Розвиток дитини Статті Розвиток дитини Розвиваємо просторове сприйняття дітей
Розвиваємо просторове сприйняття дітей
Рейтинг
5

Поради про ознайомлення малюків з різними формами, розмірами й розташуванням предметів у просторі

Розвиваємо просторове сприйняття дітей

Ваша дитина будує високі вежі з кубиків, які потім падають і розлітаються по всій кімнаті? Усюди в домі ви знаходите шматочки пазлів? Чи фішки з її улюбленої гри завжди лежать де завгодно, але тільки не у своїй коробці?

Перед тим як зробити дитині зауваження, майте на увазі, що такі ігри – щось більше, ніж просто розвага: вони пов'язані із просторовим сприйняттям і мисленням вашої дитини, отже, є надзвичайно важливими для розуміння розміру, форми, положення, просторового відношення, напрямку й руху. Ці навички можуть здаватись важливими лише абстрактно, але в дійсності вони є ключовими в період навчання в дитячому садку, оскільки впливають на розвиток ранніх математичних навичок і здатності дитини дотримуватись інструкцій.

Навички просторового сприйняття – це те, що допомагає нам переходити вулицю, керувати автомобілем або збирати меблі, більше того, вони мають виняткове значення при вивченні математики. Ці навички застосовують не тільки діти у своїх розвивальних іграх, а й учені-фізики й математики. Здатність сприйняття простору належить до переліку навичок, необхідних дітям при вступі в дитячий садок. Оскільки там вони повинні вміти визначати й називати предмети чотирьох форм – круглої, квадратної, трикутної та прямокутної – це і є їх базові знання геометрії.

Відвідувачі дитсадка також повинні вміти дотримуватись інструкцій, в яких використовуються математичні терміни визначення положення у просторі, такі як «попереду», «позаду» і «зверху». Дитина, яка вміє визначати положення свого тіла у просторі, наприклад, у кінці черги або поруч із приятелем, краще вміє дотримуватися простих інструкцій і швидше звикає грати разом з дітьми, а також ділитися з ними.

Експерти в питаннях розвитку ранніх математичних навичок у дітей називають це «мовою простору». Фахівці радять батькам використовувати слова, що позначають форми й розташування (наприклад, «позаду, під, усередині, останній, назад, трикутник, кут»), у всіх щоденних взаємодіях з дитиною. Коли ви кажете такі фрази, як: «Дивись, я розрізав (а) бутерброд із сиром на трикутники» та «Я сховав (а) твоє взуття за диваном; можеш знайти його?», ви «математизуєте» свою дитину в її повсякденному житті.

У всіх маленьких дітей однаково розвинене внутрішнє неоформлене (знаю, але не можу сформулювати) розуміння математики – і для того, щоби перетворити його на чітке та зрозуміле (тобто вміння чітко формулювати), діти повинні чути мову математики, мати можливість обдумувати її й використовувати у своєму мовленні.

Ось кілька цікавих і простих способів «математизувати» малюка протягом дня.

Учіть дитину математики під час читання

Читання казки на ніч або читання у вихідні – чудова можливість допомогти дитині навчитись впізнавати різні форми. Коли ви читаєте дитині книжку з ілюстраціями, звертайте її увагу на розташування та просторове відношення предметів. Кажіть: «Дерево на малюнку розташоване позаду автомобіля» і «У цього даху трикутна форма». Ставте дитині запитання: «Скільки кругів можна знайти на намальованому будинку? А скільки на малюнку прямокутників?». Використовуючи слова, що описують просторові характеристики й форми, ви допомагаєте дитині набувати розуміння й використовувати мову математики.

Організуйте пошуки предметів різних форм

Пошуки скарбів – це чудовий спосіб розвитку математичних навичок. Це заняття вимагає залучення тих самих навичок розпізнавати форми, які дитина використовує під час читання їй казки, але тільки стосовно реального життя. Намалюйте просту карту, яка потребуватиме від вашого юного слідопита вміння орієнтуватись, використовуючи відмічені на ній вказівки. Де відповідно до карти повинна перебувати дитина: перед музеєм чи за ним, а можливо, через дорогу від нього?

