Розвиток дитини Статті Навчання Як навчити дитину писати?
Як навчити дитину писати?
Рейтинг
60

Важливі складові, які допоможуть підготувати дитину до письма й зробити перші кроки

Як навчити дитину писати?

Умінням писати володіє кожна доросла людина. Після багатьох років практики ця навичка стає автоматичною, кожний з нас може писати із закритими очима. Однак пригадаємо, якими важкими були перші кроки письма і яким непростим був процес набуття цієї майстерності.

Як допомогти дитині оволодіти мистецтвом письма? Які навички розвивати, щоб дитина була готова до навчання писати у школі? Що зробити, щоб це було приємним проведенням часу, а не нудним і тяжким обов'язком?

Побудова мотивації

Діти найохочіше роблять те, що їм подобається і що приносить їм задоволення, тому всі завдання, які ми пропонуємо дитині з метою навчити її писати (або читати), повинні мати форму гри. Введення в розпорядок дня необхідності займатись письмом в якості трудомістких обов'язків призводить до того, що навчання в дитини починає асоціюватися із примусом, а не із задоволенням, що негативно відбивається на її ставленні взагалі до навчання і школи.

Діти також дуже люблять такі види діяльності, якими можуть займатись разом зі своїми батьками, тому дорослі неодмінно повинні виконувати запропоновані завдання разом із малюками.

Діти із задоволенням вчаться того, що може бути корисним для чогось «крутого» та «класного». А значить, варто показати їм всі переваги, які вони зможуть отримати для себе, оволодівши новим навиком. В іншому випадку діти не зможуть самостійно зрозуміти, що позитивного дасть їм володіння технікою письма. Тим часом велике задоволення їм приносить можливість самостійно підписати малюнок для улюбленої бабусі, іграшку своїм ім'ям, щоб її було легше відрізнити від тих, які належать іншим малюкам. Письмо також може стати у пригоді для того, щоб написати мамі список з найулюбленішими ласощами, записку із проханням піти в кіно, а також перше в житті повідомлення або електронний лист.

Що ще можна зробити, щоб навчання писати приносило задоволення?

Умілі руки

Щоби щось написати, потрібні вмілі руки. Їх спритність і майстерність повинні набуватись як за рахунок розвитку великої моторики – аби знизити опір кистей до втоми, так і в частині дрібної моторики, підвищуючи при цьому точність рухів. У зв'язку з цим почати формування «основ навчання письма» можна навіть на футбольному полі чи дитячому майданчику. Скелелазіння, їзда на велосипеді, боксування з татом, ламання палиць, гра з м'ячем, засипання піску в кухлик і пересипання його в ємності, побудова та зміцнення замків з піску – усе це прекрасно зміцнює дитячі ручки.

Дрібні рухи та їх точність (дрібну моторику) прекрасно тренують різні види образотворчого мистецтва, будівництво з маленьких кубиків і розфарбовування картинок, коли дитина всіляко намагається не вийти за лінію малюнка. Щоб розвага була спільною, батьки можуть самі виготовити для дитини розмальовки, малюючи, наприклад, чорним фломастером певні малюнки на замовлення своїх малюків – ви не встигнете озирнутись, як досконало опануєте майстерність малювання принцеси або балерини із собачкою.

Маленькі пальчики добре тренуються за допомогою аплікації: дитина заповнює намальований контур, приклеюючи вирізані шматочки кольорового паперу. Корисною гімнастикою для рук є ліплення – із глини, пластиліну, звичайного й солоного тіста – є з чого вибирати. Усі ці види пластичної маси можна розкачати, нарізати, зробити кульки, смужки, пом'яти їх пальчиками. Чим більше веселощів і забав, тим більше можливостей повправлятися й покращити спритність і підготовленість маленьких ручок. Натхнення можна шукати й на кухні - наприклад, багато точності вимагає процес «малювання» зображення зернами рису (та іншими крупами), насінням, маком тощо, приклеюючи зернятка до полотна або паперу.

Злагоджена робота рук та очей

Щоби щось написати, руки повинні ідеально взаємодіяти з очима, які будуть постійно коригувати рух кисті й, відповідно, форму літери, яка пишеться в даний момент. Як розвивати у дітей так звану зорово-рухову координацію? Знову ж таки, починаємо з веселих розваг на свіжому повітрі і вдома, при цьому роблячи те, що, здавалось би, абсолютно не пов'язано з письмом. У цьому плані надзвичайно ефективними вправами є всілякі забави із м'ячем, адже його кидання і спроби впіймати вимагають спільної роботи рук, які ловлять м'яч, та очей, які відстежують його рух.

Є й інші розваги, що вимагають відстеження руху предмета, наприклад, бадмінтон, ігри з «літаючою тарілкою», ігри з мильними бульбашками. А якщо мова йде про більш точні рухи, то можна, наприклад, побудувати якомога вищу і при цьому стійку башту з дерев'яних кубиків (хто переможе: мама чи дитина?). Можна також включити таке захоплююче заняття, як ведення пальчиком або паличкою кульки через лабіринт.

