Розвиток дитини Статті Навчання Уроки фінансової грамотності для дітей
Уроки фінансової грамотності для дітей
Рейтинг
50

П'ять найважливіших уроків фінансової дисципліни всесвітньо відомого видання «Forbes»

Уроки фінансової грамотності для дітей

Ураховуючи те, наскільки важливі для успішного життя навички управління фінансами, дивно, що дітям не викладають у школах такі предмети, як «Фінанси» та «Фінансова дисципліна». Цю прогалину можуть заповнити батьки, навчаючи дітей удома.

Вже у віці трьох років діти здатні розуміти такі фінансові принципи, як заощадження й витрати. А до семи років, за даними багатьох досліджень, у них формуються певні фінансові звички.

Чим раніше батьки починають користуватись щоденними можливостями ознайомлення із грошовими відносинами (наприклад, видавши шестирічній дитині 50 грн і дозволивши їй самостійно вибрати фрукти), тим краще це для дітей. Батьки надзвичайно впливають на фінансову поведінку своїх дітей, тому саме від нас залежить, чи зможемо ми виховати покоління розсудливих споживачів, інвесторів, вкладників і дарувальників.

Нижче наводяться кращі уроки управління фінансами, які можна давати в будь-якому віці, а також відповідні практичні заняття для закріплення набутих навичок.

Вік від трьох до п'яти років

Урок: можливо, тобі доведеться почекати, перш ніж купити те, що ти хочеш.

Іноді цей принцип складно зрозуміти людині, якого б віку вона не була. Та здатність відкласти задоволення власних бажань може прогнозувати, наскільки успішною стане дитина, коли виросте. Діти в цьому віці повинні знати: якщо вони дійсно хочуть чого-небудь, то повинні чекати й заощаджувати, накопичувати, відкладати відповідну суму, щоб мати можливість купити бажане.

Учити фінансової дисципліни дійсно ніколи не рано. Озброївши малюків відповідним знанням, ви зорієнтуєте їх на майбутнє. Наприклад, коли ви йдете з дітьми в магазин і кажете: «У нас немає на це грошей», ці маленькі хитруни знають, що у вас є кредитні карти. Тому краще сказати так: «Ми прийшли сюди, щоб купити подарунок Марійці, і не будемо нічого купувати вам, бо ми тут не для цього». У такому випадку діти швидко розуміють, що похід у магазин не завжди означає, що ви будете купувати щось саме для них.

Практичні заняття для дітей у віці від трьох до п'яти років

1. Доки ваша дитина чекає своєї черги покататись на гойдалках, обговоріть з нею, як важливо навчитися чекати того, що вона хоче.

2. Візьміть три банки, підпишіть кожну «заощадження», «витрати» і «благодійність». Щоразу, коли дитина отримує гроші, наприклад, в якості заохочення за економію електроенергії або на день народження, діліть гроші порівну на три частини і кладіть у кожну з банок. Нехай вона використовує банку «витрати» для дрібних покупок, таких як цукерки або наклейки. Гроші з банки «благодійність» можна віддавати тим, хто їх потребує, або використовувати на пожертвування. Гроші з банки «заощадження» призначені для більш вартісних придбань.

3. Попросіть дитину поставити перед собою мету, наприклад, купити іграшку. При цьому вона не повинна бути настільки дорогою, щоб на неї треба було збирати кілька місяців. У цьому випадку дитина просто розчарується й не зможе збагнути, як накопичити таку суму. Дитина повинна розуміти, що відкладає гроші на якусь конкретну мету, а не за принципом: «О, як мені назбирати ще 100 грн, щоб купити яку-небудь радіокеровану машинку». Вам необхідно налаштовувати дітей на успіх. Якщо мрія вашої дитини все-таки коштує дорого, придумайте план її досягнення в розумні терміни. Хоча кишенькові гроші – це вибір кожної сім'ї, вони можуть допомогти дитині досягати своїх цілей.

Щоразу, коли дитина кладе гроші в банку «заощадження», допоможіть їй підрахувати, скільки грошей у неї вже є, порозмовляйте з нею про те, скільки їй не вистачає до досягнення мети та про те, коли вона розраховує її досягти. Діти отримують від цього велике задоволення. Такі бесіди вчать їх, як важливо очікувати, мати терпіння й заощаджувати.

