Розвиток дитини Статті Розвиток дитини Грамотність і навички критичного мислення
Грамотність і навички критичного мислення
Рейтинг
39

Поради про те, як розвинути критичне мислення дитини для кращого оволодіння навичками читання й письма

Грамотність і навички критичного мислення

Читаючи книги з дитиною дошкільного віку, дуже важливо домагатись від неї повного розуміння тексту. Чим краще ваш малюк розуміє історії й розповіді вже на даному етапі свого вікового розвитку, тим легше йому буде навчитись читати й писати в майбутньому.

Щоби по-справжньому зрозуміти твір, дитина повинна виходити за рамки того, що написано на сторінках або відображено на ілюстраціях; інакше кажучи, дитина повинна використовувати навички критичного мислення.

Що таке критичне мислення?

Критичне мислення передбачає використання дитиною своїх знань і досвіду, а також навичок вирішення завдань і проблем з такими цілями:

  • щоби порівнювати та протиставляти;
  • пояснювати суть і причини того, що відбувається;
  • оцінювати ідеї й формувати думку;
  • розуміти перспективність інших ідей і думок;
  • припускати, що станеться в майбутньому;
  • придумувати творчі рішення.

​Під час читання книги дитині необхідно розвивати всі ці навички, оскільки вони допоможуть їй зрозуміти сенс розповіді й підготуватись до засвоєння грамотності, тобто до успішного оволодіння навичками читання й письма.

Розуміння розповіді приходить у процесі обговорення

Якщо ваша дитина просто слухає розповідь і при цьому дуже мало висловлюється, вона навряд чи зможе розвинути й використовувати навички критичного мислення, необхідні для розуміння змісту даного тексту. Даний тип мислення розвивається під час діалогів, дискусій, тобто тоді, коли у процесі обговорення дитина спирається на власний досвід і навички вирішення проблем.

Пам'ятайте про те, що кожну книгу, яку ви читаєте разом з дитиною, необхідно детально обговорювати. Робіть паузи під час читання, щоби порозмовляти про те, що цікавить вашу дитину, а також за кілька хвилин після закінчення обговорюйте з нею твір у цілому.

Як спонукати дитину мислити критично

Під час обговорення оповіді тримайте в пам’яті чотири пункти, які покликані допомогти дитині натренувати навички критичного мислення й поглибити розуміння даного твору.

1. Досвід – пов'яжіть розповідь зі знаннями й досвідом вашої дитини

Коли ви пов'язуєте прочитане з тим, що ваша дитина вже знає або випробувала на собі, то допомагаєте їй краще зрозуміти точку зору й погляди персонажа, а також те, чому він думає й діє певним чином.

  • Порада: вибирайте книгу про те, що дитині знайоме, наприклад, книгу про похід до стоматолога чи про знайомство з новим другом. Під час читання починайте розмову з таких фраз: «Ти пам'ятаєш свій перший день у новій групі (у дитячому садку)? Як ти себе відчував, коли ще нікого не знав?».

2. Пояснення – чому щось відбувається так, а не інакше

Дитині важливо розуміти не тільки те, що відбувається в оповіданні, а й те, чому це відбувається. Так вона розвиває розуміння причинно-наслідкових зв'язків і мотивацію кожного з персонажів книги.

  • Порада: розіграйте історію. Після того як ви прочитаєте історію кілька разів, підготуйте реквізит і розіграйте її зі своєю дитиною. Наприклад, візьміть кілька мисок, ложок, стілець і ковдру, зробіть маленьку постановку казки «Три ведмеді». Розподіліть ролі й залучіть інших дітей до участі у вашому міні-спектаклі. Завдяки цьому дитина зможе поміркувати про те, як одна подія призводить до іншої й чому персонажі діють і реагують так, а не інакше.

3. Рішення проблем – як вирішити проблему, порушену у книзі

Щоби зрозуміти історію, ваша дитина повинна зрозуміти проблему, яку в ній треба вирішити. Вміння самостійно визначати проблему та придумувати можливі варіанти вирішення розвиває в дитини корисні навички, які знадобляться їй пізніше, при самостійному аналізі текстів.

  • Порада: висловлюйте думки вголос. Висловлення власних думок можна починати з таких слів: «Я думаю, що...» або «Мені цікаво зрозуміти, чому...». Такі коментарі покажуть дитині, що ви міркуєте над книгою, і надихнуть її мислити такими ж категоріями.
  • Для того щоб допомогти дитині замислитися про те, як вирішити проблему, зробіть такий коментар: «Я хочу зрозуміти, що може зробити порося, щоб відлякати вовка». Такого роду висловлювання не вимагає від дитини відповіді, хоча, швидше за все, її відповідь буде негайною.

4. Припущення – що станеться в майбутньому

Активний читач використовує свої знання й досвід, щоби пророкувати подальший розвиток сюжету. Діти, яких заохочують робити припущення про те, що станеться далі, знаходять звичку в усьому шукати сенс, що, власне, і є метою читання.

  • Порада: у процесі читання книги ставте дитині запитання про те, як, на її думку, буде розвиватись сюжет. Наприклад, спитайте дитину: «Як ти думаєш, що зробить Вінні, щоб дістатись до бджолиного гнізда?» або після закінчення читання попросіть дитину припустити, що може статись у майбутньому: «Як ти думаєш, чи будуть тепер ці двоє поросят будувати нові будиночки?».

Допомагаючи дитині критично мислити, ви закладаєте основу для розвитку розсудливості, навичок вирішення проблем, творчого мислення, співчуття й ефективного спілкування зі своїм оточенням – тих умінь, які знадобляться їй не тільки під час навчання читання та письма, а й для досягнення успіхів протягом усього життя.

Оцініть публікацію
Рейтинг статті: 4.9 з 5 на основі 8 оцінок.

Розвиток дитини
25.04.2016

Генератори практичних завдань
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів


Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Розвиток дитини»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Розвиток дитини

Дякую,
не показуйте мені це!