Розвиток дитини Статті Психологія дитини Особливості творчого складу особистості
Особливості творчого складу особистості
Рейтинг
30

Мова піде про те, як зробити творчість звичкою та способом спілкування з навколишнім світом

Особливості творчого складу особистості

Отже, що ж таке творчість? Багато хто з нас уважає, що творчість – це здатність, яка була в нас в дитинстві, але давно втрачена, або доля обраних людей, якими ми можемо тільки захоплюватися здалеку.

Але наука довела, що творчі здібності закладені в кожному з нас. Важливо зрозуміти, що творчість багатогранна – на рівні мозку, особистості та творчого процесу – вона може виражатись різними способами, від глибоко особистого досвіду відкриття нової ідеї чи досвіду самовираження за допомогою слів, фотографії, моди й інших повсякденних творінь до робіт прославлених художників, які існують поза часом.

Нейрофізіологи, які вивчають творчі здібності, виявили, що творчість не активізує якусь одну певну частину мозку або навіть одну половину мозку, як стверджує міф про праву півкулю; у творчому процесі мозок задіяний повністю. Цей складний процес складається з великої кількості взаємодій когнітивної (як свідомих, так і несвідомих) та емоційної сфери з різними частинами мозку, призначеними для вирішення окремих завдань і роботи в команді для досягнення результату.

Отже, що ми можемо зробити, щоби підвищити нашу когнітивну гнучкість? У цій статті пропонуються поради про те, як необхідно правильно розвивати творчі здібності та відповідний їм склад розуму. Дані поради будуть корисні як дорослим, так і дітям.

1. Ігри, що вимагають уяви

Спостереження за дітьми, зайнятими творчими іграми, допомагає розкрити джерело вроджених творчих здібностей. У рольових іграх діти приміряють на себе численні ролі й в ігровій формі здійснюють управління емоціями та ідеями.

Коли дорослі приймають і культивують у собі дитяче почуття гри, це призводить до революційних змін у роботі.

Дослідження показують, що змішані форми роботи та гри справді створюють для дітей і дорослих найбільш оптимальне тло для навчання та творчості. Гра та внутрішня радість тісно пов'язані, їх взаємодія природним чином призводить до більшого натхнення, зусиль і творчого зростання.

2. Пристрасне захоплення

Захоплення найчастіше є наслідком досвіду або стосунків, які будь-яким чином спонукали нас до нього, і, звісно, воно дуже надихає. Часто людину творчо налаштовують емоції, але це тільки початок. Людям, які здійснюють свої творчі мрії, постійно доводиться гармонійно поєднувати хвилювання про майбутні результати з реалістичними стратегіями досягнення своєї мети, натхнення з важкою роботою, мрії з діями.

Коли хтось радить вам «Іди за своїми бажаннями», будьте обережні: крім того, що це одне з найбільш поширених кліше, це ще й не дуже корисна порада. Ви повинні шукати захоплення, яке знаходиться в гармонії з вашою справжньою сутністю й сумісно з іншими видами вашої діяльності. Величезне бажання довести тим, хто вас оточує, щось про себе, швидше за все, не призведе до творчості, оскільки воно ґрунтується на вашому прагненні уникнути проблем, які за несприятливих обставин можуть дійсно з'явитись. Тому, хоча ви повинні бути відкритими натхненню, не йдіть сліпо за своїми бажаннями та пристрастями. Переконайтеся, що ваша захопленість дійсно резонує з вами й вашими навичками.

3. Мріяння

Творчі люди знають, що мрії – це не марна трата часу, навіть якщо батьки та вчителі стверджують зворотне. Новітні наукові дослідження доводять, що мріяти дуже корисно. Ці заняття сприяють підвищенню творчого потенціалу, розвитку самосвідомості, перспективного планування, уміння міркувати й осмислювати власні враження та навіть здатність до співчуття.

Яким би марним не здавалося це заняття, мріяння не буває безглуздим – воно допомагає розвивати й покращувати творче мислення. Тому, коли наступного разу ви будете наполегливо працювати над творчим проектом чи робочим завданням, яке вимагає повного зосередження та творчих ходів, спробуйте кожну годину робити п'ятихвилинну перерву на мріяння. Спробуйте зайнятися чимось простим, що допоможе вашому мозку поринути у мрії, наприклад, прогулюватися, неуважно малювати або займатися прибиранням, і подивіться, як мріяння вплине на ваші ідеї й думки.

