Розвиток дитини Статті Розвиток дитини Як під час гри розпочтати навчання дитини
Як під час гри розпочтати навчання дитини
Рейтинг
50

Значення ігор у початковому навчанні дитини та практичні рекомендації батькам

Як під час гри розпочтати навчання дитини

У даний час багаточисленні джерела стверджують, що саме перші роки життя дитини є найбільш потужним періодом навчання. Психологи кажуть, що середньостатистична 17-річна молода людина 50 % свого інтелекту розвиває у віці до чотирьох років, 30 % – від чотирьох до восьми і 20 % – у віці від восьми до 17-ти років.

Що ж робити батькам? Чи повинні ми навантажувати наших дітей у ранньому дитинстві якомога більшою кількістю інформації? Ні! Ми не можемо просто взяти і зробити з них геніїв. Тож як нам допомогти дітям у навчанні? А ви самі пам’ятаєте, як чудово та цікаво було відкривати щось нове? Для дитини світ повний чудес і кожний момент для неї – це новий досвід пізнання.

Важливо пам’ятати, що навчання дітей відбувається через посередництво гри. Ця стаття покликана наповнити день вашого малюка великою кількістю ігор і показати, наскільки значуща гра для отримання знань.

Що собою являють дитячі ігри?

Навчання шляхом гри дозволяє активно використовувати природну цікавість і допитливість дитини, до того ж самі батьки отримують чудовий шанс задіяти свою «внутрішню дитину». Усі діти готові й хочуть учитись! Ми просто повинні надати їм можливості для цього. Для дітей молодшого віку такі освітні можливості реалізуються безпосередньо під час гри. Адже що таке гра?

  • Гра для дітей – те ж саме, що й «мозковий штурм» для дорослих.
  • Усі творчі дорослі грають.
  • Грати – створювати, робити відкриття, експериментувати.
  • Гра відтворює світ і здатна його змінити.
  • Гра допомагає володіти нашим тілом.
  • Ігри – мандрівка світом природи й науки з пошуком відповідей на різні запитання.
  • Гра дозволяє вивчати матеріали й інструменти та встановлювати зв’язки. Гра в дитинстві дуже важлива, і хороші іграшки є її інструментами.

Використовуйте «доступні моменти» з користю. Доки діти грають, та й упродовж дня, ми можемо скористатись так званими «доступними моментами». Доступні моменти – це спонтанні, не заплановані можливості, використовуючи які, можна ефективно сприяти навчанню дітей. Вони не потребують пояснення понять або вивчення академічного словника. Але вони дійсно допомагають закласти фундамент майбутнього навчання вже на більш високому рівні. Давайте розглянемо деякі «доступні моменти» й відповідні ігри, що прокладуть шлях до навчання у школі.

Математика. Для багатьох дорослих математика – предмет складний. Але так бути не повинно. Є багато забавних і простих способів, що допомагають ввести дітей у світ математичних понять, просто граючи вдома з оточуючими предметами. Ось кілька ідей для початку.

  • Запропонуйте дитині допомогти вам виміряти розміри продуктів під час приготування їжі та предмети під час вирішення дрібних побутових завдач.
  • Порахуйте все у зворотному порядку, використовуючи таймер на мікрохвильовій печі.
  • Допоможіть дитині розділити їжу на рівні порції.
  • Хай дитина посортує та підрахує необхідну кількість посуду та столових приборів для сервірування стола.
  • Спостерігайте за змінами показників в автомобілі та за тривалістю поїздки.
  • Знайдіть що-небудь, що можна виміряти, підрахувати та зважити, у тих місцях, які ви відвідуєте з вашою дитиною.
  • Сортуйте з нею білизну за типами та парами.
  • Використовуйте спортивні заходи, щоб розв’язувати математичні завдання з очками та елементами статистики.

Наука. Здорово, що наука дуже схожа на магію та чаклунство. Отже, зовсім не важко викликати в дитини захоплення та здивування. Цей фактор неймовірно важливий для навчання. Саме завдяки сильному здивуванню та трепету при контакті з фізичним світом і світом природи діти починають захоплюватись наукою.

