Розвиток дитини Статті Розвиток дитини Як розкрити творчий потенціал дитини
Як розкрити творчий потенціал дитини
Рейтинг
55

Способи, за допомогою яких батьки можуть підвищити коефіцієнт продуктивності уяви дітей

Як розкрити творчий потенціал дитини

Удавання чого-небудь, зображення «буцімто», «не по-справжньому» – це не просто дитяча гра. Виявляється, це найкращий спосіб навчитися критично мислити й добре засвоювати новий матеріал.

Навіть трирічна дівчинка здатна перетворити вечерю на науковий експеримент. Спочатку вона може кинути в молоко кілька шматочків хліба. Потім додати туди гірчицю, трохи курки й рису та ретельно все перемішати. Суміш, як ви можете собі уявити, буде виглядати жахливо. Але якщо дитина вже достатньо поїла та просто отримує задоволення, не варто перейматися з цього приводу. Крім того, усе це щось більше, ніж просто дивне місиво. На думку експертів, так дівчинка експериментує, вчиться бути наполегливою та придумує нові способи вирішення завдань, тобто розвиває творчі навички, які стануть їй у пригоді у школі, у роботі, у житті.

Навчання творчості – це найкраще, що ви можете дати своїй дитині. Нові дослідження показують, що коефіцієнт продуктивності уяви (його ще називають «іншим IQ») може бути більш значущим фактором при прогнозуванні успішності, ніж традиційний спосіб вимірювання здібностей (обчислюваний коефіцієнт інтелекту, IQ). Ми хочемо, щоб дитина мислила оригінально й розуміла, що для будь-якої ситуації не завжди існує одна єдина правильна відповідь.

Але для батьків це важке завдання. З одного боку, школа все частіше використовує тести для визначення знань дитини. Навіть багато дошкільних установ роблять акцент на формальному навчанні на шкоду неструктурованій грі. Також існує проблема з великою кількістю так званих «освітніх» іграшок для маленьких дітей. Інтерактивні ігри, які подають сигнал, коли дитина дає правильну відповідь, можуть бути цікавими, але вони не вимагають творчого мислення, якого маленькі діти неодмінно повинні навчитися. Це стосується й DVD-дисків, призначених для вивчення з дітьми цифр, літер або музики.

Фахівці вважають, що існує реальна небезпека того, що ми підриваємо творчий потенціал наших дітей. Провідні педіатри закликають батьків проводити більше часу, граючи зі своїми дітьми, – і зосередитись на простих старомодних іграшках замість нових високотехнологічних.

Кубики

Кубики визнані іграшками, ідеальними для творчого навчання, оскільки вони дозволяють дітям будувати й винаходити без направлення або кордонів. В одному недавньому дослідженні сім'ям з малюками ясельного віку дали набір дерев'яних кубиків і список ігор, в які можуть грати батьки разом зі своїми дітьми, наприклад, розкладання кубиків за розміром або кольором. Шість місяців потому ці діти здали тест на розвиток мови, результат якого був у середньому на п'ятнадцять відсотків краще, ніж у контрольній групі дітей, у яких не було кубиків для гри.

Але будівельні іграшки – це лише один зі способів пробудити уяву вашої дитини. Щоб виховати креативного малюка, батьки самі повинні мислити творчо, виходити за рамки категорій і шаблонного мислення.

Будьте більш заповзятливими, пам'ятайте про дух авантюризму

Вводьте в розклад час на відпочинок. Приділяйте принаймні сорок п'ять хвилин на день неструктурованій грі з дитиною, навіть якщо доведеться скорочувати час на інші заняття. Не встановлюйте правила гри – нехай дитина керує вами. Діти значно активніше використовують уяву, коли самі керують ходом гри. Просто залиште кілька основних іграшок і спостерігайте, дозвольте дітям самим вигадувати свої уявні гри.

Полюбіть пригоди всією сім'єю. Урізноманітніть сімейні вечері, додаючи щотижня якусь нову страву. Замість одного й того ж ігрового майданчика відвідуйте різні парки вашого міста. Ходіть з дитячого садка пішки та вказуйте дитині на цікаві й дивовижні речі, які зустрічаються вам на шляху. Якщо ви ставитесь до нового й невідомого з цікавістю, допитливістю й натхненням, то навчите дітей робити те ж саме.

Створюйте нові способи використання побутових предметів. Попросіть дитину допомогти вам вимити кілька коробок з-під молока. Коли вони висохнуть, нехай вона побудує з них фортецю. Покладіть кілька квасолин у пластикову пляшку, і нехай дитина використовує її як музичний ударно-шумовий інструмент (на зразок маракасів). Або зробіть ляльку зі шкарпетки чи старої футболки. Незабаром ваш малюк почне вигадувати власні творчі способи гри.