Вік від шести до десяти років

Урок: ти повинен зробити вибір, на що тобі краще витратити гроші.

У цьому віці важливо пояснити дитині, що гроші мають властивість закінчуватись, і дуже важливо приймати мудрі рішення, тому що коли ти витратиш усі свої гроші, тобі вже нічого буде витрачати. У цьому віці діти повинні продовжувати практикуватись у використанні банок на заощадження, витрати та благодійність, а також установлювати фінансову мету, а батьки повинні почати залучати дитину до прийняття більш дорослих фінансових рішень.

Практичні заняття для дітей у віці від шести до десяти років

1. Залучайте дитину до прийняття деяких фінансових рішень. Наприклад, поясніть їй, що причина, чому ви вибрали простий виноградний сік, полягає в тому, що він нічим не відрізняється за смаком, а коштує на 5 грн дешевше, ніж сік розрекламованої торгової марки. Або розкажіть їй про вигідні пропозиції, такі як купівля упаковки паперових рушників за нижчою ціною.

2. Дайте дитині в супермаркеті певну суму грошей, наприклад, 50 грн, і попросіть її вибрати на цю суму фрукти відповідно до ваших вимог. Так вона набуватиме досвід прийняття фінансових рішень.

3. Коли ви ходите по магазинах, промовляйте вголос процес прийняття вами фінансових рішень, ставлячи такі запитання, як: «Це те, що нам дуже-дуже потрібно? Чи ми можемо обійтись без цього, оскільки збираємось на вечерю в гості?», «Чи можу я позичити це в когось (на тимчасове користування), а не купувати?», «Можливо, це дешевше в іншому магазині? Чи можемо ми купити два таких предмети замість одного в магазині уцінених товарів?».

Вік від одинадцяти до тринадцяти років

Урок: чим більше ти відкладаєш, тим швидше капіталізуються твої гроші.

У цьому віці ви можете перейти від ідеї накопичення для короткострокових цілей до довгострокових. Познайомте дитину з поняттям складного відсотка, тобто такого ефекту, коли відсотки прибутку додаються до основної суми та в подальшому самі беруть участь у створенні нового прибутку.

Практичні заняття для дітей у віці від одинадцяти до тринадцяти років

1. Опишіть складні відсотки, використовуючи конкретні цифри, тому що дослідження доводять, що це більш ефективний спосіб навчання, ніж пояснення абстрактних понять. Поясніть дитині: «Якщо ти будеш відкладати по 1000 грн щороку, починаючи з 14 років, до 65 років у тебе буде 230 000 грн, але якщо ти почнеш відкладати у віці 35 років, то до 65-ти років зможеш накопичити лише 70 000 грн».

2. Нехай дитина сама зробить розрахунки нарахування складної відсоткової ставки за формулою:

СУМА = X * (1 +%)n, де

СУМА – кінцева сума;
Х – початкова вкладена сума;
% – відсоток, що нараховується за період;
n – кількість минулих періодів (років, місяців або кварталів).

Так вона зможе побачити, скільки грошей заробить, якщо інвестує певну суму на певну кількість років, і те, як ця сума зростає за певною відсотковою ставкою. Заохочуйте дитину ознайомлюватись також із прикладами вдалих капіталовкладень інших людей.

3. Попросіть дитину встановити для себе довгострокову мету, щось більш вартісне, ніж іграшка, на яку вона відкладає гроші. Такого роду компроміси, звані альтернативними витратами (витратами невикористаних можливостей), – те, від чого відмовляються на користь накопичення на більш глобальні цілі – дуже корисні теми для обговорення. У цьому віці діти не намагаються економити, бо хочуть купувати все, що їм подобається, але їх необхідно спонукати до міркування про довгострокові цілі, про те, від чого доводиться відмовлятись заради досягнення цих цілей. Наприклад, якщо ваша дитина звикла щодня купувати пиріжок після школи, вона може вирішити, що варто відкладати ці гроші на аудіоплеєр.