Знайомство з буквами

Знайомство з буквами й запам'ятовування їх форм – це одне з найскладніших завдань. Що треба зробити, щоб воно стало цікавою спільною пригодою? Перш за все, варто пам'ятати те, що букви можна писати не тільки на папері, а й на піску, на поверхні, посипаній борошном (манною крупою), або на папері пальчиком, змоченим у фарбі. Крім того, літери можна виліпити із солоного тіста і зробити з них напис – наприклад, ім'я дитини, щоби повісити його на стіну в її кімнаті. «Смачною» ідеєю є приготування пісочного печива у формі літер або прикраса бутербродів написами кетчупом або варенням.

Також навчанню/іграм з буквами можна присвятити трохи більше часу й організувати дні букв, в яких візьме участь уся сім'я. У «буквений день» вранці, наприклад, сім'я може разом намалювати смішні плакати з відповідною буквою, а потім приготувати страви із продуктів, назва яких (або назва цілої страви) починається на цю букву. Можна також і звичним повсякденним стравам дати незвичайні творчі назви, наприклад, пластівці з молоком можна назвати «солодкий сніданок» («с»), «біле буйство» («б»), «молочна мрія» («м») і т. п. Можна грати в ігри, назви яких починаються на потрібну букву, носити одяг кольору, що починається на букву дня, або відвідувати місця, назви яких починаються на цю букву.

Наприклад, у день літери «С», припустимо, у середу, сім'я носить сині речі, йде на спектакль (дитячий), їсть улюблені салати, а на десерт ласує тортом «Соната». Для дитини важливо те, що вся сім'я бере участь у цій грі, а значить, завдяки цьому малюк буде трактувати вивчення літер не як нудний обов'язок, а як захоплюючу розвагу.

Якщо для вас літерні дні занадто важкі для реалізації, можна читати дітям або створювати з ними вірші чи оповідання, в яких більшість слів буде починатися на однакову букву, наприклад:

Заіскрилася, закрутилася,
Захурделилася зима.
Заморожена, запорошена
Задрімала, заснула земля.

Коли дитина вже знає форми букв, чергова сходинка її посвячення у світ письма – це вміння розрізняти букви, дуже схожі одна на іншу. Однак уміння розрізняти дрібні деталі можна практикувати ще задовго до початку навчання письма. Відмінно зарекомендували себе завдання типу «знайди відмінності», а також завдання, в яких з ряду схожих форм, а потім і букв необхідно викреслити однакові, наприклад:

Г П П Г Г Г П Г П Г П Г П Г Г П П Б В В Б Б В Б В В В Б Б Б В Б В Б В Б Б

Розкладаємо і складаємо

Тут потрібно набути вміння розкласти ціле на складові. За допомогою зору ми ділимо слово на літери і з літер складаємо нове. За допомогою слуху ми ділимо слово на звуки. Яким чином можна сприяти розвитку зорового і слухового аналізу та синтезу?

Якщо мова йде про слуховий аналіз, то пропонується, наприклад, пограти у слова (аналог гри в міста) – батько промовляє слово, а дитина повинна назвати інше слово, що починається на букву, на яку закінчується слово, вимовлене батьком. Можна також використовувати загадки: з букв відгаданого дитиною слова треба сформувати нове (або схоже за звучанням) і загадати батьку нову загадку. Можна пограти у гру «схожі слова» – батько називає пару слів, які схожі за звучанням, але відрізняються однією літерою, наприклад, «кіт – кит», «вік – лік», «рік – сік», дитина повинна сказати, є різниця між словами чи ні, і в чому вона полягає.

На розвиток зорового аналізу та синтезу ефективно впливають пазли. Цікаво, коли вони виготовлені батьками власноруч, наприклад, з листівок, що зображують місця, які відвідували діти під час канікул. Велику радість і задоволення малюкам приносять пазли, виконані на їх замовлення, а також пазли з фотографій із зображенням родини. Уміння розділити картинку на частини і знову скласти її добре формується за допомогою побудови якоїсь споруди згідно з ілюстрованою інструкцією (всілякі конструктори).

Перші спроби писати

Перші спроби дитини написати що-небудь потребують підтримки батьків. Діти очікують допомоги при пригадуванні форми букв, підказки, яку букву слід написати в якості наступної в даному слові. Дитина також може отримати величезне задоволення, коли ви разом спостерігатимете, як у неї виходять рівні та красиві літери.

При написанні перших не надто вдалих букв дитина потребує похвали, яка підбадьорює й заохочує. У першу чергу батьки повинні цінувати зусилля дитини, а не результати її роботи. Важливо зберігати перші письмові тексти малюка, щоб час від часу порівнювати їх з уже сьогоднішніми «зразками почерку». Такі порівняння дуже добре наочно показують дитині, що її зусилля дають відчутні результати.

Оцініть публікацію
Рейтинг статті: 5 з 5 на основі 12 оцінок.

Розвиток дитини
08.08.2015

Генератори практичних завдань
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів


Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Розвиток дитини»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Розвиток дитини

Дякую,
не показуйте мені це!