Розвиток дитини Статті Навчання Як вибрати книги для дітей до 3-х років та старших
Як вибрати книги для дітей до 3-х років та старших
Рейтинг
74

Категорії й види книг, що сприяють розвитку мовлення дитини на ранніх етапах життя

Як вибрати книги для дітей до 3-х років та старших

Починаючи з періоду раннього розвитку мови, дитина набуває навичок, які є значущими для подальшого формування літературних здібностей, зокрема для читання й письма. Систематичне й щоденне читання має величезний вплив на правильний розвиток мовлення дитини. Воно не тільки збагачує словниковий запас, а й учить грамотно формулювати речення, розвиває творче мислення й спонукає до самостійних висловлювань.

Вибирайте для дитини не тільки ті книги, що принесуть вам радість і задоволення, але й такі, які будуть міцними в разі спроби їх «знищення» (потоптати, порвати, покусати та ін.). Краще нехай вони будуть з тканини, плюшевими або картонними. У міру того, як дитина буде дорослішати й навчатися поводженню з книгами, ви зможете наповнювати книжкову шафу звичайними екземплярами.

Рекомендуємо сміливо брати наступні книги.

Для дітей від народження та старших:

  • чорно-білі книги для новонароджених та немовлят 0-6 місяців, такі крихітні малюки ще погано бачать, тому яскраві, навіть пастельні тони не для них;
  • римовані книги, вірші для дітей, при читанні яких ви можете ритмічно плескати в долоні й залучити вашого малюка до участі в такому веселому процесі;
  • книги з віршами для пальчикової гімнастики для малюків, тобто віршами, під які мама або тато будуть здійснювати різні маніпуляції з ручками й пальчиками дитинки. Наприклад, «Рейки-рейки, шпали-шпали ...», «Музика з мамою (пальчикові ігри)» Катерини Железнової, «Пальчикові ігри для дітей від року до трьох років» С. О. Єрмакової, «Пальчикова гімнастика для розвитку мовлення дошкільнят: посібник для батьків і педагогів» Є. С. Аніщенкова;
  • книги з лічилками (Джон Лангстафф «Лугова лічилочка» - перекладне видання, книга «Лічилочка для найменших» та ін.);
  • музичні книги із записом звуків тварин або предметів з оточення дитини, із серії «Книги, що розмовляють». Саме вони сприяють закріпленню навичок вимовляти перші звуки (як окремі звуки, так і склади), які з'являються в мовленні малюка та є основою для подальших слів і речень;
  • сенсорні книги, які дають насолоду та викликають цікавість при дотику до них, їх цікаво відчувати, стискати й навіть кусати. Це всі ті книги, додатковою перевагою яких є різноманітність матеріалів, використовуваних для їх виготовлення або ж різноманітність звуків, що «вимовляються» книгою при дотику до її деталей: шелестіння, клацання, пищання або завзятий сміх та ін. Такі книги дають багатий досвід різноманітних тактильних відчуттів;
  • книги, що задовольняють інтереси вашої дитини - про транспортні засоби, тварин, птахів та ін. Наприклад, серія книжок-картинок для найменших. Буде чудово, якщо ви виберете для дитини всесвітньо відому серію книг, названих «Wimmelbuch» («Книга, що мигає»). Це пізнавальні книжки-картинки з безліччю деталей, предметів і дій, які можна розглядати нескінченно. До них належить серія «Городок» Ротраут Сузанн Бернер, «Пригоди Пряткіних», «Де зараз Воллі?», «Місто Глядєлкін», «Веселий день, веселий рік», «Одні вдома»;
  • книги, тематично пов'язані зі святами або порами року;
  • книги про квіти (фарби);
  • книги із завданнями типу «знайдіть», «покажіть», читання яких буде розвивати рецептивну сторону;
  • тривимірні (об'ємні, рухливі) книги, у яких на одному розвороті може «виростати» цілий палац принцеси, а на іншому - райські птахи або сільське подвір’я з домашніми тваринами.