Вік від чотирнадцяти до вісімнадцяти років

Урок: при виборі університету бери до уваги вартість навчання в кожному з них.

На веб-сайтах ВНЗ шукайте розрахунок реальної вартості навчання. Але не дозволяйте потенційним витратам приводити вашу дитину у зневіру. Розкажіть, наскільки більше заробляють випускники університетів, ніж люди без вищої освіти, що робить це вигідним капіталовкладенням.

Практичні заняття для дітей у віці від чотирнадцяти до вісімнадцяти років

1. Обговоріть, який внесок у вищу освіту дитини може щорічно робити ваша сім'я. Батьки повинні почати розмову з дитиною про вартість навчання в університеті в дев'ятому класі. Рання й чесна розмова на тему про те, куди сім'я може дозволити собі відправити дитину на навчання, допоможе дітям бути реалістами в питанні, де вони можуть вчитись.

Але пам'ятайте, що існує багато способів фінансування навчання в університеті крім власних коштів. Разом з дитиною вивчіть питання, де можна отримати максимальну фінансову допомогу у вигляді грантів та стипендії, чи можна отримати кредит на оплату навчання, чи може дитина розраховувати на навчання за рахунок державного фінансування.

2. Попросіть дитину порівняти, яка вартість навчання в кожному з університетів, які її цікавлять, які перспективи працевлаштування випускників і наскільки виплати по кредиту за навчання вплинуть на спосіб життя сім'ї та самої дитини після закінчення університету. Як і у випадку з будь-якими інвестиціями, проаналізуйте, чи окупляться ваші грошові вкладення.

3. Разом з дитиною за допомогою інформації з відповідних Інтернет-ресурсів оцініть можливість отримання нею будь-яких пільг або додаткової фінансової допомоги держави при вступі та навчанні у вищому навчальному закладі.

Батьки повинні намагатись, щоб їхні діти старшого шкільного віку отримували роботу на неповний робочий день. Дослідження показують, що студенти, які працюють двадцять чи менше годин на тиждень (наприклад, на території студентського містечка), отримують вищі оцінки, тому що більше залучені в студентське життя. Але дитина не повинна перевантажуватись. Робота більше 20-ти годин на тиждень може нашкодити її успішності.

Вік понад вісімнадцять років

Урок: використовуй кредитну карту, лише якщо ти впевнений, що зможеш повністю відновити на ній баланс у кінці місяця.

Влізти в борги за кредитною карткою занадто легко, і це може звалити на плечі студента додатковий тягар погашення кредиту. Крім того, це може вплинути на його кредитну історію, що, у свою чергу, ускладнить для нього отримання кредиту на купівлю машини, наприклад, або отримання роботи. Іноді потенційні роботодавці перевіряють кредитну історію претендента на вакансію.

Щоби змінити тенденцію жити не за коштами й виплачувати величезні відсотки по кредиту, дуже важливо, щоб батьки вчили своїх дітей використовувати кредитні карти відповідально (або, що ще краще, узагалі не використовувати їх без крайньої необхідності).

Практичні заняття для молодих людей у віці понад вісімнадцять років

1. Поясніть дитині, що коли батько є поручителем за кредитною картою дитини, будь-які прострочені платежі також можуть вплинути на кредитну історію батьків.

2. Разом з дитиною шукайте й використовуйте такі кредитні карти, за якими пропонується низька відсоткова ставка й відсутні різного роду комісії, плата за обслуговування.

3. Поясніть, що важливо не використовувати кредитну карту для оплати повсякденних потреб, щоб, коли виникнуть непередбачені витрати крайньої необхідності, дитина змогла оплатити їх за допомогою своєї кредитної карти. Крім того, розкажіть дитині, що варто накопичити на рахунку (дебетовій картці) суму, рівну тримісячному обсягу її звичайних витрат, а в ідеалі – шести-дев'ятимісячному обсягу.

Лора Шин, «Forbes»

Оцініть публікацію
Рейтинг статті: 4.5 з 5 на основі 11 оцінок.

Розвиток дитини
23.12.2015

Генератори практичних завдань
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів


Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Розвиток дитини»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Розвиток дитини

Дякую,
не показуйте мені це!