Оцініть матеріал

Розвиток дитини в 3 роки: чого навчати, які завдання вибрати

Розповідаємо про особливості розвитку 3-річної дитини, наводимо приклади корисних завдань для малюків трирічного віку

Розвиток дитини в 3 роки: чого навчати, які завдання вибрати

Особливості розвитку дитини в 3 роки: ці чарівні трирічні діти!

Людський мозок найактивніше працює і розвивається в ранньому віці. У трирічної дитини формується вдвічі більше нейронних зв'язків, ніж у дорослого. Це допомагає малечі обробляти та вивчати нову інформацію швидше, ніж у будь-який інший період життя. 

Але попри таку величезну мозкову активність, діти не можуть навчитися всього й відразу. Природа нашого мозку така, що його ділянки відповідають за різні функції. І ці ділянки дозрівають неодночасно. Окрім того, важливою є і загальна взаємодія між різними частинами мозку, яка теж має сформуватися.

Трирічна дитина перебуває на такій стадії, коли вона ще не в змозі мислити абстрактно, але вже здатна утримати в пам’яті цілісний образ окремих предметів. У неї активно працює уява, вона спроможна бачити логічні зв’язки на основі опорних ознак, вчиться зіставляти та порівнювати.

Одне з найбільших відкриттів для дитини у цей період – ціле складається із частин. Тому діти часто саме в трирічному віці починають захоплюватися пазлами і конструюванням із кубиків чи блоків. 

Також це час, коли дитина відкриває для себе малювання й образність та символічність цієї діяльності. Малювання активно впливає на розвиток уяви, а також на зміцнення та вправність руки. Розвиток руки, своєю чергою, має колосальний вплив на мозок і позитивно стимулює цілісне становлення малечі. Малювання схоже на вибух емоцій. І воно справді збурює усе єство малечі, адже вражає її своєю незвичністю: малюнок ніби застиглий, але приховує цілий світ. 

Трирічні діти надзвичайно цікаві. Вони вміють придивлятися і помічати деталі, оскільки зосередженні на тому, як влаштований світ. Помічають, як взаємодіють між собою люди, із чого складаються речі та які їхні властивості. 

Це період, коли діти максимально пробують і випробовують усе, що можна. Вони люблять переливати воду з посудини в посудину, пересипати, збирати, сортувати, складати. Це їхній спосіб досліджувати світ. Тому вкрай важливою є дитяча активність на вулиці. І не стільки на ідеальних сучасних майданчиках, скільки у парку, а ще краще в лісі – з гілочками, жолудями, листочками, камінчиками тощо. 

Класичний образ трирічної дитини – у гумових чобітках, з брудними руками і скуйовдженим волоссям, адже дослідник не може виглядати ідеально. Пізнавальна активність трирічок і їхнє захоплення усім вражають. Діти справді, як губки, всотують усе. Тому так важливо, щоб світ навколо був приязним і сприяв цьому пізнанню. І ще важливіше, щоб те, що навколо дитини, було для неї корисним, оскільки дитина нашаровує в пам’яті і відчуттях усі пережиті нею враження. Тож відповідальність дорослих полягає в тому, щоб убезпечити дитину від зайвого, якого досить багато в сучасному світі.

Що має знати й уміти дитина у віці 3 роки?

3 роки (четвертий рік життя) – це час, коли дитина від раннього дитинства переходить у дошкільний період (4–6 років), завданням якого є підготувати дитину до навчання в школі. Це потребує складних когнітивних умінь (читання, письма, математичного аналізу, вміння робити висновки, мислити логічно тощо). 

Щоб у дошкільний період результативно підготувати дитину до школи, у четвертий рік життя її діяльність, яку умовно можна назвати навчальною (оскільки дитина навчається постійно, і будь-яка її діяльність сприяє пізнанню), має якісно змінитися. Важливо, щоб у цей період дитині були доступні:

  • паперові завдання. Краще вибирати завдання на окремих аркушах, а не у збірнику. Дитина краще сприйматиме дозовану завершену інформацію й бачитиме результат виконаної роботи;
  • прості настільні ігри;
  • книги з фактами на різні теми;
  • багато казок та оповідань, які ознайомлюють з особливостями людських взаємин, властивостями речей та явищ;
  • поробки та творча діяльність.

Є низка вмінь, знань та навичок, які варто пропрацювати в трирічному віці. Ось основні з них.

Завдання для дитини 3 роки, які розвиватимуть важливі знання та навички.

  • Знати основну інформацію про себе. Знати своє прізвище, ім’я, по батькові, свій вік, імена найближчих родичів, людей, з якими в родини є постійні контакти. Це важливо для зміцнення цілісності «я» дитини, відчуття власної вагомості, виокремлення себе як особистості. Говоріть із дитиною про це, неодноразово повторюйте зазначені факти. 