Виходьте з дому. Щоб стимулювати уяву дитини, вам не треба йти далеко. Пройдіться босоніж по різних поверхнях – вологій траві, теплому тротуару, сухому піску, і спитайте у неї, що вона відчуває на кожній з них (якщо дитина ще занадто мала, дайте їй свої власні описи, щоб вона вчилась пов'язувати слова з відчуттями). Або рушайте на пошуки скарбів на задній двір. Нехай ваш маленький шукач скарбів заглядає під листя й каміння та описує те, що він там знаходить. Візьміть із собою коробку, щоб він міг складати в неї свою «здобич» для майбутніх художніх або наукових робіт.

Використовуйте якомога менше електроніки. Щоб дитина рідше дивилась телевізор, поставте його в закриту шафу та сховайте дистанційний пульт. Також менше використовуйте електронні іграшки. Найкраще використовувати прості ігри: грайте з дитиною в піжмурки, нехай вона відтворює звуки на каструлях і сковорідках. Вирізуйте віконця в картонній коробці, щоб ваш малюк уявляв, що це будинок чи автобус. Або наберіть воду у пластмасову тару й дайте своїй доньці кілька ляльок, рушник і нові лялькові речі, щоб вона могла уявити, що купає й перевдягає свою дитину.

Виховуйте інтерес до культури

Подавайте кумедні приклади. Носіть пластикову тіару під час прання або ковбойський капелюх, коли працюєте в саду. Змінюйте свій голос і поведінку, щоб відповідати костюму. Спостерігаючи, як вам весело, дитина теж захоче перевтілюватись в інших персонажів.

Збирайте дитяче товариство. У віці двох із половиною років ваша дитина вже готова грати разом з іншими дітьми, а не тільки поруч з ними. Спільні ігри допомагають їй досліджувати свій власний світ фантазій, домовлятися із приводу іграшок і території для ігор, заводити нових друзів. Не плануйте гру заздалегідь і не втручайтесь, якщо в цьому немає великої необхідності (наприклад, коли дитина поводиться занадто грубо).

Відкрийте дитині привабливість мистецтва. Похід з малюком у музей може пробудити її інтерес до створення власного шедевра. А музика може дати шанс творчого виходу її емоцій. Наприклад, коли дитина звикає до першого класу школи, вона може частіше співати або грати на своїй іграшкової гітарі. Це допоможе їй подолати стрес.

Розповідайте казки. Коли дитина чує, як ви читаєте або вигадуєте історії, це збагачує її досвід і надихає на політ фантазії. Використовуйте різні голоси для кожного персонажа. Коли дитина пізнає історію краще, попросіть її придумати власний варіант розв'язки. Ви також можете придумувати історії разом – ви починаєте, а дитина підхоплює та продовжує.

Ретельно вибирайте заняття для дошкільника. Немає нічого поганого в тому, щоб учити з чотирирічними дітьми абетку й лічбу. Але уникайте навчальних програм, оволодіваючи якими, діти проводять більшу частину часу, дотримуючись установленого навчального плану. Маленькі діти найкраще вчаться в ігровій формі. Пропонуйте дитині безліч варіантів на вибір – наприклад, творчі завдання, складання пазлів і будівництво замків. Цікавтесь підходом до навчання вихователя вашої дитини (під час ігор він не повинен втручатись і радити дитині, що їй робити, якщо та не просить про допомогу).

Виховуйте емоційну стійкість. Коли вітер на пляжі раптово перекидає склянку дитини зі смачним напоєм, опишіть цю ситуацію з використанням вигаданого слова «коктейлеперекидач». Звісно, ви можете купити новий коктейль або поділитися з дитиною своїм, але від чого вона дійсно повеселішає, так це від повторення слова «коктейлеперекидач». Якщо ви творчо використовуєте гумор, то наочно показуєте дитині, як необхідно долати раптову прикрість.

Беріть іграшки в парк. Ігрові майданчики – це чудове місце, де діти отримують необхідне фізичне навантаження, проте вони не завжди містять інструменти, які допомагають пробудити дитячу уяву. Візьміть із собою кольорову крейду для малювання, мильні бульбашки для видування й пісочні формочки, щоб ділитися з іншими малюками. Ви також можете взяти дитячий грим, щоби перетворити дитину на її улюблену тварину й дати можливість весело зобразити її та побавитися.

