Розвиток дитини Статті Розвиток дитини Рольові ігри: уроки співчуття для дітей
Рольові ігри: уроки співчуття для дітей
Рейтинг
26

Три рольові гри, які допоможуть розвинути в дитини емпатію, милосердя, співчуття й доброту

Рольові ігри: уроки співчуття для дітей

Усі ми зіштовхуємося з труднощами й обмеженнями. Але завжди є люди, яким важче, ніж нам. Тому, незважаючи на наші власні проблеми, ми повинні помічати їх, співчувати їм і по можливості допомагати.

Для того щоб дитина могла зрозуміти стан нужденної людини або людини, яка зазнає великих труднощів, запропонуйте їй зіграти роль тих людей, яких ми часто зустрічаємо в повсякденному житті.

Записуйте й аналізуйте всі складнощі, негаразди й емоції, пов'язані з кожною конкретною ситуацією. Найголовніше, щоб дитина відчула на собі, яку реакцію викликає прояв співчуття до людини (наша емпатія у ставленні до неї), і завдяки своєму новому ігровому досвіду в подальшому діяла трохи інакше, зустрічаючи людей, ролі яких вона виконувала.

Рольова гра № 1. Як живеться людині з переломом руки

Уранці візьміть атласну стрічку або звичайний бинт і забинтуйте праву руку дитини в зігнутому положенні під кутом 90°, як це зазвичай буває в таких випадках. Використовуйте також широку стрічку як фіксатор, вона буде утримувати руку в горизонтальному положенні.

Нехай дитина продовжує проводити свій день, як зазвичай, але з пов'язкою на руці. У результаті вона на власному досвіді зрозуміє, що при цьому важко:

  • Одягатися за допомогою однієї руки.
  • Розчісувати волосся лівою рукою (дівчинці) й укладати їх без допомоги правої.
  • Грати у відеоігри за допомогою однієї лівої руки (хлопчику).
  • Піднімати однією рукою такі громіздкі речі, як корзина для білизни чи стілець.
  • Пропустити заняття плаванням у басейні через забинтовану руку.
  • Зав'язати шнурки однією лівою рукою тощо.

Після дня, проведеного в рольовій грі, запропонуйте дитині зробити висновки з серії «Що я буду робити наступного разу, коли побачу іншу дитину зі зламаною рукою»:

  • Допоможу їй зібрати книги й понести шкільний рюкзак.
  • Відкрию або притримаю їй двері.
  • Допоможу їй зав'язати шнурки.
  • (Дівчинка) Допоможу однокласниці розчесати й укласти волосся після прогулянки.
  • Спитаю, чи не болить її рука сьогодні, і побажаю їй якнайшвидшого одужання.

Рольова гра № 2. Як живеться сліпій або зі слабким зором людині

Дитина вдягає темну пов'язку на очі й намагається в супроводі дорослого виконати хоча б малу частину того, що вона робить щодня вдома й за межами дому, наприклад, на дитячому майданчику.

Побувавши в ролі сліпої або зі слабким зором людини, дитина усвідомлює, що:

  • На тебе постійно звертають пильну увагу.
  • Ти повинен часто просити про допомогу.
  • Ти можеш не знати, над чим сміються люди, і думати, що вони сміються над тобою.
  • Ніхто не хоче з тобою грати.
  • Важко знайти й зібрати шкільне приладдя тощо.

Після дня, проведеного в рольовій грі, запропонуйте дитині зробити висновки з серії «Що я буду робити наступного разу, коли побачу іншу дитину, яка не бачить або бачить дуже погано»:

  • Не буду дивуватись і витріщатись на неї, навіть якщо вона мене не бачить. Замість цього я буду їй посміхатися.
  • Спитаю, чи не хоче вона пограти зі мною, тому що є ще багато ігор, в які можна грати разом.
  • Спитаю в неї, чи потрібна їй моя допомога.
  • Якщо навкруги відбуватиметься щось цікаве, я розповім їй про це, щоб вона не подумала, що інші діти сміються з неї.

Рольова гра № 3. Як живеться людині, якій нема чого їсти

Запропонуйте дитині добровільно відмовитись від сніданку чи обіду для того, щоби краще зрозуміти тих дітей, які часто опиняються в такій ситуації. У цьому випадку вона зрозуміє на власному досвіді, що:

  • Їй весь час хочеться їсти.
  • Вона дивиться на їжу інших людей, і їй хочеться з'їсти хоча би шматочок того, що вони їдять.
  • У животі постійно бурчить.
  • З'являється дратівливість тощо.

Після такого досвіду запропонуйте дитині зробити висновки з серії «Що я буду робити наступного разу, коли побачу іншу дитину, яка потребує їжі»:

  • Частково або повністю віддам їй свій шкільний сніданок або іншу їжу.
  • Буду уважним й терплячим до неї, тому що в неї бурчить у животі та вона, імовірно, роздратована.

На завершення циклу рольових ігор поясніть дитині, що емпатія та співчуття означають:

  • Розуміти те, що відчуває інша людина.
  • Піклуватися про інших за допомогою добрих думок, слів і вчинків.
  • Допомагати й віддавати.
  • Слухати й бути терплячим.
Оцініть публікацію
Рейтинг статті: 4.3 з 5 на основі 6 оцінок.

Розвиток дитини
08.12.2016

Генератори практичних завдань
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів


Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Розвиток дитини»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Розвиток дитини

Дякую,
не показуйте мені це!