Розвиток дитини Статті Розвиток дитини У чому суть творчого процесу дітей
У чому суть творчого процесу дітей
Рейтинг
40

Особливе значення інтуїтивного малювання в розвитку творчих здібностей дитини

У чому суть творчого процесу дітей

Якщо ми хочемо, щоб діти використовували процес малювання в якості ефективного інструменту самовираження та самопізнання, нам не слід учити їх техніки. Навпаки, ми повинні відучувати їх від неї. Адже чим нижче рівень техніки малюнка, тим більше ваша дитина використовує свою інтуїцію. Техніка ж блокує інтуїцію! Як батькам нам необхідно позбавити дітей від тягаря непотрібних знань і навичок, щоб їх творчість змогла вільно розвиватись, розправивши свої натхненні крила. Коли діти беруться до малювання, треба дозволити їм рухатися за велінням своєї інтуїції. Вільні від правил, вони зможуть навчитись малювати за допомогою внутрішніх відчуттів і виражати свою унікальність.

Коли в якийсь момент виникне необхідність у спеціальній техніці, вона розвинеться спонтанно. Діти придумують або відкривають її для себе самі. Важливо зрозуміти, що дитяча майстерність розвивається завдяки хитромудрим вимогам їх почуттів, а не з естетичних понять і концепцій. Що б діти не малювали, вони роблять це всім своїм єством, їхні малюнки несуть відображення автентичності та пишність їх чистоти й наївності.

Кожна дитина відчуває та сприймає цей світ абсолютно унікальним і неповторним чином. Нарівні з тілом і розумом росте й розвивається її сприйняття. Якщо діти малюють вільно, природним чином, ми можемо заворожено спостерігати за еволюцією їх сприйняття світу. Наприклад, безперервно змінюються їхні візуальні вираження відчуттів людського тіла (за умови, звісно, що дітей не просять копіювати або дотримуватись певних пропорцій).

Так, протягом кількох років спонтанно «розвивається» принцип зображення голови людини, еволюціонуючи від дуже великих (перевищує розміри тулуба) до відносно невеликих розмірів (приблизно стандартних пропорцій). Еволюції піддається також зображення інших частин тіла. Пальці, наприклад, спочатку зображуються як довгі лінії, що виходять з кола. Через пару років лінії повільно скорочуються в розмірі та починають нагадувати справжні пальці.

Дуже важливо заохочувати дітей бути спонтанними й забути про результати, щоб вони могли вільно висловлювати відмінності та зміни у своєму сприйнятті світу, про які, насправді, зовсім не підозрюють.

Змінюється також і дитяче сприйняття матеріального світу й навколишнього простору. Діти сприймають простір особливим чином. По-перше, не знаючи взаємозв'язку між землею та об'єктами, малюки часто малюють предмети й людей плаваючими в просторі. У цей час земля зображується тільки у вигляді тонкої коричневої/чорної лінії або листочків трави, але пізніше покривається ґрунтом і густою травою. Небо часто починається із синьої лінії і також повільно розширюється. Якщо дітям дозволяти малювати інтуїтивно, відбувається приголомшливий процес: дві лінії – одна на небі й інша на землі – поступово розширюються й рухаються назустріч одна одній, повільно заповнюючи порожній простір. Через кілька місяців спонтанного процесу простір нарешті буде повністю освоєно.

Такий завершальний момент – коли фарба покриває весь простір аркуша – приголомшливий та особливий! Спостерігати це унікальне видовище завжди дуже зворушливо, тому що внутрішньо діти в такий момент приходять до абсолютно нової точки відліку, звідки немає повернення. Для дітей це час посвяти, дорогоцінна стадія внутрішнього завоювання простору. Ця подія не може відбутись, якщо вчити їх перспективи та якщо вони будуть зображувати простір на своїх малюнках за допомогою правил і техніки малювання. Діти ніколи не регресують у своїй еволюції. Вони продовжують рухатись уперед. Їм треба тільки дозволити це.

Часто буває так, що навчання техніки малювання, навичок тривимірного зображення й т. п., крім усього іншого, може перевантажувати та втомлювати дітей. У результаті дитина може чудово намалювати стілець, витримати всі форми та пропорції, але... стілець – це ж зовсім не те, що вона хотіла (мріяла) намалювати. Дитину просто змусили й тим самим відбили в неї будь-яке бажання продовжувати займатись малюванням. Адже якщо не зачіпати творчі струни дітей, як ми можемо вимагати від них любити цей процес? Вивчення техніки часто відштовхує дитину і примушує її думати, що творчість – це невдячна праця.

Почуття перспективи дитина набуває спонтанно; діти, надані власній творчості, приходять до неї поступово, з часом. Малювання в перспективі стане частиною природного інстинкту, а не розумової категорії; і в результаті картини будуть дихати життям, а не напругою того, хто намагається малювати грамотно. Спроби малювати правильно нерідко закінчуються картинами, які виглядають як наукове дослідження.

Еволюція дитячих малюнків просто неймовірна. Візьмемо, наприклад, стіл. Коли маленькі діти малюють стіл, вони спочатку малюють його ніжки висячими в повітрі. Потім протягом від кількох місяців до кількох років ніжки столу повільно опускаються, доки в один прекрасний день не стануть твердо на землю. Це також доводить, чому дітям не потрібна техніка, якщо їм дозволити малювати те, що вони відчувають.

Якщо діти хочуть відчути магію творчості, їм необхідно пізнавати свій власний світ і творити інтуїтивно, згідно із природним сприйняттям. Коли ми змушуємо їх малювати із «правильними» пропорціями та перспективою, вони позбавляються величезних можливостей. Вони пригнічують свою інтуїцію й виростають без творчості.

Не хвилюйтеся про зображеннях на малюнках дітей. Творчий процес – це процес дослідження, і він залишається з дітьми назавжди. У цього процесу є внутрішній інтелект, який веде малюків і керує ними протягом усього часу, доки вони ростуть, розвиваються та дорослішають.

Оцініть публікацію
Рейтинг статті: 4.4 з 5 на основі 9 оцінок.

Розвиток дитини
26.10.2015

Генератори практичних завдань
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів


Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Розвиток дитини»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Розвиток дитини

Дякую,
не показуйте мені це!