Розвиток дитини Статті Розвиток дитини Як допомогти дитині сміливіше зустрічати труднощі
Як допомогти дитині сміливіше зустрічати труднощі
Рейтинг
34

Поради батькам дітей, які ухиляються від необхідного ризику та рішучості зустрічати нові завдання

Як допомогти дитині сміливіше зустрічати труднощі

Деякі діти здаються безстрашними. Вони кидаються від одного заняття до іншого, прагнучи бути першими на дитячому майданчику, в спортивних вправах, в розв’язанні завдань з алгебри – при цьому неважливо, правильно чи ні.

Якщо це відноситься й до вашої дитини, зупиніться просто на цьому місці й розкажіть про дану статтю своїм знайомим і друзям – тим, про чиїх дітей експерти люблять казати, що вони «уникають ризику». Таких дітей необхідно підштовхувати до того, щоб вони пробували щось нове; на уроці вони відповідають учителю «я не знаю», оскільки не хочуть ризикувати дати неправильну відповідь; вони не вдягають воротарські рукавички, тому що бояться пропустити гол. Невдача для цих дітей – не варіант.

Чому ж деякі діти приймають зміни й підходять до проблем з легкістю, а інші вважають подібні ситуації страшними й загрозливими?

Як правило, існує кілька конкретних причин. Тут відіграють роль безліч факторів, зокрема темперамент, попередній досвід, виховання й навколишнє середовище. Деякі діти за своєю природою більш охоче пробують щось нове, а інші проявляють при цьому менше ентузіазму.

Хоча більшість дітей розуміють, що нові завдання містять незнайомі складові, вони зазвичай не уникають невідомості. Але деяких дітей навіть проста спроба зробити або спробувати щось невідоме приводить до стану тривоги.

Часто ранній досвід допомагає закласти основу того, як діти будуть розглядати проблеми в подальшому житті. Наприклад, якщо в ранньому дитинстві вони отримували батьківську підтримку тільки тоді, коли домагались успіху, швидше за все, вони не зможуть правильно справлятися з невдачами.

Залежно від того, як слово «успіх» визначається вдома та школі, успіх в одному може означати невдачу в іншому.

Слово «успіх» означає перемогу чи саму гру? Означає це слово спробу зібрати пазл чи саме збирання всіх шматочків головоломки? А як щодо процесу розв'язання математичного прикладу в порівнянні з отриманням на 100% правильної відповіді? Успіх – це зусилля чи результат? Ви можете зазнати невдачу з точки зору результату й одночасно домогтись успіху з точки зору докладених зусиль.

Деякі діти, не схильні до ризику, страждають від проблем із самооцінкою. Якщо вони відчувають упевненість у собі, то ризикують більше. До того ж, дітям, які вийшли зі своєї зони комфорту, важче пробувати щось нове. Коли малюки відчувають, що їх люблять і цінують, а також відчувають комфорт і безпеку, вони експериментують вільніше.

Існують стратегії, покликані допомогти дітям навчитися ризикувати. Демонструйте їм різні способи розв’язання певного завдання або вирішення проблеми – розповідайте їм про те, що не існує єдиного «правильного» способу. Лабіринти, головоломки й навіть художні та творчі завдання мотивують дітей шукати кілька шляхів вирішення. Вони починають бачити все різноманіття існуючих варіантів і розуміти значення гнучкості мислення.

Фахівці радять батькам і педагогам «коментувати процес, а не кінцевий продукт» і хвалити дитину відповідно. Кажіть дітям, наприклад, таке: «Яку ретельну роботу ти виконав! Ти так довго й наполегливо працював над цим завданням!».

Важливо також допомогти дітям, які уникають ризику, усвідомлювати свій власний розвиток і прогрес. Наприклад, давати їм більш прості завдання, поки вони не розвинуть упевненість у собі. Посилання, яке діти отримують удома та школі, повинно звучати так: не обов'язково вміти щось робити відразу, негайно, будь-якою справою можна оволодіти поступово. У розмові з дітьми частіше використовуйте фразу «Я так пишаюся, що ти спробував зробити це».

І не надто хваліть дітей, коли вони домагаються позитивних результатів. Похвала повинна обумовлюватись не успіхом, а максимально вкладеними зусиллями. Ваш малюк молодець і коли бігає по дому з відром на голові, і коли танцює в балетній постановці.

Поради про те, як допомогти дітям, які уникають ризикувати

Як батьки можуть допомогти не схильним до ризику дітям сміливіше приймати нові завдання й ситуації?

  • Підкреслюйте значення і зусиль, і результату. Хваліть дитину за спроби. Допоможіть їй закласти основу розвитку самооцінки, яка визначається докладеними зусиллями й готовністю в тій же мірі, як і досягненням кінцевого результату.
  • Робіть паузи. Ніхто з нас не демонструє кращі результати, коли його постійно підштовхують. Нехай дитина зробить паузу, а потім повертається до завдання. Це допоможе їй зібратися з силами й накопичити енергію для виконання завдання.
  • Намагайтеся закінчувати на позитивній ноті. Розділіть складні завдання на легко виконувані частини й вітайте дитину з виконанням кожної з них.
  • Створіть здоровий баланс між складними та простими завданнями.
  • Робіть з дитиною огляд минулого дня. Розмовляйте про досягнуті успіхи.
  • Відзначайте, коли дитина робить щось «правильно». Чим більше дитина чує й отримує похвал за позитивні зусилля, тим більше вона засвоює цей принцип. Це сприятиме збільшенню її готовності продовжувати робити спроби.
  • Приймайте невдачі й допомагайте дитині долати свій страх перед ними. Невдача або відсутність успіху – один з найважливіших елементів навчання, який допомагає нам сформувати наші майбутні стратегії прийняття труднощів. Адже всім нам доводилось багато разів падати, перш ніж ми навчились ходити.
Оцініть публікацію
Рейтинг статті: 4.9 з 5 на основі 7 оцінок.

Розвиток дитини
08.06.2016

Генератори практичних завдань
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів


Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Розвиток дитини»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Розвиток дитини

Дякую,
не показуйте мені це!