Таблиця іменованих чисел
Розповідаємо, що таке таблиці іменованих чисел та їх важливість для школярів початкової школи.

Одного разу донька запитала мене: «А навіщо ці сантиметри та метри, якщо можна виміряти кімнату кроками? Я, наприклад, поміряла і знаю, що ця кімната завдовжки 10 кроків».
«Так, кімнату справді можна виміряти кроками, але покличмо тата і переміряймо ще раз», – запропонувала я. Татових кроків вийшло 6. Дитина замислилася. Висновок шукали разом і зрештою підсумували: у кожного кроки різні, а отже, крок – недосконала величина.
Міряти кроками можна, але не тоді, коли потрібні точні виміри. Одиниця вимірювання, тобто те, чим ми міряємо, повинна бути однаковою завжди і не залежати від обставин, пори року чи зросту людини. Ця одиниця має бути незмінною. Таких незмінних одиниць багато, вони різні й ними можна вимірювати різні величини.
Додам, що наступного дня після цього обговорення в дитячій кімнаті на стіні висіла таблиця іменованих чисел мір довжини.
Що таке таблиця іменованих чисел?
Таблиця іменованих чисел наочно показує дитині співвідношення між одиницями вимірювання у межах однієї величини, наприклад, часу чи довжини. Її мета – допомогти дитині зрозуміти співвідношення між цими одиницями як певну структуру. Як будь-який наочний матеріал, така таблиця сприяє розумінню та запам’ятовуванню необхідної інформації.
Таблиці бувають різні залежно від того, яку величину ілюструють. Ось основні з тих, що їх варто знати школярам початкової школи:
- таблиця одиниць вимірювання довжини;
- таблиця одиниць вимірювання маси;
- таблиця одиниць вимірювання часу;
- таблиця одиниць вимірювання площі.
У полі зору школяра початкової школи варто почепити таблиці основних одиниць вимірювання. Дитині буде простіше виконувати дії з іменованими числами.
Не забувайте також, що ми вчимо математику насамперед для життя. Орієнтуватися в таблицях іменованих чисел треба, оскільки це життєво необхідна компетентність. Кожному із нас слід уміти вирахувати час чи придбати необхідну кількість продуктів. Навіть такі буденні дії потребують розуміння співвідношення грами – кілограми, години – хвилини. Гроші також треба вміти рахувати.
Як пояснити дитині таблицю іменованих чисел?
У першому класі слід ознайомити дитину з одиницями вимірювання різних величин. Але не забувайте, що всі перетворення в цей час мають бути у межах однієї сотні. У другому, третьому класах, коли діти вже добре оперують більшими числами, можна додати інші співвідношення, які потребують складніших обчислень. Наприклад, кілограми – грами. В четвертому класі додайте одиниці площі.
Підходьте до вивчення того чи іншого співвідношення між одиницями вимірювання поступово, дотримуючись таких кроків:
- Для початку розкажіть, що різні величини мають різні одиниці вимірювання. І ця взаємозалежність є сталою. Не можна міряти довжину літрами, а площу квадрата хвилинами, оскільки це не матиме сенсу і не дасть жодного результату: нам не вдасться нічого виміряти.
- З’ясуйте разом із дитиною, які одиниці вимірювання є і що ними можна виміряти. Найочевидніше, дитина в 1 класі вже матиме уявлення про кожну величину і навіть знатиме деякі одиниці вимірювання. Наприклад, вона може сказати, що час вимірюють годинами та хвилинами, довжину – метрами, місткість – літрами, вартість – гривнями. Навіть якщо дитина чогось із цього ще не знала, за допомогою обговорення ви можете це їй пояснити.
При цьому важливо не давати готової відповіді одразу, а запитувати дитину. У такий спосіб ви зможете з’ясувати, що вона знає і розуміє, а чому треба приділити більше уваги. Окрім того, така стратегія дасть дитині змогу пригадати й актуалізувати інформацію про величини та міри. Вам залишиться допомогти ці знання структурувати за допомогою таблиці іменованих чисел.
- Поясніть дитині, як вимірюють та записують результати вимірювання кожної величини у іменованих числах. На цьому етапі важливо багато практикуватися – вимірювати й записувати результати вимірювань. Але спочатку працюйте лише з однією одиницею вимірювання, дайте дитині шанс добре її засвоїти. Повірте, якщо вона зрозуміє алгоритм роботи з однією одиницею вимірювання в межах однієї величини, запам’ятати решту буде простіше. Наприклад, починайте міряти довжину лише в сантиметрах, ємність у літрах, визначайте час лише у годинах, а масу лише в кілограмах. Перевіряйте, чи не плутає дитина основні одиниці вимірювання, за допомогою яскравих ілюстрованих завдань.
- Поступово додавайте до пояснення другу одиницю вимірювання. Наприклад, до сантиметрів – дециметри, до годин – хвилини. Але це теж важливо робити відповідно до віку і залежно від інших математичних навичок дитини. Ви можете сказати першокласнику, що в кілограмі є тисяча грамів, але він ще не здатен адекватно оперувати цими даними, перетворювати та робити прості обчислення.
- Вчіть робити найпростіші перетворення з одних одиниць на інші. Найчастіше у першому класі діти перетворюють лише одиниці довжини – сантиметри на міліметри, дециметри та метри. Наочність допоможе першокласнику засвоїти міри довжини швидко. А завдання закріплять знання.
Як користуватися таблицею іменованих чисел у 4 класі?
Діти практикують роботу з величинами та іменованими числами упродовж усієї початкової школи і до кінця четвертого класу повинні добре розуміти відмінності між цими величинами та одиницями вимірювання, виконувати дії з іменованими числами, здійснювати вимірювання.
У четвертому класі школярі уже можуть робити справді складні дії з іменованими числами – перетворювати великі за обсягом складені іменовані числа на прості іменовані числа та навпаки, додавати, віднімати, множити й ділити іменовані числа. Вони уже можуть впоратися з таблицею одиниць вимірювання площі, де є квадратні одиниці, їм до снаги робити завдання на визначення площі. Пам’ятайте: щоб дитина виконувала такі обчислення легко, вона повинна добре знати всі основні таблиці іменованих чисел.
Давайте дитині різні цікаві завдання на перетворення іменованих чисел, виконуйте задачі на арифметичні дії з іменованими числами і обов’язково багато практикуйтеся, робіть реальні вимірювання та обчислення на основі цих вимірювань. Наприклад:
- готуйте за рецептами;
- давайте дитині змогу порахувати решту, що залишилася від покупок;
- визначте разом із дитиною, скільки часу залишилося до дня народження чи іншого свята;
- спільно обчисліть площу квартири.
Виконуйте яскраві готові завдання на обчислення та дії з іменованими числами для закріплення таблиць іменованих чисел:
- закріпіть знання про одиниці вимірювання різних величин;
- вимірюйте довжину предметів;
- вираховуйте масу;
- вчіть визначати час;
- обчислюйте площу;
- рахуйте, хто має більше грошей;
- визначайте, скільки води вміщують різні ємності
Отож, таблиці іменованих чисел знати треба. Це саме той випадок, коли вивчене в школі знадобиться у житті не раз. Але щоб вивчати такі таблиці з радістю, спробуйте знову стати дослідником, як у дитинстві, передайте дитині дух допитливості, експериментуйте, ставте гіпотези та робіть висновки. Покажіть дитині, що світ навколо різноманітний і досліджувати його цікаво та захопливо.
Авторка: Наталка Бачко, фахівчиня з домашнього навчання