Оцініть матеріал

Як навчити дитину читати по складах

Розповідаємо, як навчити дитину читати по складах та які завдання краще для цього виконувати

Як навчити дитину читати по складах

Часто буває, що дитина вже добре знає букви, а от скласти їх у склад ніяк не виходить. «Чому ж так? – дивуються батьки. – Це ж так просто: є буква М, є буква А, зрозуміло, що разом буде МА».

А дитина ніяк не може поєднати букви у склад. Насправді для дошкільнят, які вчаться читати, буває важко одразу читати склади злито. Є букви, а є звуки, які їх позначають, і для опанування навички читання дуже важливо, чи розуміє дитина цю відмінність. З'ясуймо детальніше, як навчити дитину читати по складах та які завдання при цьому стануть у нагоді.

1. Вивчайте з дитиною звук як складову слова

Період освоєння звуків та букв, які їх позначають, є надзвичайно важливим для опанування читання. Приділіть цьому увагу. Із чого варто почати? Промовляючи слово, виділяйте перший та останній звуки  в словах (ттт-телевізор, ссс-сонце, ввв-велосипе-дд). Робіть це на вулиці впродовж прогулянки чи вдома під час гри. Завдяки такому прийому дитина ще до вивчення букв ознайомиться зі словом як із певною структурою. Діти, яких дорослі ознайомлювали зі звуковим складом слів ще до вивчення букв, навчаються читати дуже швидко. Повірте, якщо вчити дитину виділяти звуки в слові, то вона зможе, ще навіть не знаючи букв, розповісти вам, із яких звуків складається те чи інше слово. Також можна паралельно вивчати з дитиною букви і пропрацьовувати звуки. Якщо ж дитина знає букви, але їй важко поєднати букви в склади, варто зробити крок назад – ще раз опрацювати всі звуки, щоб допомогти дитині відчути на слух елементи слова.

2. Навчайте дитину розрізняти голосні й приголосні звуки

Слова складаються зі звуків, а ті поєднуються в склади – невеликі частинки, які обов’язково містять голосний звук. Отож, перш ніж навчати дитину читати по складах, слід потурбуватися, щоб вона розуміла відмінність між голосними та приголосними звуками. Наприклад, коли вивчаєте з дитиною букви, які позначають голосні звуки а, о, е, і, и, у, обов’язково зверніть увагу дитини на те, як утворюються ці звуки. Розкажіть, що вони формуються за допомогою голосу (тому й називаються «голосні») та повітря, яке ніби виштовхується з горла. Можна провести разом із дитиною експеримент. Візьміть невеличке люстерко і прикладіть близько до рота. Вимовляючи голосний звук, виштовхуйте повітря, при цьому люстерко обов’язково запотіє. Вивчайте із сином чи донькою голосні звуки, виконуючи цікаві завдання.

Щоб утворився приголосний звук, потрібні, окрім голосу, язик, зуби, губи, тобто певні перешкоди на шляху голосу. Звертайте увагу дитини на те, як утворюється приголосний звук. Це допоможе їй краще його вимовляти й ліпше розуміти відмінності між голосними та приголосними звуками. Переконайтеся, що дитина знає не просто  букви, а й звуки, які вони позначають. До прикладу, м, а не ем; б, а не бе. Аналізуйте з дитиною, які звуки вона чує у слові, для цього скористайтеся завданнями. Опрацюйте з дитиною низку завдань на розуміння приголосних звуків та їхньої відмінності від голосних.

3. Заохочуйте дитину поєднувати звуки в склади

Напишіть букви, що позначають приголосний та голосний звуки, на великій відстані одна від одної (Р--------------------------А). Читайте дуже повільно. Можна уявити равлика, що повзе. Далі напишіть літери ближче одна до одної і прочитайте їх швидше (Р--------А). Тепер напишіть ці ж літери ще раз, але разом (РА). Прочитайте склад. Таким чином прочитайте з дитиною низку складів, де голосний звук розміщено після приголосного. Далі беріться до складів, де голосний стоїть попереду приголосного (ОР, ОМ, АС тощо). Коли дитина зрозуміє принцип читання складів і зможе прочитати таким чином перші склади, тренуйте її вміння за допомогою тренажера складів та інших завдань, розроблених спеціально для тренування навички читати склади.

Надалі виберіть завдання, де зі складів потрібно утворити слова. Складайте з дитиною слова із частин, доповнюйте склади й утворюйте слова. Утворюйте разом якомога більше слів у такий спосіб, і дитина наочно бачитиме, що ціле слово складається із частин. Такі вправи допомагатимуть закріпити розуміння дітьми ритміки слова і покращуватимуть їхнє вміння читати.

4. Розвивайте відчуття ритму дитини за допомогою стрибків на скакалці

Щоб дитина краще читала по складах і відчувала, що слово – це ритмічна структура, тренуйте її відчуття ритму та слух. Саме так, відчуття ритму та розвиток слуху впливає не лише на музичні здібності. Воно важливе також і для читання. Тому співайте, плескайте в долоні, барабаньте, танцюйте разом, але робіть це в такт, ритмічно. Читаючи слово по складах, можна на кожен склад плескати в долоні чи бити по барабану. Це і весело, і матиме користь.

Навчіть дитину стрибати на скакалці. Така фізична активність сприятиме розвитку тих частин головного мозку, які відповідають за гармонізацію не лише тіла, а й когнітивних процесів. Уміння ритмічно стрибати та перестрибувати допоможе дитині не плутати й не переставляти склади у словах.

Вірші також є важливими для розвитку дитини й покращують фонематичний слух, необхідний для успішного читання. Римовані тексти  прямо пов’язані з відчуттям ритму, адже вони  ритмічні за своєю структурою. Тому змалку читайте дитині багато віршів. Пам’ятайте, що у процесі дитячого розвитку немає нічого випадкового. І все, що ви вкладете в розвиток дитини, дасть свій результат, іноді не зовсім очевидний.

Авторка: Наталка Бачко, фахівчиня з домашнього навчання

Гість
Оцініть матеріал