Для дітей від народження до 18-ти місяців життя:

  • сенсорні книги, що забезпечують різнобічний розвиток чуттєвої сфери, а також мови (адже батьки розповідатимуть про ті її частини, до яких дитина буде торкатися);
  • книги, виконані з товстого картону, розкладні;
  • книги, що відображають ситуації з повсякденного життя (їжа, сон, розваги та ін.) і час доби;
  • книги, які спонукають дитину до різних дій (переміщення застібки, підіймання фрагмента карти, вкладання пальця в отвір або управління прикріпленою пальчиковою лялькою);
  • тематичні книги із зображенням людей (дорослих і дітей), тварин, транспортних засобів та ін.;
  • книги із записаними звуками тварин, що дозволяють дитині імітувати їх і таким чином покращувати свій мовленнєвий апарат.

Для дітей від 18-ти місяців до 3-х років:

  • книги для читання з одним або двома реченнями на сторінці (для молодших);
  • книги з простими й короткими історіями, які малюки вже в змозі зрозуміти;
  • книги, що описують маленькі дитячі проблеми;
  • книги про інших дітей, сім'ї та тварин;
  • книги з короткими римованими текстами, які дитина може запам'ятати (вірші, дитячі пісні, лічилки);
  • книги з неоднозначними сюжетами з погляду графіки й змісту, можливо, навіть трохи абсурдні («Пригоди Аліси в Країні чудес» Льюїса Керолла);
  • книги про квіти й форми (але пам'ятайте, що в цьому віці читання, перш за все, має бути для дитини грою, а не наукою);
  • інтерактивні книги зі всілякими клапанами для відкривання, ременями для висування, коліщатками для прокручування та ін. (Пам'ятайте, що вправи для моторики рук сприяють розвитку мовлення).

Позитивний вплив книги на розвиток мовлення не закінчується в той момент, коли дитині виповнюється три роки. Після задування трьох «чарівних» свічок на торті ми просто будемо мати вже грамотно проведений і надзвичайно важливий для правильного розвитку мовлення час. А формування повної мовленнєвої та комунікаційної компетентності триватиме приблизно до семи років. Як батьки, ви й далі повинні дбати про те, щоб в дитині розвивалася любов до книг, і, відповідно, пропонувати їй цінні екземпляри з урахуванням її лінгвістичних, фактичних можливостей сприйняття читаного матеріалу. Діти вже будуть готові до прослуховування довгих текстів, історій, оповідань про пригоди конкретного героя, про його проблеми та ін. Які ж книги краще всього вибрати?

Для дітей від трьох років та старших:

  • книги, героями яких є ровесники;
  • книги, героями яких є діти з різних країн світу (у вас буде слушна нагода поговорити про дітей, які живуть в інших культурних середовищах);
  • книги, героями яких є тварини, наприклад, «Чорний красень» Ганни Сьюелл, «Лессі» Еріка Найта та ін.;
  • книги про різні ситуації з повсякденного життя (відвідування лікаря, стоматолога, похід в театр, цирк, поява братів і сестер та ін.);
  • книги, які є відповіддю на нав'язливі запитання дитини, наприклад, як працюють машини, як функціонує тіло, його органи та ін., тобто в залежності від інтересів вашого юного читача;
  • книги, які спонукають до прояву спостережливості.

Буде добре, якщо батьки попередньо перед купівлею самі уважно вивчать книгу: ознайомляться з її змістом, по-перше, а по-друге, з її графікою та якістю ілюстрацій. Також постарайтеся забезпечити доступ дитини до великої різноманітності книг - від найпростіших з картинками, книг без слів до різних оповідань або навіть чарівних казкових історій, в яких відбувається щось значно дивовижніше, ніж те, що може передбачити дитяча фантазія.

Оцініть публікацію
Рейтинг статті: 4.9 з 5 на основі 15 оцінок.

Розвиток дитини
16.06.2015

Генератори практичних завдань
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів


Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Розвиток дитини»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Розвиток дитини

Дякую,
не показуйте мені це!