Якщо малюк готовий до більш серйозного завдання, тоді нехай він допоможе вам зробити маленьку перестановку в кімнаті або розставить свої іграшки в певному порядку. Обидва ці заняття покращують просторове сприйняття.

Навчайте дитину, пропонуючи їй виконати домашні справи

Хочете, щоб дитина допомагала вам виконувати домашні справи? Нехай малюк складає на місце невеликі чашки й миски. Дитина дошкільного віку може складати маленькі пластикові контейнери для зберігання продуктів у великі. Під час прання вона може сортувати білизну за кольорами, розкладати чисту білизну по купках для кожного члена сім'ї або складати рушники для рук поверх великих рушників для ванної.

У дитячому садку діти повинні вміти дотримуватися вказівок, що складаються з трьох дій. Але для цього потрібна практика! Удома практикуйте виконання відповідних інструкцій і допомагайте дитині запам'ятовувати черговість дій. Можна зробити так, щоб малюк отримував задоволення від таких занять. Наприклад, щовечора привчайте дитину до певного алгоритму вечірніх процедур: спочатку вона повинна вдягти піжаму, потім почистити зуби, а після цього вибрати казку для спільного з вами читання перед сном. Виконуйте ці дії разом з малюком і допоможіть йому запам'ятати їх порядок. Що в першу чергу? Піжама!

Коли мова йде про поведінку вашої дитини в дитячому садку, тверде розуміння місця розташування, наприклад, позаду, зверху, угорі та внизу, допоможе їй розуміти вказівки. Наприклад, якщо малюк не виконує вимогу вихователя стати в кінець черги або поруч з Петром, ви повинні бути впевнені в тому, що це відбувається не тому, що він не знає, що таке «кінець» або «поруч». Чому? Тому що вміння виконувати вказівки та дотримуватись інструкцій – важлива частина того, що потрібно від дитини в дитячому садку.

Організуйте дитині географічну пригоду

Коли ви повертаєтесь додому пішки або на машині, нехай дитина вказує вам напрямок руху, так ви зможете зрозуміти, чи знає вона, де ви знаходитесь. У зоопарку або в парку розваг попросіть дитину відвести вас до жирафа, атракціонів або якихось певних гойдалок. У продуктовому магазині дайте своєму маленькому «консультанту із закупівель» завдання знайти секцію фруктів, а потім холодильник з молочними продуктами. Або ж по дорозі додому попросіть дитину знайти й показати вам чотири кола, три трикутники, прямокутник і квадрат.

На природі, можливо, біля струмка, ви можете допомогти своєму юному інженеру побудувати тунель з піску чи землі. Поспостерігайте, чи зможе він побудувати на струмку греблю з каменів, гілок і листя та перенаправити потік води у свій тунель. Такі ігри навчать дитину думати про те, як розташовані предмети по відношенню один до одного.

У вас не вистачає часу для прогулянок на природі? Попросіть свого юного геолога зібрати колекцію каменів, які він зможе класифікувати за різними ознаками – розміром, формою й кольором.

Дозволяйте вашому бешкетнику розкидати кубики й пазли та грати так, як йому підказує серце. Будівництво та іграшки для будівництва (наприклад, конструктори) варті того безладу, який влаштовує дитина, оскільки предмети різних форм, розкидані попереду, позаду й поруч один з одним, закладають міцний фундамент математичних навичок і навичок розв’язання завдань. Ці навички стануть у пригоді малюку не тільки в дитячому садку, а й у подальшому житті.

Оцініть публікацію
Рейтинг статті: 5 з 5 на основі 1 оцінок.

Розвиток дитини
16.06.2016

Генератори практичних завдань
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів


Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Розвиток дитини»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Розвиток дитини

Дякую,
не показуйте мені це!