Як розгадувати ребуси
Розповідаємо, як навчитися розгадувати ребуси, у чому їхня користь та які є правила розшифрування ребусів

Діти люблять загадки. Їм подобається відчувати себе слідопитами й розгадувати таємниці. Особливо до вподоби малечі ребуси. Ребус – це такий тип головоломки, яка складається з малюнків, піктограм, символів, літер, цифр. Ребуси приховують слово, а іноді й цілу фразу. Фактично загадане слово ділиться на такі частини, які можна зобразити символом чи малюнком. Щоб знайти відповідь, треба стати дешифрувальником і розгадати зашифроване за допомогою символів та зображень слово.
Чому корисно розгадувати ребуси?
Розгадування ребусів – корисна робота. Щоб її виконати, потрібно мати достатньо високий рівень логічного мислення. Ще треба вміти зосереджуватися на деталях і мати хоча б найпростіші навички читання. Дитина повинна помічати найменші підказки, розпізнавати образи й асоціації. Ребус потребує від неї креативності та вміння мислити нестандартно.
Отож, оскільки при розгадуванні ребусів залучаються досить складні когнітивні процеси, пропонувати ребуси дітям потрібно. Тим більше, що вони охоче беруться до такої роботи. Але, даючи ребуси дитині, ураховуйте її вік, знання та навички. Важливо, щоб символи, картинки й піктограми були зрозумілі малечі, а зашифровані слова – знайомі. Наприклад, у ребусах часто трапляється зображення нот. Якщо дитина не знайома з нотами, то такі ребуси вона не розгадає.
Як навчитися розгадувати ребуси
Є безліч ребусів і, звісно, їх можна придумати ще більше. Ребуси створюють і розшифровують за чіткими правилами. Ось основні правила, які застосовують до переважної більшості ребусів:
- у ребусах здебільшого зашифроване одне слово в називному відмінку;
- якщо зашифровано фразу чи словосполучення, то в правилах до цього ребуса це має бути обов’язково вказано;
- усі символи, піктограми чи малюнки треба прочитати словами. Для дітей початкових класів переважно використовують символи цифр та нот;
- якщо зображений предмет чи символ має різні назви або значення, вибирають те, що найбільше підходить за змістом;
- кома в ребусі означає, що треба відкинути літеру. Якщо кома на початку, то пропустіть першу літеру, якщо наприкінці, – останню. Відповідно дві, три коми означають, що треба відкинути дві, три літери;
- якщо малюнок перевернутий, то слово слід читати навпаки;
- закреслена літера означає, що її треба вилучити;
- знак рівності між буквами означає, що їх треба замінити;
- декілька однакових зображень букв означає, що їх треба порахувати;
- цифри поряд із малюнком підказують, у якому порядку слід переставити букви, щоб відгадати слово;
- якщо символи чи букви зображені над іншими, то це слід читати за допомогою прийменників «над», «на» чи «під», якщо одне зображення чи символ за іншим, то читаємо «за».
- слід читати як прийменник «в», якщо одне зображення всередині іншого, та «з» чи «із», якщо одне зображення складається з інших зображень.
Зверніть увагу дитини на те, що ребуси можуть мати неочевидну відповідь, тому іноді треба виявити творчість. Іноді ж навпаки слід читати всі зображення дослівно, промовляючи все, що бачиш. Наприклад, якщо бачимо перед собою літеру «о», яка складається з літер «е» + «ро», то варто так і читати: «О-з-е-ро».
Що таке ребус-метод
Ребус-метод – це методика, яка дає змогу вчити дитину читати по складах за допомогою спеціальних ребусів. Дітям, які тільки-но починають учитися читати, простіше розділити слово на склади, ніж на окремі звуки. Якщо ви запитаєте таку дитину: «Із чого починається слово «мама»?», найочевидніше, вона дасть відповідь: «ма». І так стосовно більшості слів, де дитина чутиме перший склад. Відповідно до ребус-методу дитині показують картинки, а під ними – написаний перший склад зображеного на картинці слова. Наприклад, «каша» – «ка», «черепаха» – «че». Із таких картинок та складів діти утворюють інші слова. У такий спосіб можна швидко навчитися читати по складах. Слід додати, що розгадування будь-яких мовних ребусів сприяє покращенню навички читання та розуміння слова як певної структури. Корисними будуть ребуси з комами; ребуси, де потрібно замінити чи вилучити букви; де треба прочитати слово навпаки та замінити буквами символ або піктограму.
Приклади ребусів для учнів початкової школи
Ось приклади ребусів для діток молодших класів. Пропонуйте їх дитині поступово:
- ребуси з комами;
- ребуси, де треба замінити чи вилучити літеру;
- ребуси, у яких треба змінити послідовність літер;
- ребуси з використанням прийменників;
- ребуси з нотами.
Дітям також подобаються тематичні збірки ребусів: професії, природа, одяг, їжа, водний світ, ссавці, комахи.
Розгадування ребусів може стати чудовим елементом навчання. Використовуйте ребуси, коли дитина вчиться читати, коли треба розвантажити дитину цікавим заняттям, коли хочете потренувати її уважність, асоціативне мислення та логіку. Також розгадування таких мовних головоломок допоможе розширити словниковий запас дитини. Корисним заняттям може стати вигадування ребусів. Але слід розуміти, що перш ніж вигадувати ребуси самотужки, слід довго практикуватися, розгадуючи вже готові головоломки, аби засвоїти правила їхнього створення. Якщо ви помічаєте, що дитина любить розгадувати ребуси, уже має достатньо досвіду в цьому занятті, то можна запропонувати їй придумати власні ребуси. Вигадуйте ребуси і ви. Нехай для початку це буде просте шифрування, яким ви передасте дитині своє послання. Дитина також може підготувати для вас закодований лист. І, зрештою, робота з ребусами може стати гарною сімейною традицією, яка зміцнюватиме ваші з дитиною стосунки та буде корисною для розвитку в дитини різноманітних навичок.
Авторка: Наталка Бачко, фахівчиня з домашнього навчання