  • Знати основні частини тіла. Важливо знати і вміти показувати частини тіла на собі, на іншій людині, на ляльці. Дитина має розуміти особливості та відмінності будови тіла людини і тварини. Це важливо для формування цілісного образу схеми тіла, сприйняття меж тіла та для відчуття меж власного «я». Допоможуть у такій роботі картки Домана з частинами тіла та частинами обличчя. Також варто долучати дитину до виконання завдань на одягання і роздягання ляльок, м’яких іграшок, створення аплікації «Одягни ляльку».
  • Розрізняти основні моменти розпорядку дня. Дитині варто знати, що робимо вранці, протягом дня, ввечері та послідовність щоденних справ. Обговорюйте день перед сном, розповідайте про плани на завтра. Іноді можна пограти в гру з підміною фактів (Оленка ходила сьогодні до бабусі. Ні, Оленка сьогодні гуляла в парку, а до бабусі піде завтра).
  • Бути ознайомленою з професіями та спецтранспортом. У 3 роки в життя дитини має увійти сюжетно-рольова гра. Розуміння того, як улаштований світ соціальної взаємодії, які існують соціальні об’єкти (магазин, лікарня, дитсадок, пожежна станція, перукарня тощо) і яке їхнє призначення, допоможе дитині розширити кругозір і сприятиме ґрунтовнішій рольовій грі. Така гра потрібна для відпрацювання різних ролей соціальної взаємодії. Саме в 3-річному віці в дитини можуть з’явитися іграшковий набір лікаря, пожежна станція, фігурки людей і машин тощо. Нехай у доступі дитини будуть картки з різними видами спецтранспорту. Діти люблять розкладати такі картки, сортувати, обговорювати їхні деталі. Обов’язково роздрукуйте завдання з великими малюнками на тему професій.
  • Розрізняти основні кольори, геометричні фігури та тіла. На кінець четвертого року дитина може вирізняти до 10 кольорів. А якщо вона знайома з картками Домана, то без зайвих зусиль впізнаватиме значно більше кольорів та відтінків. Мастхев-іграшка для цього віку – дерев’яний геометрик. Але також вкрай необхідними є різні завдання з геометричними фігурами.
  • Шукати відмінності, об’єднувати в групи й сортувати за основними ознаками. Сортування у цей період – важлива навичка, яка розвиває категоріальне мислення. Варто долучати дитину до сортування за кольорами, формами, розміром. Складніші види сортування – за призначенням чи певними характеристиками, за відчуттями. Запропонуйте маляті розсортувати одяг відповідно до погоди чи знайти спільну ознаку. Діти люблять завдання, у яких треба об’єднати два предмети. Як-ось у цих завданнях: «Житла тварин» та «Дороги і транспорт». Виконуючи їх, дитина міркуватиме, аналізуватиме, збагачуватиме словниковий запас, а проводячи лінію, потренує графомоторні навички. 
  • Порівнювати за певною характеристикою. У словнику дитини мають закріпитися протилежні пари понять: «довгий – короткий», «широкий – вузький», «високий – низький», «товстий – тонкий», «твердий – м’який» тощо. Варто вчити малюка сортувати предмети за розміром, зіставляти за кількістю: «один – багато», «мало – багато», «менше – більше». Трирічна дитина уже легко може рахувати до п’яти, а до кінця четвертого року і до 10
  • Упізнавати предмети за їхніми контурами чи силуетами. Завдання з тінями, контурами, силуетами допомагають формувати цілісний образ предмета в уяві дитини та утримувати його в пам’яті. Можна пропонувати дитині цього віку складніші завдання, у яких обриси предметів приховані, зашумлені або накладаються одні на одних. 
  • Складати предмети із частин, працювати з пазлами. Уже у 2-річному віці варто пропонувати малюкам пазли-половинки, поступово збільшуючи кількість частин пазлів. Важливий момент: щоб дитина полюбила пазли й саму ідею складати із частин, вибирайте для цього спочатку пазли, які мають прості розрізи. Для першого складання в ідеалі картинка має бути розрізана лініями з прямими кутами. Частини не повинні бути дрібними, а зображення слід добирати чіткі і зрозумілі. Крім пазлів, долучайте мозаїки, складання візерунків за схемою; квадратів, розрізаних на частини. Трирічна дитина здатна за умови правильної підготовки складати прості фігури не лише із квадратів, а й із трикутників. 

Також дитина має знати, із яких частин складаються предмети. Наприклад, колесо – це частина машинки, дах – хатинки тощо. Для цього корисними будуть прості аплікації з шаблонами.

Окрім того, не забуваймо про розвиток мовлення, уміння описати предмет щонайменше за 2–3 ознаками (яблуко кругле, червоне, кисле), відтворити прості історії чи казки за сюжетним малюнком декількома реченнями, збагачення словникового запасу за різними темами

Як правило, саме у віці 3–4 років у дітей виникає бажання наводити контури усім, чим можна. Стимулюйте це бажання. На вулиці можна робити контури паличкою по землі, пальчиком по піску, а вдома на таці – по піску чи манці. У дитини мають бути крейда, тригранні воскові (короткі) олівці, звичайні олівці (теж бажано короткі). Можуть бути і водні маркери. Попри те, що маркери та фломастери не надто розвивають руку, вони яскраві, а тому викликають бажання малювати і проводити цікаві лінії. Головне завдання дорослих – заохотити дитину до малювання, яке є основою розвитку графомоторних навичок. А для цього усі засоби гарні. Не змушуйте дитину малювати й замальовувати надто якісно. Це має бути творчий процес, який дає насолоду. У результаті дитина матиме шанс полюбити цю діяльність і згодом вам буде годі відволікти її від розмальовок, завдань, де треба навести по контуру, й окриленого спонтанного малювання.

Дитина у віці 3 роки – це натхненний дослідник світу. А дорослий поряд – це той, хто оберігає цього дослідника і дбає про його світ. 

Гість
Оцініть матеріал