Психологічний вплив одягу на навчальний процес
На правах реклами
Рейтинг
36

Система дрескодів впливає на нашу поведінку на рівні підсвідомого, а стиль одягу задає тональність взаємин

Психологічний вплив одягу на навчальний процес

Одяг – невід’ємна складова життя людини, а культура носіння одягу – ціла наука. Хочемо ми чи ні, але система дрескодів впливає на нашу поведінку на рівні підсвідомого, а стилі та форми одягу на оточенні задають певну тональність наших із ними майбутніх взаємин.

Психологи констатують наукові дослідження, які доводять, що за кілька секунд ми складаємо враження про нову людину, з якою знайомимося. Не в останню чергу на наше враження впливає саме одяг, - його стиль, стан, ціна тощо. Наприклад, якщо говорити про школярів, то бачимо ми юну леді у шкільній водолазці для дівчинки, у гольфах та жакеті зі спідницею до колін, а не в чомусь на кшталт піжами для дівчат, - наше сприйняття залежить від візуальної картинки.

Як саме костюм учителя чи учня може вплинути на їх взаємини та на загальний навчальний процес?

Шкільна форма на території нашої держави з’явилася у 1833 році. Традиційно її кольорами були сірий, синій та коричневий. Якщо у місті було декілька гімназій, - кожна із них мала свій колір форми, за яким можна було відразу впізнати учня того чи іншого закладу. У часи панування гімназій шкільна форма була гордістю учня. Нині шкільна форма не має таких чітких правил у більшості закладів, але існує перелік елементів одягу, що можуть входити до сегменту «шкільна форма». Звісно, коли ми промовляємо словосполучення «шкільна форма», ми уявляємо перед собою певний перелік речей, серед яких немає джинсових міні-шортів з наліпками, домашньої байкової сукенки, піжами або кольорових шнурків. Наприклад, для дівчат це жилет, спідниця, гольф, сарафан, штани, блузка. Якщо ми візьмемо до уваги стандарти одягу, то тут дуже важливо, аби вміст синтетичних волокон не перевищував допустимі норми – нижній шар одягу – до 40%, верхній – до 67%. Абсолютно синтетичні речі вважаються небезпечними для здоров’я.

Психологічний сенс шкільної форми – у дисципліні, правильному настрої на навчальний процес. Різнобарв’я модних елементів одягу не має відволікати від зосередженості на предметах вивчення, створювати додаткової конкуренції між школярами. До того ж, строга форма одягу додає офіційності нашій поведінці. Спостереження навколо себе великої кількості людей, одягнених відповідно до певного класичного дрескоду, налаштовує людину на більш офіційний та ввічливий лад.

Костюм для вчителя – важливий атрибут налаштування контакту з учнями. Він допомагає створити правильну відстань між учителем, лідером і наставником, та його учнями, людьми, що мають уважно слухати та наслідувати знання, уміння, навички. Особливо важливим цей елемент є на першому етапі знайомства вчителя з колективом, коли взаємини ще не налагоджені, і потрібно їх налаштувати «з нуля».

Чи варто у новому навчальному році замінити шкільну форму на модні джинси чи домашню піжаму?

Якщо діти спілкуються в колективі, але жодних вимог до їх зовнішнього вигляду немає, то є ризик, що вони приділятимуть багато уваги своїм предметам одягу, зокрема хизуватимуться модними деталями або цькуватимуть когось із найгірше (за їх критеріями) одягнених учнів.

Наявність дрескоду економить батькам кошти на одяг дитині. Декілька комплектів шкільної форми коштують менше, ніж постійне оновлення гардеробу у зв’язку із модою.

З іншого боку, у дітей з’являється більше можливостей для вираження себе і своєї творчої складової через зовнішній вигляд. Найкраще такий досвід здобувати у підлітковому віці, коли діти прагнуть максимальної індивідуалізації.

В умовах дистанційного навчання ще невідомо, наскільки важливу роль гратиме костюм учня, можливо, перебуваючи умовно «вдома на дивані», дитина, не маючи змоги порівнювати себе з іншими, буде зосереджено навчатися навіть у підлітковій піжамі.

Як може вплинути відсутність дрес-коду для вчителів на навчальний процес?

Дрескод для вчителя із досвідом роботи в строгому вбранні – це перш за все звичка. А змінювати такі багаторічні звички – непростий процес, що може додавати певної фрустрації у і так нову систему проведення занять в режимі онлайн.

Певний класичний костюм так само дисциплінує дорослу людину - учителя, як і учня. У такому одязі кожен відчуває себе більш ошатним, строгим, налаштованим на ділове спілкування.

Офіційний вигляд додає учителю солідності як у власних очах, так і в очах учнів. Це допомагає вчителю зайняти притаманну його професії домінуючу позицію, бути більш авторитетним для учнів.

Тим не менш, наявність офіційного дрес- коду може стати на заваді урокам у режимі відкритого простору або за системою «рівний рівному». Якщо навчальним процесом заплановано нівелювати на певний час дистанцію між учнем та вчителем, костюм може бути тим останнім бар’єром, що завадить.

Костюм може бути недоречним на деяких типах уроків, заважати вільно рухатися та влаштувати креативні види занять.

Дрескод є гарною ідеєю для навчального процесу, бо має суттєвий психологічний вплив на взаємодію учнів та вчителів, загальну динаміку педагогічного процесу. Тим не менш, не у всіх ситуаціях доречне строге дотримання дрескоду.

Оцініть публікацію
Рейтинг статті: 4.5 з 5 на основі 8 оцінок.

Розвиток дитини
11.08.2020

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів


Вітаємо, Ви підписані! Отримайте листа та активуйте розсилку