Розвиток дитини Статті Навчання Як домогтися швидкості читання дітей і дорослих
Як домогтися швидкості читання дітей і дорослих
Рейтинг
96

Основні секрети швидкості читання й найпоширеніші помилки, які необхідно усунути

Як домогтися швидкості читання дітей і дорослих

Існує кілька помилок, які перешкоджають повноцінній швидкості читання. Їх допускають як дорослі, так і діти. Однак саме в дитячому віці є всі шанси запобігти їх укоріненню й, відповідно, сприяти розвитку швидкості читання. Таких помилок тільки (або поки що) – три. Які ж вони?

  • Фонетизація (уявне промовляння тексту під час читання про себе).
  • Регресія (повернення до прочитаного).
  • Невикористання покажчика (мале поле зору).

Давайте розкладемо по порядку кожну з цих помилок на причинно-наслідкові складові, знаючи які, ми зможемо якісно вплинути на розвиток навичок швидкості читання дитини.

Фонетизація

Фонетизація (артикуляція, субвокалізація) – так званий «звуковий бар'єр», який полягає в тихому повторенні слів, що читаються. Ця звичка формується безпосередньо в дитинстві, коли малюків учать послідовно вимовляти вголос склади у слові. Досить велика група дітей через деякий час відчуває серйозні труднощі при переході від читання по складах до читання цілих слів або висловів (або навіть нездатність виконати такий перехід). Звідси й феномен фонетизації.

Існує два види фонетизації:

  • зовнішня – полягає в шепотінні або гучному проказуванні слів;
  • внутрішня – полягає в уявному повторенні слів.

Внутрішня фонетизація є більш поширеною, і, на відміну від зовнішньої, усунути її складніше.

Потік інформації в людини, яка читає повільно, бере свій початок з візуального прочитання матеріалу за допомогою зорового каналу сприйняття, після чого текст «поставляється» у слуховий канал (саме тут відбувається явище фонетизації) і тільки після цього потрапляє в мозок. Внутрішня фонетизація не дозволяє читачу перевищити швидкість вимовлених слів, тому що як він це зробить, то відразу ж утратить зміст тексту. У результаті швидкість читання складає в нього близько 150-ти слів за хвилину, що ще менше, ніж середня швидкість читання дорослої людини (200–250 слів за хвилину).

Усунення фонетизації є однією з важливих умов набуття навичок швидкого читання. Швидкий читач не вимовляє те, що читає, ні вголос, ні про себе, оскільки до його схеми потоку інформації не залучається слуховий канал, а інформація передається безпосередньо із зорового каналу прямо в мозок.

Регресія

Регресія – це зворотні рухи очних яблук, тобто повернення поглядом до вже прочитаної частини матеріалу. Це явище найчастіше виникає:

  • коли ми маємо справу з малозрозумілим фрагментом тексту (у певному сенсі це явище бажане, тому що дозволяє збільшити ступінь розуміння тексту й перейти до його наступних частин);
  • коли ми хочемо нагадати собі зміст попередніх речень;
  • коли рухи наших очей надто швидкі й забігають далеко наперед (часто це явище зустрічається в початківців швидкого читання), це призводить до того, що ми втрачаємо деякі фрагменти.

Регресія може бути мимовільною чи довільною (свідомою, цілеспрямованою). У середнього читача в тексті, що налічує близько ста слів, регресія виникає приблизно 10–15 разів. Одна така регресія займає від однієї до кількох десятків секунд. Не треба навіть і казати, як це впливає на швидкість читання.

Щоб добре зрозуміти саме явище регресії, необхідно знати її причину. Вона досить прозаїчна, оскільки регресія є наслідком занадто малої концентрації уваги на тексті, який читається. Пояснимо це більш докладно. Читач після прочитання певного абзацу доходить висновку, що під час читання він думав про щось інше, і саме із цієї причини нічого не зрозумів, після чого він змушений знову повернутись до читання вже прочитаного абзацу. А час, між тим, летить...

Якщо хтось читає зі швидкістю більше 1000 слів за хвилину, явище регресії практично не виникає, оскільки при такій швидкості увага читача на 100 % зосереджена на читанні, що не дозволяє здійснювати уявні «стрибки вбік».

Найпопулярнішою причиною регресії є зустріч з невідомим словом, так би мовити, спотикання об нього. У разі швидкого читання людина одразу ж усвідомлює значення даного слова або фрагмента тексту на підставі загального контексту, в якому ці вислови зустрічаються.

Невикористання покажчика

Пам'ятаєте шкільні роки, коли під час читання ви допомагали собі пальчиком, указуючи точне місце, на якому повинен був зупинитися ваш погляд? Тоді саме він слугував вам своєрідним дороговказом. Але вчитель був прогресивним і заборонив вам користуватись пальцем під час читання, тому що «так читають тільки дуже маленькі діти». Однак, як виявилось, тоді ви були абсолютно праві. Очі теж потребують скеровування.

Спираючись на думку авторитетних учених, можна стверджувати, що наші очі просто створені для використання покажчика. Найкраще із цією метою використовувати палець, олівець, кулькову ручку або паличку. Покажчик при цьому ведемо рівномірним однотипним рухом. Проте не треба це робити вздовж усього рядка. Очі рухаються вниз по центральній частині сторінки й можуть сприймати від п'яти до шести слів одночасно, а значить, зупиняються на початку й у кінці кожного рядка. Таким чином, вони охоплюють інформацію, яка знаходиться збоку.

