Оцініть матеріал

Як знайти периметр та площу прямокутника

Розповідаємо, як знайти периметр та площу прямокутника й доступно пояснити це  дітям молодшого шкільного віку  

Як знайти периметр та площу прямокутника

Досвідчені вчителі стверджують, що теми, які стосуються визначення периметра та площі прямокутника, зазвичай неабияк цікаві дітям. Водночас діти часто плутають ці величини. Якщо вам треба розповісти малечі про особливості таких величин, як площа та периметр, маєте чудову нагоду, щоб переконати дитину, що математика –  захоплива наука, без якої годі обійтися в житті.

Отож, щоб з'ясувати, що таке периметр та площа прямокутника, доведеться вирушити з дитиною на прогулянку. Але спершу нехай вона попрацює в зошиті у клітинку з лінійкою та олівцем. Ще потрібні будуть товста нитка й ножиці.

Пригадайте особливості прямокутника як геометричної фігури

Прямокутник – це плоска геометрична фігура з прямими кутами, у якої протилежні сторони рівні. У прямокутника є довжина (довша сторона) і ширина (коротша сторона). Запропонуйте дитині знайти предмети прямокутної форми й пригадати, чим плоска фігура відрізняється від об’ємної. Чи може об’ємна фігура складатися з плоских фігур?

Шукайте периметр прямокутника

Нехай дитина побудує в зошиті в клітинку прямокутник зі сторонами 3 см і 2 см. Назвіть кожну вершину А, В, С, D. 

Тепер побудуйте відрізок АВ, до нього доєднайте відрізок ВС, далі – СD і DA.  У результаті ви отримаєте відрізок завдовжки 10 см. Це і є периметр – сума довжин усіх сторін прямокутника. Периметр позначають латинською літерою Р. Для того, щоб не доводилося щоразу, обчислюючи периметр, креслити відрізок, довжина якого дорівнює сумі всіх сторін, можна використати формулу. У прямокутника по дві однакові сторони, тому назвемо їх a і b.

Р = a + b + a + b. Це те саме, що P = a + a + b + b і P = a ⋅ 2 + b ⋅ 2, і P = (a + b) ⋅ 2.

Перевіримо периметр прямокутника: Р = 3 ⋅ 2 + 2 ⋅ 2 = 10 см. Обчислено правильно, оскільки відрізок, який ми будували, також має довжину 10 см. Потренуйтеся вираховувати площу, виконуючи завдання. 

З’ясуйте, як знайти площу прямокутника

Щоб дитина не плутала периметр і площу, можна пояснити їй, що периметр – це довжина контуру прямокутника (ніби огорожа), а площа – це простір усередині прямокутника. Якби нам довелося з’ясовувати, наскільки великою є поверхня городу, то ми б шукали площу. А якщо треба було б визначити, наскільки довгий потрібен паркан, щоб обмежити город, ми мали б шукати периметр. 

Для закріплення розуміння відмінності периметра й площі можна відрізати шматок товстої нитки завдовжки 10 см. Дитина наочно побачить, що таке периметр. Краще зрозуміти, що таке площа, дитина зможе, вирізавши відповідний за розміром прямокутник. Вирізаним прямокутником можна перекрити всю поверхню накресленого в зошиті прямокутника. Щоб з’ясувати, який розмір цієї поверхні, треба скористатися формулою S = a ⋅ b, тобто довжину помножити на ширину. Найцікавіше і найважче для дитини те, що результат буде отримано у квадратних одиницях. 

Що таке квадратні одиниці?

Щоб дитина зрозуміла, що таке квадратні одиниці, поділіть разом із нею прямокутник у зошиті на клітинки зі стороною 1 см. Буде 6 квадратиків. Замалюйте 1 квадрат. Поясніть дитині, що це сантиметр квадратний. Його сторона має довжину 1 см. Площу цього прямокутника ми вимірюємо сантиметрами квадратними (см²). Але можна було б виміряти міліметрами квадратними (мм²), тобто маленькими квадратиками зі стороною 1 мм. Їх буде набагато  більше. А тепер доцільно поміркувати, чи було б зручно міряти площу цього прямокутника дециметрами квадратними (дм²), тобто квадратами зі стороною 1 дм, або метрами квадратними (м²), тобто квадратами зі стороною 1 м? Ще подумайте разом, які поверхні зручно вимірювати метрами квадратними.

Коли дитина добре засвоїть, що таке квадратна одиниця, а також навчиться вираховувати площу прямокутників у квадратних сантиметрах, поступово можна ознайомлювати її з таблицею співвідношення одиниць площі, розповідати про кілометри квадратні, ари й гектари. 

Заохочуйте дитину виконувати цікаві завдання, щоб учитися обчислювати площу та периметр прямокутників:

Завантажуйте більше цікавих завдань, щоб удосконалити навичку вашої дитини вираховувати периметр та площу прямокутників і краще зрозуміти сутність цих величин.

Не втрачайте можливості здійснити прогулянку центральною площею міста, поміркувавши, чому таке відкрите місце могли назвати саме площею. Міську площу пройдіть по периметру і поставте дитині питання, скільки ж місця займає її поверхня і в яких квадратних одиницях найзручніше вимірювати її площу. Без сумніву, дитина радітиме, коли зрозуміє, що треба обчислити площу майдану чи площі. Радійте разом із сином чи дочкою. Не забувайте, що все, що ви хочете відкрити для дитини, варто спершу по-новому відкрити для себе, щиро здивуйтеся новому, і тоді по-справжньому зможете передати своїй малечі жагу до пізнання та відкриттів.  

Авторка: Наталка Бачко, фахівчиня з домашнього навчання

Гість
Оцініть матеріал