  • Чи знаєте ви, що, якщо тримати лупу на відстані витягнутої руки, то об’єкти ви будете бачити догори ногами?
  • А яка «магія» примушує магнитики рухатись один до одного?
  • Поспостерігайте, які хімічні реакції відбуваються при змішуванні інгредієнтів і підвищенні температури або охолодженні під час приготування їжі.
  • Вирощуйте насіння в скляній баночці, щоби побачити їхні корені.
  • Відправляючись на природу, зберіть яку-небудь колекцію й помістіть її під скло.
  • Записуйте зміни, що відбуваються на нічному небі.
  • Використовуйте магніт, щоб дослідити, що він притягує, а що ні.
  • Експериментуйте із предметами у воді, щоб дізнатись, які з них тонуть, а які плавають на поверхні.

Творчість. Як сказав колись Пабло Пікассо, кожна дитина – художник! Однак проблема в тому, щоб залишитись художником, коли виходиш з дитинства. Коли діти щось малюють і розмальовують, у такий спосіб вони виражають свої почуття, приймають важливі рішення та розповідають свої історії. У нашому розумінні їхні малюнки можуть не виглядати чимось вартим уваги, але для дітей їхні малюнки є справжніми витворами мистецтва.

  • Не аналізуйте художні починання вашої дитини. Дозвольте їй самій розповісти про своє творіння.
  • Насолоджуйтесь арт-процесом разом із вашою дитино. Доки ви сприяєте її природній креативності, ви можете відкрити художника в самому собі.
  • Пам’ятайте, що творчість дитини може мати зовсім інший напрямок, ніж ваша!
  • Розкажіть їй про те, як різні художники виражають свої почуття та погляди за допомогою мистецтва й унікальної стилістики.
  • Будьте готові використовувати будь-які матеріали вдома й під час поїздки та очікування.
  • Заохочуйте дітей своїми руками виготовляти подарунки та листівки, а також самі приєднуйтесь до них при цьому.
  • Разом придумуйте різноманітні ритми, відбиваючи їх на коробці з вівсяними пластівцями.
  • Створіть домашню галерею або перекидний альбом з художніх робіт і фотографій творчих досягнень вашої дитини.

Суспільні науки. У дитини розуміння оточуючого світу завжди починається з розуміння самої себе. А де, як не вдома, краще за все покласти початок розумінню себе і своєї ролі в сім’ї, суспільстві та світі? Порозмовляйте з дитиною про події вашого повсякденного життя, що стосуються безпосередньо вашої сім’ї й не тільки її. Спостерігайте за соціальними ролями, які намагається засвоїти ваш малюк, і допоможіть йому зрозуміти себе і цей величезний світ дорослих.

  • Створіть генеалогічне сімейне дерево, хронологію певних історичних подій, «капсулу часу» або книгу пам’яті.
  • Вивчіть описані в газетах і журналах події у дату народження вашої дитини або свою власну.
  • Покажіть їй колекції марок, монет, іграшок або інших предметів.
  • Документуйте сімейні свята, мандрівки та інші важливі події за допомогою фотоапарата чи відеокамери. Дивіться на них як на історію та культурну спадщину завтрашнього дня.
  • Виконання різноманітних сценок – це хороший спосіб для дитини засвоїти соціальні правила, приміряючи на себе певну роль, у подальшому вона буде використовувати ці знання й навички вже в реальному світі. Неодмінно приєднуйтесь до подібних ігор вашої дитини!
  • Забезпечте дитину гарним одягом, величезною коробкою та кількома старими побутовими або офісними предметами. Одного разу вони стануть будиночком мрії, кабінетом лікаря або маленьким супермаркетом. Спостерігайте, як буде проявлятись фантазія вашої дитини!

Навички моторики. Дитина повинна мати можливості балансувати, стрибати, бігати, штовхати, тягнути, возити й возитися з великою кількістю різноманітних речей. Тіло є засобом, за допомогою якого ми збираємо інформацію, щоб передати її нашому мозку. Ми пізнаємо і вчимося за допомогою наших органів чуття. Тому, у міру свого розвитку дитина повинна мати можливість задіяти їх і вільно рухатись від відкриття до відкриття. Так само і у протилежному напрямку. Саме наше тіло виражає те, що придумав наш мозок, роблячи це за допомогою мови, письма, написання музики, підрахунків тощо.

