Розвиток дитини Статті Навчання Як навчити малюків азів наукового пізнання
Як навчити малюків азів наукового пізнання
Рейтинг
37

Поради батькам, за допомогою яких можна долучати дошкільнят до наукового пізнання

Як навчити малюків азів наукового пізнання

Основні положення:

  • Заняття наукою розвивають у малюків навички дослідження та спостереження.
  • Більшість дітей люблять науку, бо отримують велике задоволення від можливості поглянути на світ якось інакше.
  • Існує безліч усіляких видів діяльності, до яких можна вдатись у домашніх умовах для зміцнення й розвитку допитливості вашої дитини.

​Діти народжуються вченими

Діти за природою своєю допитливі. Вони щодня дивляться на навколишній світ і розвивають власні ідеї про те, що бачать і чують. Ми хочемо, щоб кожна дитина й кожний дорослий протягом усього свого життя переживали відчуття здивування, допитливості й відкриття, щоб кожного з нас ніколи не залишало бажання пізнавати цей світ знову і знову. Ось чому так важливо прищеплювати любов до науки вже з малих років дитини.

Що відбувається в першому класі школи

На першому році навчання дитина вчиться придумувати власні теорії про те, чому відбуваються ті чи інші явища, перевіряти ці ідеї на практиці й шукати відповіді на свої запитання в різних джерелах – у керівників гуртків, учителів, інших дорослих, у книгах або Інтернеті. У школі увагу дитини акцентують на тому, що допитливість неймовірно важлива для науки.

Допитливість допомагає дитині і в багатьох інших сферах – вона сприяє розвитку навичок спостереження, вирішення завдань і самостійних досліджень. Усі вони корисні при вивченні інших шкільних предметів, таких як математика, рідна мова, образотворче мистецтво.

Учитель навчить дитину спостерігати, визначати й описувати подібні, схожі між собою явища, користуючись такими характеристиками, як розмір, форма, колір і вага. Також учителі навчають дітей сортувати речі за категоріями; пояснюють, що предмети та явища не завжди ведуть себе так, як ми очікуємо, і що найчастіше наука генерує більше запитань, ніж дає відповідей. Частиною навчального процесу дитини у школі неодмінно стане проведення простих експериментів для перевірки різних теорій.

Що треба зробити батькам на додаток до майбутніх шкільних занять?

Більшість дітей захоплені наукою, тому що це наочне та веселе заняття. Щоб допомогти дитині відкривати, досліджувати й розвивати свою уяву, вам зовсім не треба володіти особливими науковими знаннями. Далі описані деякі поради та види діяльності, якими ви можете займатися з дитиною в себе вдома.

Пори року

Наука досліджує світ навколо нас. Наприклад, восени, коли листя опадає з дерев і лягає на землю, ви можете скористатися цим прекрасним періодом для обговорення різних пір року. Хто з нас не любить збирати різнобарвні листочки і валятись в їх пухнастих купах, підкидаючи оберемки й насолоджуючись процесом?!

  • Попросіть дитину зібрати найрізноманітніші листочки, а потім розсортувати їх за формою. Чи всі вони однакові? Чим вони відрізняються? У чому вони схожі? Чи всі вони одного кольору? Чи однакового розміру?
  • Поки дитина отримує задоволення, сортуючи й описуючи те, що вона знайшла, ви можете розповісти їй, що є чотири пори року – осінь, зима, весна й літо. Поговоріть про зміни, які відбуваються у природі: узимку, як правило, холодно, улітку тепло, і ми можемо плавати у водоймах, навесні багато дощів, це час цвітіння безлічі рослин...

​Живе й неживе

Наука поділяє світ на живі й неживі предмети.

  • Попросіть дитину зібрати в парку три живих і три неживих предмети.
  • Ваша дитина може не відразу зрозуміти різницю між живим і неживим. Ви можете підказати їй деякі характеристики живих предметів – зріст, рух, необхідність повітря, води та їжі, розмноження. А як щодо мови й дихання? Може здатися, що вони необхідні для життя, але чи так це? Поміркуйте над цим разом.
  • Ставте дитині запитання про навколишні предмети. Камінь – це живий предмет? А річкова галька? А морські мушлі? Квіткові горщики? Цегла? А домашня тварина?
  • Нагороджуйте дитину за зусилля при зборі матеріалу. Допоможіть їй правильно розподілити предмети на категорії «живих» і «неживих». Будьте обережні: дитина може знайти комах або павуків, тому іноді варто обмежувати список матеріалів, допустимих для досліджень.

​Категоризація і класифікація

Наука побудована на вивченні світу на основі класифікації.

  • Попросіть дитину допомогти вам розсортувати продукти, які ви купили в магазині, за кольором, розміром, формою або вагою. Перетворіть це заняття на веселу гру й обговоріть, як різними способами можна описати предмети залежно від вибраної категорії. Предмети з однаковою вагою можуть відрізнятися за кольором, розміром або формою. Предмети однакового розміру можуть мати різну форму або вагу.
  • Попросіть дитину зібрати п'ять м'яких або п'ять твердих предметів. Нехай вона у процесі пошуку задіє всі свої почуття: зір, слух і дотик – і з їх допомогою визначить, м'які це предмети чи тверді. Потім нехай дитина розсортує знайдені предмети за розміром, кольором або вагою. Порозмовляйте з нею про те, як предмети однієї групи – тверді або м'які – можна віднести до різних категорій. Потім допоможіть дитині намалювати знайдені предмети відповідно до того, як вона їх «класифікувала».

​Вимірювання

Наука ґрунтується на ретельних та точних вимірах.

  • Визначте місце у вашому домі, де дитині буде дозволено смітити стільки, скільки їй захочеться.
  • Нехай вона використовує пісок, рис, гальку, цукор, воду, усе що завгодно, щоб відміряти певну кількість різних матеріалів у різні за формою контейнери.
  • Разом поспостерігайте за тим, як однакова кількість матеріалу сприймається по-різному, коли ми змінюємо його форми й розміри. Така діяльність розвиває математичні навички дитини.

Спостереження

Наука ґрунтується на спостереженні над явищами та предметами і припущенням про те, що при цьому відбувається. Коли дитина очікує закінчення спостережень, іноді досить довго, це розвиває її терпіння.

  • Попросіть дитину посидіти тихо, подивитись навкруги, послухати й поспостерігати за місцем, де вона знаходиться.
  • Порозмовляйте про різні предмети, які можна спостерігати й чути. Чи чує дитина спів різних птахів? Чи помічає вона різні дерева, листя чи рослини? Чи схожі стовбури дерев або листки один на одного?
  • Можна навіть провести легке змагання, в якому візьме участь уся сім'я, і вручити приз тому, хто почує й побачить найбільшу кількість предметів та явищ.
  • Дитина може записувати свої відкриття та придумати розповідь про навколишнє середовище свого району на основі власних спостережень.
Оцініть публікацію
Рейтинг статті: 4.6 з 5 на основі 8 оцінок.

Розвиток дитини
26.10.2015

Генератори практичних завдань
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів


Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Розвиток дитини»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Розвиток дитини

Дякую,
не показуйте мені це!