Розвиток дитини Статті Навчання Як почитати дитині з користю для душі
Як почитати дитині з користю для душі
Рейтинг
50

Як батькам за допомогою тепла своєї душі сприяти гармонійному розвитку дітей

Як почитати дитині з користю для душі

Батьки та вчителі одностайні в тому, що спільне читання з дітьми – це важливий крок на шляху до майбутньої грамотності. Але історія на цьому не закінчується. Усе більше досліджень підтверджують той факт, що те, як ми читаємо з дітьми, не менш важливе, ніж те, що саме ми читаємо.

І в цьому контексті останнім часом усе більше уваги приділяється принципам «тепла душі та чуйності», що активізуються у ставленні до дитини. При цьому тепло зазвичай визначається як демонстрація прихильності, позитивне підкріплення, і в цілому позитивний вплив на дітей, тоді як чуйність має більше спільного з визначенням того, чого особливо вони потребують, і потім у його наданні.

Вихователі дитячого садка, наприклад, даний принцип реалізують дуже просто: найменшого малюка садять на коліна під час читання, а також вибирають такі книги, які відкривають широкі можливості для діалогу з дитиною.

І хоча переваги того, щоби проявляти у ставленні до дітей тепло душі та чуйність, здаються очевидними, дослідження показали, що ці емоційні прояви здатні бути ще більш значущими, ніж уважалось раніше. Безперервно з'являються свідчення, що застосування такого принципу вдома і школах допомагає підтримувати соціальний розвиток дітей, який, у свою чергу, сприяє когнітивному розвитку (включаючи розвиток інтелектуальної сфери). До того ж зміни у ставленні до дітей у бік «тепла/чуйності» сприяють зростанню їх грамотності як безпосередньо, так і опосередковано.

Дослідження доводять, що діти, батьки яких цінують душевне тепло, часто краще грають з іншими дітьми вдома й у школі і є внутрішньо більш саморегульованими. Адже в дітей, які добре грають з однолітками, часто більш виражені мовні та когнітивні навички. Аналогічно, діти у школах, де вчителі добре оперують таким теплим і світлим підходом, мають більш високі навички розуміння під час уроків, ніж діти в учителів, які не володіють цією майстерністю.

Маючи чуйність до вербальної комунікації дитини, забезпечуючи зворотний зв'язок і демонструючи непідробну цікавість, дорослий (зокрема батько) безпосередньо розширює активний словниковий запас і навички усного мовлення дитини. До того ж прояв прихильності й душевного тепла побічно сприяє підвищенню грамотності через їх вплив на саморегуляцію дитини і, ймовірно, на почуття емоційної безпеки.

Для підвищення рівня тепла, чуйності у ставленні до свого малюка під час читання книг батьки можуть використовувати такі поради:

  • Діліться досвідом. Для дорослих читання – це часто відокремлене заняття. А для дітей - це спільна подорож. Вибирайте книги по черзі з ними. Нехай ваша дитина сама перегортає сторінки. Обговоріть, що відбувається на кожній з них, і попросіть дитину пофантазувати, передбачити, що буде далі.
  • Будьте терплячими. Батьки часто перевантажені роботою, вони перевтомлюються й перебувають у перенапруженому стані. До того ж часто вони віддають перевагу кількості над якістю. Дозвольте дітям довше затримуватись на сторінках. Порозмовляйте з ними про ілюстрації. Поміркуйте над різними частинами розповіді. Письменники та ілюстратори витрачають багато часу на створення книги, в якій усе звернено до дітей на різних рівнях сприйняття, тому переконайтеся, що насолоджуєтесь кожною сторінкою.
  • Повторіть те, що сказали діти. Просте повторення того, що говорять діти, може змусити їх відчути себе важливою складовою процесу читання. Повторення може також надати батькам цінні можливості моделювати мову й допомогти зосередитись на сфері, яка цікавить дитину.
  • Конкретизуйте та розширюйте. Спільне читання книг – найбільш сприятливий час, щоб моделювати більш складні структури речень і розповідей. Поставте запитання: хто? що? де? коли? чому? Батьки також можуть використовувати спільне читання для розширення глибини дитячих висловлювань. Якщо маля вимовляє слово «собака», не соромтесь розширити його вислів, додаючи більше граматичної чи семантичної інформації, наприклад: «Правильно! Великий сірий собака гавкає!».
  • Взаємодійте з текстом. Розбивайте речення на складові. Допоможіть дитині простежити використання окремих букв або навіть закінчити слова. Використовуйте можливості друкованого тексту, щоби ввести такі поняття, як читання слів зліва направо і зверху вниз. Почніть знайомство з цікавими явищами, такими як написання друкованими літерами першого слова або значення пунктуації.
  • Створіть діалог. Ставте запитання і формулюйте відповіді. Дуже важливо, щоб діти зрозуміли, що ставити запитання – це важлива частина процесу навчання. Поступово прищеплюйте дитині цікавість і допитливість. Роблячи це в ранньому віці, ви закладете необхідну основу, яка допоможе їй у майбутньому краще критично мислити.
  • Отримуйте задоволення. Стара філософська школа стверджує, що до книг треба ставитися з пошаною та повагою, вони не для того, щоб ними насолоджуватись; нова школа стверджує, що книги повинні розвивати уяву й бути захоплюючими. Чим більше діти насолоджуються процесом навчання читання, тим більше вони будуть насолоджуватися читанням у подальшому житті!
Оцініть публікацію
Рейтинг статті: 5 з 5 на основі 10 оцінок.

Розвиток дитини
28.08.2015

Генератори практичних завдань
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів


Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Розвиток дитини»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Розвиток дитини

Дякую,
не показуйте мені це!