Розвиток дитини Статті Навчання Розвиваємо основи читання й письма з народження
Розвиваємо основи читання й письма з народження
Рейтинг
50

Практичні поради та рекомендації батькам дітей грудного та ясельного віку

Розвиваємо основи читання й письма з народження

Навчання читання починається з народження. Адже новонароджені малюки вчаться читати сигнали навколишнього світу, прислухаючись до голосів, спостерігаючи вираз облич і зчитуючи мову тіла. При цьому їм важливо чути й використовувати звуки, звукові патерни й розмовну мову. Це допомагає дітям підготуватись до подальшого навчання читання друкованих слів.

Ось кілька порад про те, як дати дитині можливість закласти основи подальшого навчання читання та письма з моменту її народження.

  • Читайте своїй дитині. Якщо читання книг і розповіді історій зробити частиною повсякденного життя малюка, це допоможе прищепити йому любов до читання. Навіть дуже маленькі діти люблять книжки з малюнками, тому потрібно щодня читати й розповідати малюкові казки, наприклад, перед сном. Не варто щоразу дочитувати казку до кінця, залишайте місце для інтриги. Дітям подобається навіть просто розмова про кольорові ілюстрації.
  • Використовуйте рими, ігри й пісні з навчальною метою. Діти реагують на них майже із самого народження, їм навіть не треба розуміти слова, щоб вони перетворились на досвід пізнання, особливо, коли вони розділяють цей досвід зі своїми мамою й татом.
  • Розмовляйте з дітьми про те, що відбувається. Коли ви перевдягаєте, купаєте вашого малюка або йдете з ним на прогулянку, вимовляйте слова, які описують дії й оточуючі предмети. Так ви будете розвивати словниковий запас дитини навіть ще до того, як вона почне розмовляти.
  • Дитяче белькотіння. З його допомогою діти навчаються видавати звуки своїм власним голосом. Повторюйте ці звуки й перетворюйте їх на справжні слова. Цим ви допоможете дитині зрозуміти, яким чином звуки формують мову. У підсумку малюк зможе самостійно вибудувати зв'язок між звуками та предметом або людиною (наприклад, «та-то», «ма-ма»).
  • Спілкування з новонародженими й дуже маленькими дітьми з використанням рими та всіляких маленьких віршів супроводжуйте ніжними дотиками, наприклад, погладжуванням ніжок дитини або погойдуванням.
  • Винагороджуйте посмішками й обіймами перші спроби дитини вимовляти звуки. Це раннє спілкування захоплює малюка, а ваше схвалення буде мотивувати його на нові й нові спроби.
  • Коли дитина починає розмовляти, допомагайте їй підбирати слова, що позначають оточуючі предмети. Повторюючи слова, ви допомагаєте дитині запам'ятовувати їх.
  • Ставте запитання. Кажіть: «Що це?» і називайте те, що зображено на картинці у книзі, так дитина дізнається, що предмети мають свої назви.
  • Заохочуйте участь дитини. Дітям подобається брати книги до рота, тому дайте малюкові міцні за структурою й чисті тканинні або картонні книги. Спочатку, щоби перегортати сторінки, вашій дитині, напевно, знадобиться допомога. Але коли вона підросте, ви зможете дати їй можливість гортати сторінки самостійно.
  • Співайте пісні. Музика допомагає легше запам'ятовувати слова, до того ж це веселий спосіб оживити усне мовлення для вас і дитини.
  • Відвідуйте публічну бібліотеку. Навіть маленькі діти можуть отримати читацький квиток! Існує безліч безкоштовних ресурсів, покликаних розвивати любов вашої дитини до читання. У багатьох бібліотеках є безкоштовні програми для батьків і дітей або дітей молодшого віку, в яких використовуються книги, вірші та пісні.

​Далі в таблиці наводиться докладна інформація про ранні основи подальших навичок читання й письма дитини та про те, що можуть робити батьки для їх розвитку.

