Розвиток дитини Статті Навчання Чи безпечне раннє академічне навчання дітей?
Чи безпечне раннє академічне навчання дітей?
Рейтинг
64

У чому ризик раннього навчання дитини і чи не здатне воно гальмувати її інтелектуальний розвиток

Чи безпечне раннє академічне навчання дітей?

Відомі дослідження, результати яких наочно підтверджують думку, що раннє академічне навчання здатне завдати дитині довгострокової шкоди. Про це й піде мова в цій статті, як і про те, що ж конкретно може статися з дітьми. Для початку необхідно розділити для себе такі поняття, як академічні та інтелектуальні навички.

У чому відмінність між академічними та інтелектуальними навичками і чому останні неодмінно повинні передувати першим?

Академічні навички в цілому є перевіреним засобом організації, маніпуляції або реагування на певні категорії інформації з метою досягнення потрібного результату. Кажучи про читання, під академічними навичками мають на увазі вміння називати літери алфавіту й вимовляти звуки, які кожна з цих літер позначає, читати вголос слова, включаючи й нові, ураховувати поєднання певних літер і звуків. Кажучи про математику, під академічними навичками мають на увазі вміння напам'ять повторити таблицю множення, додавати, віднімати, множити або ділити числа, використовуючи вивчені методи чи алгоритми.

Академічні навички викладаються у школі за допомогою таких методів, як демонстрація, відтворення вголос, заучування, запам'ятовування й повторення. Такі навички згодом піддаються тестуванню, в якому кожне запитання, як правило, має одну правильну відповідь.

Інтелектуальні навички, навпаки, передбачають здатність людини до міркування, припущень, висунення гіпотези, дослідження, розуміння сенсу та осмислення світу в цілому. Кожна дитина за своєю природою інтелектуальна істота – допитлива людина, яка постійно перебуває в пошуку сенсу буття, прагне зрозуміти своє фізичне та соціальне оточення. Кожна дитина народжується з інтелектуальними навичками й розвиває їх у подальшому за допомогою своїх власних способів і шляхів, спостерігаючи, досліджуючи, граючи і ставлячи дорослим різні запитання.

Спроби безпосередньо навчити інтелектуальним навичкам заздалегідь приречені, тому що кожна дитина повинна розвивати їх своїм індивідуальним способом, за допомогою своєї особистої самостійно ініційованої діяльності. Однак дорослі здатні впливати на такий розвиток за допомогою середовища, що оточує малюка. Діти, які ростуть в атмосфері всебічної розвиненості й освіченості, де люблять читати й розбираються в точних науках (коли читають дитині з дитинства і сама вона бачить членів сім'ї, які постійно читають, удома грають в ігри, пов'язані з числами й рахунком, користуються різними вимірювальними приладами, так що малюк має можливість познайомитися з поняттям міри) – у такому середовищі діти набувають свого власного й неповторного розуміння сенсу, завдань і значення читання та рахунку.

Отже, давайте перейдемо до головного. Викладання академічних навичок дітям, які ще не розвинули необхідний мотиваційний та інтелектуальний базис, є марною тратою часу й часто шкідливою справою. У дітей, які ще не знайшли для себе сенсу читання (причину читати) або не усвідомили його значення, буде мало мотивації вивчати академічні навички читання, спостерігатиметься їх недостатнє розуміння. Подібним чином діти, які ще не набули розуміння чисел і того, чому і для чого вони корисні, можуть вивчити порядок, скажімо, додавання, але ця процедура буде мати для них дуже мале значення або не мати взагалі жодного.

Набуття академічних навичок без відповідного інтелектуального фундаменту буде однозначно неглибоким і поверховим. Як правило, коли «муштра» зупиняється, наприклад, на період літніх канікул, навички швидко забуваються. Це так звана «літня гірка» академічних здібностей, яку деякі педагоги прагнуть нівелювати, утримуючи дітей у школі цілий рік! Не можна забувати про те, що наш мозок улаштований так, щоб відбирати те, що ми розуміємо, й відкидати зайве та непотрібне. Більше того, коли процедури засвоюються механічно, особливо якщо навчання йде повільно та болісно, а то і з соромом, викликаним, як це нерідко буває, примусом і форсуванням, таке навчання може порушувати інтелектуальний розвиток, необхідний для набуття навичок справжнього читання або занять справжньою математикою.

Механічно навчені, змучені діти можуть утратити будь-яке бажання самостійно грати й досліджувати літературний та числовий світ, а значить, перестати розвивати важливу інтелектуальну основу для реального читання або занять математикою. Це пояснює, чому дослідники неодноразово виявляють, що результати академічного навчання, розпочатого ще в дитячому садку, за результатами тестів у старших класах кепські або вже точно не найкращі. Тому багато організацій, які захищають інтереси дітей, виступають рішуче проти поширеної тенденції викладання академічних навичок поки ще маленьким дітям. Перші роки (особливо!) повинні проходити весело, у грі, в атмосфері захоплених досліджень і розвитку інтелектуальної основи, які пізніше дозволять дітям набувати академічних навичок досить легко.

Таким чином, ідея про те, що раннє академічне навчання може виявитися шкідливим, підтримується багатьма дослідниками, як і те, що академічне навчання буде проходити легко й невимушено, якщо тільки дитина набула необхідної інтелектуальної основи й сама вже захотіла освоювати академічні навички, тобто дитина мотивована на отримання знань. Мотивована й інтелектуально підготовлена дитина здатна глибоко й надовго засвоювати навіть найскладнішу інформацію.

Оцініть публікацію
Рейтинг статті: 4.6 з 5 на основі 14 оцінок.

Розвиток дитини
06.07.2015

Генератори практичних завдань
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів


Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Розвиток дитини»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Розвиток дитини

Дякую,
не показуйте мені це!