Переваги використання покажчика під час читання різноманітні. Назвемо лише найважливіші: це зменшує навантаження на роботу очей, утримує зосередженість розуму й концентрацію уваги, прискорює читання, зберігаючи високий рівень усвідомлення.

Існує багато технік використання покажчика. Перерахуємо кілька основних у тому порядку, в якому їх треба використовувати, а значить, від найпростіших до найскладніших. Схема роботи така, що ви не зможете перейти до наступної техніки використання покажчика без ознайомлення з попередньою. Найкращі результати приносить виконання вправ на дуже високій швидкості без спроби зрозуміти що-небудь, до них ви можете вдатися на початку навчання. Тоді мозок відразу буде привчатися до роботи на великих швидкостях.

  • Читання кожного другого рядка. Охоплюємо зором одночасно два рядки тексту. Покажчик ми пересуваємо монотонним рухом нижче читаних двох рядків тексту.
  • Читання 2–8-и рядків. Єдина різниця полягає в тому, що ми читаємо одночасно більшу кількість рядків тексту.
  • Читання методом «?». Ми читаємо текст, рухаючись очима по траєкторії, що нагадує за формою знак запитання «?». Від самого читача при цьому залежить кількість рядків, які охоплюються під час читання.
  • Читання зиґзаґом. Покажчик пересувається по діагоналі вниз від лівого верхнього кута сторінки тексту. Під час переміщення покажчика ми за один раз охоплюємо поглядом кілька рядків тексту. У кінці рядка ми очима утворюємо петлю (праворуч) й рухаємо ними з боковим (косим) нахилом, повертаючись на лівий бік тексту, тут здійснюємо цикл ще однією петлею й повертаємось на праву сторону тексту, де робимо петлю... – і, таким чином, прочитуємо сторінку до кінця.

З’ясувавши суть помилок, що допускаються, як же нам виправити їх у себе й наших дітей?

Як виправити фонетизацію

Кращі й найпопулярніші методи такі.

1. Механічні. У чому вони полягають? Механічні методи: притиснути кінчик язика до зубів або прикусити його; затиснути зубами олівець (не торкаючись його губами та язиком); щільно закрити рот, стиснувши щелепи; щільно зімкнути губи, щоб неможливо було ними рухати під час читання; широко відкрити рот і перевертати язиком або переміщати ним у процесі читання жувальну гумку.

2. Читання тексту з одночасним виконанням дій, які «заважають». У чому полягає ця техніка? У вимові букв алфавіту в процесі читання, рахунку, насвистуванні, вимові складів (наприклад, «ля, ля, ля»), а також декламуванні вивчених напам'ять віршів, гасел, текстів і т. п. Слід зазначити, що застосування цього методу в початковий період призводить до радикального погіршення ступеня розуміння тексту, а також зниження швидкості читання. Цього не варто боятися, це тимчасово.

3. Читання тексту з вистукування ритму («центральні перешкоди читанню»). У чому суть? Під час читання ми вистукуємо рукою або олівцем різні ритми. Спочатку зазвичай удається виконати тільки щось одне: відстукати ритм, при цьому неможливо зосередитись на читанні або на змісті тексту, загубившись у вистукуванні ритму. Найчастіше, «убивши» абзац, простукуючи ритм, ми поняття не маємо, про що тільки-но прочитали. І це нормальне явище, яке зникає після певного часу виконання такого роду вправ.

Ритм слід вистукувати олівцем або стиснутими великим, указівним і середнім пальцями правої руки в темпі, що збігається з ритмом наших нормальних кроків. Вистукувати повним рухом усього передпліччя.

Як виправити регресію

Більшість вправ, спрямованих на боротьбу з регресією, – це вправи з використанням покажчика, оскільки він дисциплінує роботу наших очей. Отже, перш за все:

  • під час читання слід рухати пальцем (краще за все вказівним) або олівцем (чи ручкою) по сторінці тексту плавним однотипним рухом під рядком тексту, указуючи прочитані в даний момент слова або групи слів;
  • під час читання з використанням покажчика необхідно збільшити темп читання. Мова йде про привчання нашого розуму до більш швидкої роботи, що само по собі вже усуне регресію. Постарайтеся за одну хвилину встигнути пробігти очима всю сторінку, потім спробуйте прочитати за той же час ще півтори сторінки й так далі. Не впадайте у відчай, якщо навіть не все з прочитаного тексту буде вам зрозуміло. Головне, звикнути до високої швидкості читання без регресії.

Для початку виберіть текст, який вам уже відомий, без складних висловів, до яких очі найчастіше повертаються й на яких ваша увага змушена постійно зупинятися. При зворотних рухах (тобто при переході погляду на наступний рядок тексту) не фіксуйте погляд занадто далеко від початку рядка.

Що робити з покажчиком

Тут усе дуже просто. Якщо ви хочете знову повернутись до традиції використання пальчика під час читання, жодних перешкод немає – просто почніть ним користуватись, і все. Рано чи пізно, ви прийдете до цього й вийдете на шлях швидкого читання. Так що практикуйте перераховані вище методи поводження з покажчиком самі й разом зі своєю дитиною, і у вас усе вийде.

Оцініть публікацію
Рейтинг статті: 4.8 з 5 на основі 20 оцінок.

Розвиток дитини
27.08.2015

Генератори практичних завдань
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів


Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Розвиток дитини»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Розвиток дитини

Дякую,
не показуйте мені це!