Вікові етапи розвитку основ для подальшого читання й письма


Вік

Тип книг,

які подобаються дітям

Моторні навички, пов'язані

із книгами

Когнітивні навички (мислення), пов'язані

із книгам

У чому полягає допомога батьків

0–6
місяців

Тканинні книжки з фотографіями дітей.

 

Яскраво ілюстровані книги, приємні на дотик і смак.

 

Книги із зображеннями знайомих предметів.

 

Маленькі книги, зручні для маленьких рук.

Дитина видає звуки.

Дитина розглядає картинки.

 

Віддає перевагу картинкам з обличчями.

Тримайте дитину зручно, обличчям до обличчя.

 

Дотримуйтесь інструкцій дитини (невербальних або звукових) «ще» й «вистачить».

 

Показуйте й називайте дитині картинки.

6 міс. –
один рік

Тканинні й картонні книги з фотографіями дітей.

 

Яскраво ілюстровані книги, приємні на дотик і смак.

 

Книги із зображенням знайомих предметів.

 

Маленькі книги, зручні для маленьких рук.

Дитина бере книжку.

 

Засовує книжку в рот.

 

Сидить на колінах у батьків.

 

Гортає сторінки за допомогою батьків.

Дитина розглядає картинки.

 

Віддає перевагу картинкам з обличчями.

 

Видає звуки, дивлячись на картинки, торкається їх.

Тримайте дитину зручно, обличчям до обличчя.

 

Дотримуйтесь інструкцій дитини «ще» й «вистачить».

 

Показуйте й кажіть дитині, що зображено на картинках.

1 рік -
1,5 року

Міцні картонні книги, зручні, щоб брати в руки та тримати.

 

Книги із зображенням немовлят і дітей, які займаються знайомими заняттями: сплять, їдять і грають.

 

Книги з казками на ніч.


Книги про те, як треба вітатись і прощатись.

 

Книги з невеликою кількістю слів на кожній сторінці.

 

Книги із простими римами й передбачуваним текстом.

Дитина сидить без підтримки.

 

Може носити книгу.

 

Тримає книгу за допомогою батьків.

 

Перегортає кілька картонних сторінок одночасно.

Не тягне книгу в рот миттєво.

 

Указує на картинки одним пальцем.

 

Може видавати один і той же звук для конкретного зображення.

 

Указує на предмети, якщо в неї питають: «Де...?».

 

Тримає книгу правильно, не вниз головою.

 

Дає книгу дорослим, щоб вони читали.

Реагуйте й відгукуйтесь на прохання дитини почитати їй.

 

Дозволяйте дитині тримати й гортати книжку.

 

Не турбуйтесь із приводу нетривалої концентрації уваги малюка ясельного віку.

 

Питайте дитину «Де...?», просіть її вказувати на предмет.

1,5–2
роки

Міцні картонні книги, зручні, щоби брати в руки та тримати.

 

Книги із зображенням немовлят і дітей, які займаються знайомими заняттями: сплять, їдять і грають.

 

Книги з казками на ніч.

 

Книги про те, як треба вітатись і прощатись.

 

Книги з невеликою кількістю слів на кожній сторінці.

 

Книги із простими римами й передбачуваним текстом.

Легко гортає сторінки картонної книги по одній.

 

Носить книгу (книги) по дому.

 

Може використовувати книгу в якості перехідного об'єкта (предмета, який заспокоює, дає відчуття комфорту).

Називає знайомі картинки.

 

Вставляє слова у знайомих казках.

 

«Читає» лялькам або м'яким іграшкам.

 

Переказує напам'ять уривки добре знайомих казок.

 

Концентрація уваги змінюється, не постійна.

Зв'язуйте книжкові історії з досвідом дитини.

 

Використовуйте книги під час повсякденних занять і відходу до сну.

 

Питайте: «Що це таке?», давайте час дитині, щоби подумати та знайти відповідь.

 

Зупиняйтесь на середині речення, просіть дитину закінчити його.

 

Оцініть публікацію
Рейтинг статті: 5 з 5 на основі 10 оцінок.

Розвиток дитини
06.04.2016

Генератори практичних завдань
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів


Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Розвиток дитини»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Розвиток дитини

Дякую,
не показуйте мені це!