4. Усамітнення

Особистий простір є основною потребою багатьох творчих людей. У наші дні робочі звички, властиві людям мистецтва, отримали наукове обґрунтування й аргументацію: час, що проводиться в роздумах наодинці із самими собою, дійсно живить творчий розум.

Дуже важливо знаходити час для усамітнення, щоб давати собі простір для мислення, створення нових зв'язків і пошуку сенсу. На жаль, усамітнення дуже недооцінене в суспільстві, і тому багато людей уникають проведення часу на самоті. Ми схильні розглядати час, що проводиться на самоті, як витрачений даремно або як ознаку асоціальної або меланхолійної особистості. Але вміння отримувати задоволення й ефективно використовувати час наодинці із собою може спонукати до творчості, допомагаючи нам задіяти власні думки й налагоджувати зв'язок з нашим внутрішнім світом. Тому не треба боятися самотності, приймайте її!

5. Інтуїція

Інтуїція виникає з підсвідомих або спонтанних систем обробки інформації та значно впливає на те, як ми думаємо, розмірковуємо, творимо й поводимося в суспільстві. За останні тридцять років учені-дослідники у сфері когнітивних здібностей домоглися величезних успіхів, розвінчуючи міфи про силу підсвідомості, що призвело до визнання теорії дуального процесу мислення, або теорії «швидкого й повільного мозку». Інтуїція є частиною системи «швидкого» мозку.

«Швидкий» мозок структурно більш складний, ніж «повільний». Він допомагає нам пристосовувати та співставляти нову інформацію з наявними в нас структурами знань, розпізнавати комплексні моделі та придумувати нестандартні зв'язки, що призводить до більшої кількості оригінальних ідей і рішень. «Швидкий» мозок відіграє головну роль у створенні творчих ідей, у той час як неквапливий і розважливий «повільний» мозок більше задіяний в їх вивченні та перевірці для визначення сфер використання й застосування. І «швидкий», і «повільний» мозок дуже важливі.

6. Відкритість новому досвіду, враженням

Відкритість новому досвіду, враженням – прагнення до пізнавального освоєння й вивчення власного внутрішнього й зовнішнього світу – є єдиною найсильнішою й послідовною рисою характеру, яка передбачає творчі досягнення. Відкритість може бути інтелектуальною, яка характеризується пошуком істини та прагненням досліджувати ідеї й думки; естетичною, якій притаманно прагнути досліджувати фантазії й мистецтво та відчувати емоційне занурення у світ прекрасного; й емоційною, із прагненням досліджувати глибини людських емоцій.

Дослідження виявило, що бажання вчитись і відкривати, очевидно, значно сильніше впливає на якість творчої роботи, ніж чистий інтелект. Тому, якщо ви хочете розкрити свій творчий потенціал, шукайте нові творчі підходи або зовсім інші засоби вираження, або їдьте додому з роботи новим маршрутом, або шукайте нову групу людей з іншими інтересами й цінностями, в яких ви могли би повчитись. Відкритість новому досвіду може більш розкрити вашу інтегративну багатогранність – здатність розпізнавати нові моделі та знаходити зв'язки між, здавалось би, не пов'язаними між собою частинами інформації.

7. Залучення та усвідомленість

У той час як здатність до спостереження за тим, що відбувається, не відволікаючись і не виносячи суджень, є життєво важливою навичкою для тих, хто шукає радість і задоволення в житті, це вміння особливо важливе для творчих мислителів.

Велика кількість досліджень пов'язують усвідомленість – і як практику, і як рису характеру – з розвитком багатьох когнітивних і психологічних здібностей та якостей, таких як концентрація при вирішенні завдання та стійкість уваги, емпатія й співчуття, самоаналіз, самоконтроль, хороша пам'ять, здатність до навчання й емоційна стійкість. Багато з цих якостей дуже важливі для творчості.

Проте для оптимальної когнітивної гнучкості та творчості треба прагнути до балансу усвідомленості та мрійливості. Цікаво, що усвідомлена медитація, яка спирається на суб'єктивний досвід людини, як було доведено вченими, підсилює й активність, і функціональний зв'язок між нейронами, що відповідають за уяву. Тому спробуйте зайнятись усвідомленою медитацією або ненаправленою формою медитації, щоб розвинути ефективне мріяння й покращувати концентрацію уваги.