  • Поділіться з вашою дитино своєю улюбленою вправою та іншими фізичними навичками (ходити задом наперед, ховати великий палець за долонею, «знімаючи» його другою рукою, рухати вухами й тому подібне).
  • Грайте в шаради. Загадайте такі слова, розгадування яких буде потребувати демонстрації рухів.
  • Хай ваша дитина допоможе використовувати інструменти на кухні, у майстерні, гаражі та в саду.
  • Придумайте ігровий маршрут з перепонами у вашому дворі чи на дитячому майданчику. Ви можете зробити його настільки простим чи складним, наскільки захочете. Наприклад, підбігти до паркану та торкнутись його рукою. Далі оббігти гойдалку та пройти бордюром доріжки. Підійти до стола і проповзти під ним. З’їхати з горки та присісти, а потім підстрибнути та побігти туди, звідки почали. Ви можете по черзі з дитиною розробляти різноманітні маршрути, ні в чому себе не обмежуючи.
  • Увімкніть веселу музику та потанцюйте разом з дитиною, покажіть один одному смішні та незвичні танцювальні рухи й разом придумайте танець.

Мова. Результати нещодавніх досліджень показали, що оволодіння мовою починається ще до народження, й немовлята володіють дивною здатністю відрізняти різноманітні звуки та голоси вже в перші кілька годин після народження. Пам’ятайте: новонароджена дитина має більше ста мільярдів клітин мозку. За допомогою багатьох різних видів взаємодії із зовнішнім світом відбувається стимуляція, що сприяє розвитку трильйонів синапсів у головному мозку і як наслідок – розвитку інтелекту. Ви можете покращити мову ваших дітей, просто регулярно спілкуючись з ними та регулярно читаючи їм книги.

  • Порозмовляйте з дитиною про те, що робите ви і що робить дитина, придумайте смішні пісні про те, що ви бачите та відчуваєте. Не забудьте задокументувати ваші слова на відео.
  • Разом читайте те, що написано на позначках, етикетках та в інструкціях.
  • Улаштуйте «полювання» на певне слово на рекламних щитах, вітринах і вивісках.
  • Пограйте у гру з алфавітом.
  • Разом з дитиною пишіть списки покупок, вітання в листівках, послання на холодильнику, списки побажань, а також листи вдячності.
  • Читайте разом. Хай ваша дитина почитає вам і хай бачить, як читаєте ви.

Що робить іграшку хорошою?

Відповідь не в тому, що може зробити іграшка, а в тому, що може робити дитина із цією іграшкою! Чим більше в іграшки деталей, тим у меншій мірі в дитини розвивається уява. Розрахуйте наявність збалансованого різноманіття іграшок для різних видів дитячих відкриттів. Деякі іграшки сприяють активній діяльності, деякі – творчому підходу, а інші допомагають у певних освітніх сферах. Бажано звести кількість «трендових» іграшок до мінімуму.

  • Обирайте такі іграшки, якими можна грати різними способами й на різних рівнях.
  • Пам’ятайте, що тільки лише тому, що продукт призначений для дитини, зовсім не означає, що він мусить бути недовговічним чи примітивним.
  • Пересвідчіться, що іграшка може робити все, що побажає дитина. Шукайте іграшки, що пробуджують природну цікавість і допитливість, дозволяють експериментувати і щось придумувати, не дивлячись в інструкцію. При покупці іграшки передусім повинні враховуватись такі характеристики, як її безпечність, якість та варіабельність. Пам’ятайте: дитина потребує різноманітних іграшок, щоби стимулювати всі органи чуття.
Оцініть публікацію
Рейтинг статті: 5 з 5 на основі 10 оцінок.

Развитие ребенка
30.04.2015

Генератори практичних завдань
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів


Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Розвиток дитини»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Розвиток дитини

Дякую,
не показуйте мені це!