Виховуйте маленького художника. Визначте територію, на якій ваша дитина зможе малювати, розмальовувати й ліпити тоді, коли вона цього захоче. Можна, наприклад, частину гаража перетворити на студію образотворчого мистецтва, поставивши там великий робочий стіл з фарбами, рулонами білого паперу, блискітками, клеєм, пензликами, крейдою, фломастерами, олівцями та іншими матеріалами. Це стане улюбленим місцем дитини, тому що там вона зможе проявляти свою творчість і робити безлад, не турбуючись про наслідки.

Неймовірні навчальні іграшки

Хочете, щоб ваша дитина отримувала від ігор максимальну користь? Тримайте на увазі лише кілька іграшок одночасно й періодично міняйте їх, щоби старі здавались новими. Дітей пригнічує наявність великої кількості варіантів, вона перешкоджає вивченню різних способів гри з одним предметом. Уникайте іграшок на батарейках, які перетворюють вашу дитину на спостерігача, краще дайте їй предмети, які дозволять керувати грою.

  • Кубики. Єдині обмеження для творчості вашої дитини в даному випадку – це її навички будівельника й поки що нерозвинена уява. Кубики також закладають основу для вивчення математики, природничих наук, оволодіння візуально-просторовими навичками.
  • Іграшкові музичні інструменти. Вашій дитині сподобається грати на барабані, ксилофоні, дзвіночках і маракасах. Уникайте іграшок, які грають мелодії після натискання кнопки, – звук повинна створювати сама дитина.
  • Маскарадні костюми. Зберігайте під рукою коробку з костюмами, старим одягом і реквізитом (шарфами, плащами, дерев'яними мечами, очними пов'язками, капелюхами), щоб ваші діти могли спробувати себе в новій ролі.
  • Глина, пластилін для ліплення. Приготуйте робочий простір з іграшковою качалкою й тупим пластиковим ножем, щоб ваша дитина могла розкачувати, вирізати й надавати форму глині або пластиліну. Глину можна виготовити самостійно з простих і доступних за ціною матеріалів. Ви можете, наприклад, виготовити так званий «холодний фарфор» або купити полімерну глину.
  • Приладдя для малювання. Запасіться олівцями, фломастерами, штемпельними подушками, папером, фарбами та клеєм. Розстеліть газетні листи на підлозі, щоб її не забруднити. Набір інструментів. Ваша дитина може скільки душі завгодно забивати й пиляти. Їй також можуть сподобатись набір лікаря або кошик для пікніка з муляжами продуктів.
  • Збільшувальне скло. З його допомогою діти можуть детальніше розглядати все що завгодно: від жучків до власних нігтів. Як тільки вони візьмуть у руки лупу, одразу ж вирушать досліджувати навколишній світ.
  • Пластикові склянки для ванної. Використовуйте склянки різних розмірів, щоб дитина, переливаючи воду з однієї склянки в іншу, вивчала поняття більшого й меншого.

​Нюанси: що варто робити в іграх, а що ні

  • Надавайте дитині варіанти вибору. Діти навчаються найкраще, коли їм подобається те, у що вони грають.
  • Не перенаправляйте дитину. Ви можете занудьгувати, спостерігаючи, як ваша дитина півгодини робить пироги з піску. Але якщо ви спробуєте примусити її робити щось інше, то скасуєте політ її фантазії.
  • Дозволяйте дитині робити помилки і (трохи) засмучуватись. Якщо в неї з першого разу не виходить укласти каструлі і сковорідки, не втручайтесь. Нехай вона сама придумає більш ефективний спосіб.
  • Не перехвалюйте дитину. Коли дитина показує свій малюнок, робіть конкретний комплімент, наприклад: «Мені подобається ласкаве помаранчеве сонце», але не продовжуйте нескінченно висловлюватись стосовно того, яку прекрасну картину вона намалювала. Коли ви це робите, то перетворюєте творчість на ще один спосіб вимірювання певних якостей та оцінки.
  • Ставте запитання. Відкриті запитання («Це надзвичайно цікаво. Що ти робиш?») примушують дитину в деталях описувати те, чим вона займається.
  • Не називайте те, що робить дитина. Якщо ви скажете: «Який симпатичний лев», а дитина зробила бегемота, ви тим самим дасте їй зрозуміти, що її робота не вдалась, і відіб'єте всяке бажання показувати вам у подальшому свої вироби.
Оцініть публікацію
Рейтинг статті: 5 з 5 на основі 11 оцінок.

Розвиток дитини
26.02.2016

Генератори практичних завдань
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів


Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Розвиток дитини»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Розвиток дитини

Дякую,
не показуйте мені це!