Оцініть матеріал

Що таке числівник?

Розповідаємо про те, як ознайомити школярів молодших класів із частиною мови числівником

Що таке числівник?

Коли дитина навчилася рахувати й добре знає числа, а також досить непогано пише, вона починає усвідомлювати, що число можна написати словами. Звісно, це ще не є знання про числівник як частину мови. Але вміти писати числа до десяти словами важливо. Це поглиблює навичку письма і збагачує мовні компетенції дитини, а також є міцним пропедевтичним фундаментом для вивчення числівників у старшому віці, після ознайомлення з іменником, дієсловом і прикметником.

Що таке числівник?

Числівники – це слова, які позначають:

  • числа (один, два, сто);
  • кількість предметів при лічбі й відповідають на питання «скільки?» (один стіл, дві книги);
  • порядок предметів при лічбі й відповідають на питання «котрий?», «котра?», «котре?» (перший, другий).

Числівник – це самостійна частина мови.  Вивчати її досить нелегко. По-перше, правильне написання числівників потребує досить ґрунтовних знань граматики української мови. Написання чисел, що йдуть після числа «десять», є досить складним. Крім того, числа бувають довгими й треба вміти правильно узгоджувати всі розряди чисел. По-друге, слід мати достатній рівень математичних умінь. Бо знання чисел – це математичне вміння. Цей тандем – математики та української мови – робить вивчення числівника непростим заняттям. Але числівник можна вивчати цікаво, бо дитина залюбки визначатиме та записуватиме результати прикладу чи задачі на занятті з української мови.  Це щонайменше незвично.

Що таке кількісні числівники?

Кількісні числівники – це числівники, які відповідають на питання «скільки?». Вони позначають числа та кількість предметів при лічбі (один, два, три тощо). Оскільки кількість виражається не лише цілими числами, то й кількісні числівники бувають дробові (п’ять сьомих). Тренуйтеся з дитиною писати числа у такій послідовності: числа до десяти → до двадцяти → десятки  → сотні → тисячі та більше. Але це навчання не повинно випереджати вміння рахувати, яке дитина набуває під час занять із математики. Після того як учень добре зрозуміє дроби, можна вчитися записувати й дробові числівники. Поступово збільшуючи числа, опрацьовуйте кожен етап у три кроки. Пропонуйте дитині:

  • з’єднати числа, написані цифрами та словами;
  • написати цифрами числа, які написані числівником;
  • написати числівники навпроти цифр.

Обов’язково зверніть увагу на правильність написання дитиною складних (двокореневих) числівників  – вісімсот, шістдесят тощо – та складених, тобто тих, які складаються з двох чи більше слів – сто двадцять три, сорок сім тощо. 

Діти залюбки грають у гру, завдяки якій можна потренуватися писати деякі кількісні числівники, які позначають великі числа. Навіть тоді, коли дитина знає ту чи іншу цифру, не так просто без помилок її вимовити й написати. Отож, напишіть на аркуші розряди чисел, що їх дитина добре знає. Нехай вона за допомогою грального кубика визначить числа розрядів, а тоді напише число словами. 

десятки 
тисяч 

одиниці
тисяч

сотні

десятки

одиниці

5

1

3

6

1

П’ятдесят одна тисяча триста шістдесят один

2

4

2

4

4

Двадцять чотири тисячі двісті сорок чотири

Згодом додавайте до таблиці нові розряди чисел. І в певний момент дійде черга до чисел із мільйонами чи навіть мільярдами. Це буде дуже довгий числівник. Можливо, доведеться усією сім’єю міркувати, як його записати. На певному етапі навчання діти люблять довгі числа. Саме у цей момент приділіть увагу правильному написанню кількісних числівників. 

Що таке порядкові числівники?

Порядкові числівники – це ті, які позначають порядок предметів при лічбі й відповідають на питання «котрий?», «котра?», «котре?».  Наприклад, перший, другий, третій. Це слова, які вказують порядковий номер чи позицію предмета у переліку. У повсякденні ми часто користуємося порядковими числівниками. Запропонуйте дитині поміркувати, де саме ми застосовуємо порядкові числівники. До прикладу: коли називаємо дати чи сторінку в книзі, вказуємо поверх, на якому живемо, розповідаємо про місце, яке посіли на змаганнях. Намагайтеся впродовж певного часу під час щоденних справ звертати увагу дитини на порядкові числівники у вашому мовленні. Коли щось готуєте, коментуйте послідовність кроків, а обговорюючи послідовність уроків чи справ у розкладі, наголосіть, чому порядкові числівники стають у нагоді. Обов’язково привертайте увагу дитини до того, що порядкові числівники відмінюються за числами, відмінками, родами. 

Важлива навичка – влучно використовувати у мовленні порядкові чи кількісні числівники. Щоб практикувати навичку розрізняти такі числівники, можна подумати, у яких випадках у щоденному житті краще використовувати кількісні числівники (наприклад, називаючи номер телефону), а коли порядкові. Удосконалюйте знання вашої дитини про числівники за допомогою таких завдань. Пропонуйте дитині:

Окрім того, пропонуйте дитині записувати за допомогою числівників години та час. За допомогою такого завдання дитина вправлятиметься у визначенні часу і водночас вдосконалюватиме вміння правильно писати числівники. Надалі пропонуйте дитині написати годину, о котрій починаються уроки згідно з розкладом; час, коли прибуває автобус. Чудова нагода вивчити напам’ять мамин номер телефону, записавши спершу цифри словами.

Що таке збірні числівники?

Збірні числівники – це числівники, які позначають певну кількість предметів у їхній сукупності. Двоє друзів, трійко кошенят, семеро переможців. Ці числівники теж відповідають на питання «скільки?». Збірними можуть бути числівники від одного до двадцяти (одинадцятеро, двадцятеро) та числівник тридцятеро. Зверніть увагу дитини на те, що  такі числівники можна використовувати, коли треба сказати про групу дитинчат тварин (четверо тигренят, семеро левенят). Можна вигадувати про них веселі історії. Це збагатить мовлення дитини та підготує її до ґрунтовнішого вивчення числівників у старших класах.

Вивчення числівника може стати гарною нагодою, щоб пригадати дати народження членів родини та близьких друзів, попрактикуватися визначати час та виконати незвичні математичні завдання. Головне – будьте уважні до дитини та придивляйтеся до її навчальних потреб та інтересів.

Авторка: Наталка Бачко, фахівчиня з домашнього навчання

Гість
Оцініть матеріал