Оцініть матеріал

Таблиця іменованих чисел

Розповідаємо, що таке таблиці іменованих чисел та їх важливість для школярів початкової школи.

Таблиця іменованих чисел

Одного разу донька запитала мене: «А навіщо ці сантиметри та метри, якщо можна виміряти кімнату кроками? Я, наприклад, поміряла і знаю, що ця кімната завдовжки 10 кроків».

«Так, кімнату справді можна виміряти кроками, але покличмо тата і переміряймо ще раз», – запропонувала я. Татових кроків вийшло 6. Дитина замислилася. Висновок шукали разом і зрештою підсумували: у кожного кроки різні, а отже, крок – недосконала величина.

Міряти кроками можна, але не тоді, коли потрібні точні виміри. Одиниця вимірювання, тобто те, чим ми міряємо, повинна бути однаковою завжди і не залежати від обставин, пори року чи зросту людини. Ця одиниця має бути незмінною. Таких незмінних одиниць багато, вони різні й ними можна вимірювати різні величини.

Додам, що наступного дня після цього обговорення в дитячій кімнаті на стіні висіла таблиця іменованих чисел мір довжини.

Що таке таблиця іменованих чисел?

Таблиця іменованих чисел наочно показує дитині співвідношення між одиницями вимірювання у межах однієї величини, наприклад, часу чи довжини. Її мета – допомогти дитині зрозуміти співвідношення між цими одиницями як певну структуру. Як будь-який наочний матеріал, така таблиця сприяє розумінню та запам’ятовуванню необхідної інформації.

Таблиці бувають різні залежно від того, яку величину ілюструють. Ось основні з тих, що їх варто знати школярам початкової школи:

У полі зору школяра початкової школи варто почепити таблиці основних одиниць вимірювання. Дитині буде простіше виконувати дії з іменованими числами.

Не забувайте також, що ми вчимо математику насамперед для життя. Орієнтуватися в таблицях іменованих чисел треба, оскільки це життєво необхідна компетентність. Кожному із нас слід уміти вирахувати час чи придбати необхідну кількість продуктів. Навіть такі буденні дії потребують розуміння співвідношення грами кілограми, години – хвилини. Гроші також треба вміти рахувати.

Як пояснити дитині таблицю іменованих чисел?

У першому класі слід ознайомити дитину з одиницями вимірювання різних величин. Але не забувайте, що всі перетворення в цей час мають бути у межах однієї сотні. У другому, третьому класах, коли діти вже добре оперують більшими числами, можна додати інші співвідношення, які потребують складніших обчислень. Наприклад, кілограми грами. В четвертому класі додайте одиниці площі.

Підходьте до вивчення того чи іншого співвідношення між одиницями вимірювання поступово, дотримуючись таких кроків:

  • Для початку розкажіть, що різні величини мають різні одиниці вимірювання. І ця взаємозалежність є сталою. Не можна міряти довжину літрами, а площу квадрата хвилинами, оскільки це не матиме сенсу і не дасть жодного результату: нам не вдасться нічого виміряти.
  • З’ясуйте разом із дитиною, які одиниці вимірювання є і що ними можна виміряти. Найочевидніше, дитина в 1 класі вже матиме уявлення про кожну величину і навіть  знатиме деякі одиниці вимірювання. Наприклад, вона може сказати, що час вимірюють годинами та хвилинами, довжину –  метрами, місткість – літрами, вартість – гривнями. Навіть якщо дитина чогось із цього ще не знала, за допомогою обговорення ви можете це їй пояснити.

При цьому важливо не давати готової відповіді одразу, а запитувати дитину. У такий спосіб ви зможете з’ясувати, що вона знає і розуміє, а чому треба приділити більше уваги. Окрім того, така стратегія дасть дитині змогу пригадати й актуалізувати інформацію про величини та міри. Вам залишиться допомогти ці знання структурувати за допомогою таблиці іменованих чисел.

  • Поясніть дитині, як вимірюють та записують результати вимірювання кожної величини у іменованих числах. На цьому етапі важливо багато практикуватися – вимірювати й записувати результати вимірювань. Але спочатку працюйте лише з однією одиницею вимірювання, дайте дитині шанс добре її засвоїти. Повірте, якщо вона зрозуміє алгоритм роботи з однією одиницею вимірювання в межах однієї величини, запам’ятати решту буде простіше. Наприклад, починайте міряти довжину лише в сантиметрах, ємність у літрах, визначайте час лише у годинах, а масу лише в кілограмах. Перевіряйте, чи не плутає дитина основні одиниці вимірювання, за допомогою яскравих ілюстрованих завдань.
  • Поступово додавайте до пояснення другу одиницю вимірювання. Наприклад, до сантиметрів – дециметри, до годин – хвилини. Але це теж важливо робити відповідно до віку і залежно від інших математичних навичок дитини. Ви можете сказати першокласнику, що в кілограмі є тисяча грамів, але він ще не здатен адекватно оперувати цими даними, перетворювати та робити прості обчислення.
  • Вчіть робити найпростіші перетворення з одних одиниць на інші. Найчастіше у першому класі діти перетворюють лише одиниці довжини  – сантиметри на міліметри, дециметри та метри. Наочність допоможе першокласнику засвоїти міри довжини швидко. А завдання закріплять знання.

Як користуватися таблицею іменованих чисел у 4 класі?

Діти практикують роботу з величинами та іменованими числами упродовж усієї початкової школи і до кінця четвертого класу повинні добре розуміти відмінності між цими величинами та одиницями вимірювання, виконувати дії з іменованими числами, здійснювати вимірювання.

У четвертому класі школярі уже можуть робити справді складні дії з іменованими числами – перетворювати великі за обсягом складені іменовані числа на прості іменовані числа та навпаки, додавати, віднімати, множити й ділити іменовані числа. Вони уже можуть впоратися з таблицею одиниць вимірювання площі, де є квадратні одиниці, їм до снаги робити завдання на визначення площі. Пам’ятайте: щоб дитина виконувала такі обчислення легко, вона повинна добре знати всі основні таблиці іменованих чисел.

Давайте дитині різні цікаві завдання на перетворення іменованих чисел, виконуйте задачі на арифметичні дії з іменованими числами і обов’язково багато практикуйтеся, робіть реальні вимірювання та обчислення на основі цих вимірювань. Наприклад:

  • готуйте за рецептами;
  • давайте дитині змогу порахувати решту, що залишилася від покупок;
  • визначте разом із дитиною, скільки часу залишилося до дня народження чи іншого свята;
  • спільно обчисліть площу квартири.

Виконуйте яскраві готові завдання на обчислення та дії з іменованими числами для закріплення таблиць іменованих чисел:

Отож, таблиці іменованих чисел знати треба. Це саме той випадок, коли вивчене в школі знадобиться у житті не раз. Але щоб вивчати такі таблиці з радістю, спробуйте знову стати дослідником, як у дитинстві, передайте дитині дух допитливості, експериментуйте, ставте гіпотези та робіть висновки. Покажіть дитині, що світ навколо різноманітний і досліджувати його цікаво та захопливо.

Авторка: Наталка Бачко, фахівчиня з домашнього навчання

Гість
Оцініть матеріал