Розвиток дитини Статті Навчання Помилки батьків під час читання дітей
Помилки батьків під час читання дітей
Рейтинг
135

Які слова та фрази не варто говорити читачеві-початківцю у процесі оволодіння читанням

Помилки батьків під час читання дітей

Батьки часто втрачають терпіння, проходячи зі своїми малюками довгий і болісний процес вивчення основ читання. Ми хочемо, щоб наші діти досягали успіху в читанні, любили його й отримували величезне задоволення, занурюючись у чарівний світ літератури. Тому, коли діти із труднощами прочитують кожне слово, віддають перевагу читанню «невідповідних» (на нашу думку) книг або надто швидко «проковтують» цілу сторінку, навіть не запам'ятовуючи, про що йшлося, це дуже засмучує.

Не засмучуйтесь! У цій статті перераховані деякі поширені помилки, які часом роблять батьки, а також ефективні способи підтримки читача-початківця, які допоможуть йому набути впевненості під час читання.

  • Не треба казати: «Стоп! Прочитай цей рядок ще раз, але вже правильно». Якщо помилка дитини не впливає на зміст тексту, наприклад, якщо вона прочитала «той» замість «цей», пропустіть її, не варто фіксувати на ній свою увагу.
  • Не перебивайте й не переривайте читання дитини. Ніколи. Ви ж хочете, щоби процес читання був для неї комфортним?! Якщо це необхідно, виправте її помилку, коли будете читати цей текст наступного разу.
  • Не кажіть: «Давай, поквапся. Ти повинен читати швидше!» або «Читай повільніше. Ти занадто поспішаєш!». Краще своїм прикладом задайте дитині відповідний ритм і швидкість читання. Діти найкраще вчаться швидко читати або читати з певною швидкістю, ритмом та інтонацією на прикладі своїх батьків і вчителів, а також після довгих тренувань. Швидке читання звучить як бесіда або природна розмова, безумовно, йому варто навчити своїх дітей, але тільки без форсування подій.
  • Щоб допомогти дитині навчитися читати швидко, виберіть відповідну для її рівня читання книгу й перечитуйте її знову і знову. Нехай дитина спочатку прочитає всю книгу від початку до кінця. На другий день попросіть прочитати її знову. Після цього тренуйте максимально дослівний переказ почутого – прочитайте абзац або сторінку книги й попросіть дитину повторити те, що прочитали. Ви також можете дозволити їй відстежувати те, що ви зараз читаєте, за допомогою пальця. На третій день спочатку самі прочитайте книгу, а потім прочитайте її разом, в унісон – це допоможе вашій дитині оволодіти чуттям ритму. На четвертий день спочатку прочитайте книгу самі, а потім попросіть дитину прочитати її самостійно. День п'ятий – це демонстрація набутих навичок вашої дитини! Нехай вона ще раз самостійно прочитає книгу для кращої практики. В якості заохочення ви можете записати весь процес самостійного та швидкого читання книги вашою дитиною на камеру та продемонструвати його друзям і родичам.
  • Не смійтесь над дитиною. Якщо сміх виривається назовні, подумайте про щось серйозне й дихайте глибоко до того часу, поки знову не набудете самовладання. Сміятись разом з дитиною – це нормально. Якщо ваша дитина читає слово «попа» (замість «поки»), вона, швидше за все, вибухне реготом, та й ви теж. Але якщо дитина серйозно старається щосили й допускає при цьому смішну помилку, не смійтесь і продовжуйте процес.
  • Не кажіть дитині: «Ти знаєш це слово!». Якщо дитина не може відразу прочитати слово повністю, заспокойте її й запропонуйте читати слово по складах. Наприклад, у слові «машина» нехай вона прочитає склади «ма», «ши» і «на». Потім допоможіть дитині скласти слово з даних частин (складів): «Молодець! Цей склад дійсно вимовляється як «ши». Тепер давай з'єднаємо твій склад «ши» з першим складом «ма» й останнім «на»: ма-ши-на. Машина!». Потім вставте це слово в речення й похваліть дитину за те, що вона впоралася з важким словом.
  • Не кажіть дитині: «Ти неправильно читаєш. Це вимовляється так...». Краще нічого не кажіть. Як би важко вам не було, зберігайте мовчання. Якщо помилка дитини не впливає на зміст тексту, нехай вона залишається. Якщо кожного разу, коли дитина не буде знати, як правильно прочитати те чи інше слово, вона буде отримувати вашу підказку, то ніколи не виробить навички розшифровування слів.
  • Однак якщо дитина зробила помилку, яка змінює зміст тексту, дайте можливість дочитати до кінця сторінки, а потім попросіть її уважно перечитати відповідний абзац. Якщо вона знову читає неправильно, попросіть її звірити текст із картинкою, щоб допомогти розшифрувати важке слово, або спитайте дитину, чи є зміст у прочитаному абзаці. Якщо дитина все ще не помічає помилку, попросіть її звернути увагу на складну частину тексту. Якщо вона не розуміє, про що ви сказали, укажіть самі на цю частину.
  • Після того як ви виправили помилку й продовжили читання, попросіть дитину ще раз прочитати цю сторінку. Це робиться не для того, щоби дратувати дитину, а щоб допомогти їй налагодити кращий самоконтроль, який полягає в тому, що ми постійно перевіряємо й перевіряємо самих себе, щоб зрозуміти правильний зміст прочитаного.

Дуже важливо, щоб діти відчували себе комфортно при спільному читанні з батьками і щиро хотіли цього. Дітям треба постійно практикуватись у читанні, і вони повинні знати, що читання з мамою й татом безпечне, природне й дуже приємне.

Оцініть публікацію
Рейтинг статті: 4.5 з 5 на основі 30 оцінок.

Розвиток дитини
09.10.2015

Генератори практичних завдань
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів


Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Розвиток дитини»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Розвиток дитини

Дякую,
не показуйте мені це!