8. Сприйнятливість і чутливість

Якщо ми розглянемо творчість як якусь «сукупність точок», то чутливі люди – ті, в кого підвищена сприйнятливість до свого оточення, а також загострене сприйняття сенсорної інформації, такої як звук, світло й запах, живуть у світі, в якому існує і більше точок, і більше варіантів їх поєднання.

Чутливість (сприйнятливість) може бути даром Божим і прокляттям – вона може сприяти загостреному сприйняттю та призводити до емоційного перевантаження. Фахівці висловлюють думку, що ті, хто вміє стримувати бурхливий сплеск емоцій, який майже завжди супроводжує підвищену сприйнятливість, здатні трансформувати сире сприйняття в гостру проникливість.

Тому, замість того щоб намагатися стати більш незворушним, можна навчитись використовувати свою сприйнятливість для художнього вираження.

9. Перетворення несприятливої ситуації на перевагу

Досвід утрати, боротьби, страждання й поразки може стати потужним каталізатором особистісного зростання, творчості та глибокої трансформації. Часто через страждання ми вчимося співчувати, втрати вчать нас розуміння, а в боротьбі ми пізнаємо власну силу та красу.

Несприятливі події можуть примусити нас переглянути наші переконання й життєві завдання, і в цьому полягають їхня сила та творчий потенціал. Відчуваючи мінливості долі, наш мозок активно руйнує стару систему переконань, які більше не актуальні, і створює нову структуру смислових значень і самосприйняття. Для того щоб осмислити складні переживання, можна спробувати описати їх (необхідно писати від руки протягом 20-ти хвилин на день чотири дні поспіль), оскільки дослідженнями доведено, що таке заняття здатне послаблювати симптоми посттравматичного стресу й депресії, одночасно покращуючи деякі когнітивні функції, такі як короткочасна пам'ять.

Цікаво, що дослідження також виявило, що вкрай позитивні події, зокрема ті, які викликають почуття замилування, подиву, натхнення та зв'язку з чимось визначним, також можуть стимулювати творчість. Позитивні емоції підвищують психологічні ресурси людини, розширюючи фокус її уваги, надихаючи на нові думки й поведінку та стимулюючи творче мислення. Тому, якщо ви шукаєте творчий імпульс, ставтесь до всіх значущих моментів життя – і радісних, і негативних – як до потенційних джерел натхнення й мотивації.

10. Уміння мислити нестандартно

Творчих людей об'єднує їхнє небажання дотримуватися традиційних способів мислення й виконання завдань. Роблячи щось нестандартно, не так, як усі, такі люди приймають можливість невизначеності та невдачі, і саме цей ризик відкриває для них можливість справжніх інновацій.

Секрет творчої величі полягає в тому, щоб робити щось не за шаблоном, навіть якщо це шлях до невдачі. Метод спроб і помилок дуже важливий для інновацій, особливо на етапі генерування ідей. Фахівці, які вивчають творчість, виявили, що якість творчих ідей – це позитивна функція кількості: чим більше ідей генерується, тим більше шансів на те, що в результаті з них вийде шедевр. Робити по-іншому означає іноді робити щось погано або неправильно; прийміть це й не дозволяйте обережності ставати на шляху творчості.

Чи зможете ви або ваша дитина, дотримуючись усіх перерахованих вище порад, стати творчим генієм? Не обов'язково. Але коли в людині живе творець, якою б роботою ця людина не займалась, вона стає винахідливою, допитливою, сміливою особистістю, здатною виразити себе. Якщо ми приймемо свою творчу натуру, то допоможемо іншим людям зробити те ж саме. Ми допоможемо створити світ, який буде більш доброзичливий до духу творчості й у процесі зможемо знайти більш тісний зв'язок з іншими людьми й самими собою.

Скотт Баррі Кауфман, Каролін Грегуар

Оцініть публікацію
Рейтинг статті: 5 з 5 на основі 6 оцінок.

Розвиток дитини
31.10.2016

Генератори практичних завдань
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів


Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Розвиток дитини»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Розвиток дитини

Дякую,
не показуйте мені це!