Розвиток дитини Статті Розвиток дитини Цінні навички та здоровий розвиток підлітків
Цінні навички та здоровий розвиток підлітків
Рейтинг
38

Десять навичок, якими важливо оволодіти в підлітковому віці для успіху в подальшому житті

Цінні навички та здоровий розвиток підлітків

Батьків підлітків, як правило, цікавить питання, чи розвиваються в їхніх дітей навички, необхідні для досягнення успіху в житті. Оцінити цей процес досить складно, адже батьки спостерігають своїх підлітків у найбільш регресивному й інфантильному стані – коли вони вдома зі своєю родиною!

Нове дослідження в галузі неврології підтверджує той факт, що людський мозок досягає зрілості в середньому до двадцяти років. У зв'язку з цим виникає питання: на що батькам необхідно звертати особливу увагу, коли мова йде про набуття підлітками важливих життєвих навичок, і які критерії при цьому використовувати?

Якщо відповісти коротко – на «рух уперед». Батьки повинні бачити прогрес у розвитку в підлітків десяти найважливіших життєвих навичок і знати про те, як їм сприяти цьому процесу. Важливо також бути об'єктивними та враховувати особливості темпераменту, стилю навчання й життєвих обставин своїх дітей.

Далі пропонується перелік десяти цінних навичок та їх характерні особливості.

1. Мотивація на досягнення особистих цілей: ініціатива, зацікавленість, готовність пробувати нове, наполегливість, старанність, цілеспрямованість, драйв у послідовності щодо своїх інтересів та особистого розвитку. Нюанси: підліток може проявляти завзяття в розвитку навичок ді-джея, а не під час вивчення фізики чи хімії.

2. Навички, пов'язані з виконавчими функціями мозку: планування; організація; виконання й завершення певної роботи; прийняття обґрунтованих, зважених рішень; розсудливість; концентрація й самоконтроль. Нюанси: у ранньому підлітковому віці половина нейронних зв'язків у префронтальній корі мозку знаходиться ще в незрілому стані, на стадії формування, тому для підлітків характерна легковажна непослідовність.

3. Навички самостійності та впевненості у своїх силах: управління фінансами, уміння готувати їжу, прати; орієнтуватись у використанні громадського транспорту й досвід роботи (заповнення анкет, проходження співбесід, уміння сумлінно працювати, уміння приймати критику й дотримуватись інструкцій). Нюанси: діти можуть відчайдушно опиратись, але батьки в будь-якому випадку повинні наполягати на навчанні підлітків описаних навичок.

4. Академічні навички: базові навички для досягнення відповідних віку освітніх цілей; інтелектуальна допитливість; звичка вчитись; уміння цінувати значення навчання. Нюанси: у середніх класах школи в період статевого дозрівання успішність дітей може трохи знижуватись, але освіта є настільки високим пріоритетом, що батьки повинні йти на все, щоби «пов'язувати» підлітків зі школою, зацікавлювати їх виконувати домашні завдання, спілкуватись з учителями й наполягати на роботі над собою.

5. Фізична активність і здорові звички: уміння цінувати й самостійно займатись фізичними вправами, спати, їсти, стежити за своїм здоров'ям, а також обмежувати власні ризики та вплив засобів масової інформації, відмовлятись від вживання спиртних напоїв і наркотичних речовин. Нюанси: батьки не можуть повністю контролювати дитину, але вони можуть управляти її ресурсами й надавати необхідні можливості, тобто забезпечувати дитину здоровим харчуванням, вимикати телевізор, наполягати на систематичному відвідуванні спортивної секції й розповідати про наслідки вживання алкоголю та наркотиків.

6. Емоційна грамотність, розважливість і самоорганізація: уміння визнавати й виражати власні почуття прийнятним способом; уміння відчувати співчуття до інших людей; здатність контролювати фактори, які спонукають до дій, справлятись із негативними емоціями. Нюанси: через постійну зміну настрою, спричинену гормональними змінами, через ще нерозвинений центр «контролю над спонуканнями», розташований у головному мозку, підлітки часто відчувають тривогу та хвилювання. Тому батьки повинні зосередитись на тому, щоб завжди бути готовими прийти на допомогу слушною порадою й показати приклад ефективного володіння навичками самоконтролю та саморегуляції.

7. Соціальні навички: здатність оцінювати міжособистісні ситуації й непорозуміння, співпрацювати з іншими людьми; навички спілкування; навички вирішення конфліктів; уміння бачити перспективу й навички точної оцінки своєї ролі у групі. Нюанси: оскільки підлітки віддаляються від своїх батьків і постійно сваряться із братами й сестрами, мотивована практика даних навичок відбувається в них в іншому соціальному оточенні (наприклад, у школі, кафе, на позашкільних заняттях, із друзями).

8. Навички взаємин і цінностей: здатність підтримувати стосунки тривалий проміжок часу; уміння розвивати дружні взаємини; товариськість; уміння гармонійно поєднувати власні потреби й потреби коханої людини в романтичних стосунках; навички близьких відносин. Нюанси: темперамент грає величезну роль у визначенні потреби людини в соціальній взаємодії, але батьки можуть заохочувати, демонструвати на прикладі й надавати своїм підліткам систему взаємовідносин, включаючи їх взаємини з мудрими дорослими, щоби сприяти розвитку їх соціальних навичок.

9. Моральна поведінка, цілісність і характер: уміння постояти за справедливість; сумлінність; відповідальність за себе й тих, хто потребує захисту. Нюанси: хоча більшість підлітків, прагнучи знайти себе, ризикують, брешуть і порушують правила, вони також демонструють чудову прихильність тому, що, з їхньої точки зору, є «правильним». До 25-ти років їх цінності змінюються, трансформуються, стають зрілими й інтегруються в систему, яка, як правило, багато в чому збігається із системою цінностей їхніх батьків.

10. Духовність і цілеспрямоване життя: здатність приймати мінливості долі та справлятись із ними; емоційна стійкість; прагнення до осмисленого життя; поступове оволодіння вмінням цінувати вдумливе міркування й духовне зростання. Нюанси: у вихованні даних навичок у підлітків ключову роль відіграють терпіння батьків і демонстрація ними відповідних навичок на власному прикладі.

Найгіршим способом використання батьками даного переліку навичок є проповіді, лекції та зайве, нав’язливе обговорення кожного з його пунктів. Це все одно, що годувати підлітка одними фруктами й овочами та вважати це здоровим раціоном харчування. Тут важливі делікатність, ненав'язливість, повага та власний приклад.

Оцініть публікацію
Рейтинг статті: 4.2 з 5 на основі 9 оцінок.

Розвиток дитини
26.04.2016

Генератори практичних завдань
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів


Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Розвиток дитини»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Розвиток дитини

Дякую,
не показуйте мені це!