Як навчити дитину додавати і віднімати
Розповідаємо про способи та кроки, як навчити дитину додавати й віднімати в межах 5 і 10

Додавання та віднімання є базовими арифметичними діями. І ознайомити з ними дитину треба задовго до школи. Ще коли дитина зовсім маленька і навчилася рахувати до 5, доцільно в розмовах із нею іноді зосереджувати її увагу на тому, що кількість предметів можна збільшувати чи зменшувати. Особливо просто це робити у межах 2-х. «Івасик має один кубик. Івасику, візьми ще один кубик. Тепер ти маєш два кубики. Один і один буде два». Або ж: «Ой, у нас є лише два кубики. Зараз Івасик додасть ще один. Тепер маємо три». Пропонуємо вам декілька важливих порад, які допоможуть вам навчити дитину легко додавати та віднімати.
1. Навчайте дитину рахувати до 10 правильно
Основою арифметичних дій є вміння рахувати. Недостатньо просто навчити дитину рахувати до 10, перераховуючи числа. У дитини має сформуватися стійке розуміння, що число пов'язане з тією чи іншою кількістю предметів, які можна взяти до рук та яких можна торкнутися. Абстрактні числа варто вводити після досягнення дитиною 5-річного віку. Усі підрахунки (додавання, віднімання) слід виконувати, використовуючи реальні предмети. Не треба писати для 4–5 річної дитині числові вирази. Краще розставити предмети й попросити дитину збільшити або зменшити їхню кількість. Згодом дитина навчиться робити це мисленнєво. Отож, пропонуйте дитині рахувати все навколо: сходинки, пальці на руках, іграшки тощо.
Важливо: для дошкільняти число завжди повинне бути пов'язане з предметом. Ось декілька кроків, які допоможуть плавно й поступово перейти до цифрового (абстрактного) позначення кількості:
- спершу просіть дитину намалювати стільки паличок (кружечків), скільки стоїть кубиків (цукерок, камінчиків тощо);
- потім навпаки: намальовано 5 кружечків, а треба розставити відповідну кількість кубиків;
- тоді додавайте цифрове позначення кружечків: намальовано 5 кружечків і поряд написано цифру 5. Просіть розставити кубики;
- і у зворотному напрямку: на аркуші написані цифри від 1 до 9 і поряд розставлені кубики. Нехай дитина намалює кружечки й обведе необхідне число;
- далі напишіть число і попросіть дитину розставити відповідну кількість кубиків;
- і лише тепер можна пропонувати розставити кубики й просити написати число, яке відповідає цій кількості.
Завдання можна видозмінювати. Наприклад, розкладати рахувальні палички по стаканчиках чи намистини по тарілочках від іграшкового посуду. Або ж кидати гральний кубик і спершу розставляти відповідну кількість кубиків (каштанів тощо), а згодом малювати палички/кружечки й записувати число. Важливо, щоб дитина дуже добре засвоїла всі етапи зв’язку між числом та кількістю. Тоді їй буде набагато легше зрозуміти, що таке додавання та віднімання, адже кількість можна збільшити чи зменшити. Додавання – це доповнення. І коли ми вчимо дітей рахувати до десяти, то доповнюємо кожен раз по 1. Так дитина, фактично, вчиться додавати 1 до числа.
Обов’язково періодично виконуйте з дитиною лінійні обрахунки з доповненням. Наприклад, поставте один кубик і назвіть його: «один», доставте другий – назвіть його «два» і так далі. Просіть дитину доставляти кубики або ж називати кількість кубиків, коли ви їх доставляєте.
Те саме стосується віднімання. Основи віднімання базуються на зворотному рахунку. Заберіть один кубик і назвіть число. Таким чином можна додавати/забирати по два кубики. Потім по три. Завдяки цьому дитина вчитиметься рахувати двійками та трійками, що і є додаванням/відніманням 2 та 3. Надалі можна періодично використовувати слова «віднімаю» та «додаю». Поняття «доповни», «зменш» теж мають звучати.
2. Пояснюйте принцип додавання та віднімання на різних прикладах
Коли дитина вже добре рахує, узмозі зіставити число та кількість і навіть уміє доповнити чи зменшити кількість на 1, 2, 3, пограйте з нею в таку гру. Для гри потрібні дрібні однотипні предмети (кубики Lego, скляні камінці, ґудзики тощо). Створіть атмосферу таємничості: скажіть, що зараз навчите дитину вгадувати, скільки кубиків Lego заховано. Розставте перед дитиною 3 кубики і попросіть її закрити очі. Заховайте 1 кубик у руці за спиною. Запитайте, чи знає дитина, скільки кубиків зникло? Таким способом можна й додавати кубики. Гра закріпить розуміння дитиною принципів віднімання та додавання. При цьому важливо розставляти кубики рівними рядочками по 2 (по 3, по 5). Це сприятиме тому, що дитина потроху навчиться визначати кількість предметів на столі, лише кинувши на нього погляд і не перераховуючи предмети.
Загалом навчати дитину відразу називати, скільки предметів є перед нею, дуже важливо. Особливо у межах числа 5. Спершу дитина буде багато разів перераховувати предмети, а згодом називатиме їхню кількість відразу. Це потрібне вміння. Якщо дитина здатна впізнати 5 кубиків, додайте ще 1, але поставте його під першим. Так буде наочно зрозуміло, що було 5, а стало 6 (бо 1 кубик наче окремо, в іншому рядочку). Так само зробіть і з іншими числами від 7 до 10. Повторюйте таку маніпуляцію багато разів із різними предметами. Згодом дитина, тільки поглянувши на предмети, казатиме, що перед нею 7 кубиків. Це допоможе їй закріплювати сенсорний образ числа 7, а саме уявлення про те, що 7 складається з 2 і 5. Також корисно складати кубики по 2 і по 3. Наприклад, дитина запам’ятає, що 6 – це 2, 2, 2. А 7 – це 2, 2, 2 і ще 1 додатково.
Щоб почати вчити дитину розуміти числові вирази та записувати їх, слід деякий час додавати та віднімати з нею реальні предмети, але використовуючи знаки додавання ( + ), віднімання ( – ), рівності ( = ). Розкажіть дитині про ці знаки й те, що вони означають. Допоможіть їй зрозуміти принцип числового виразу. Наприклад, на аркуші паперу покладіть три кубики, поряд напишіть знак додавання ( + ) і праворуч покладіть два кубики. Прокоментуйте, що до 3 додаємо 2, а ось цей знак ( + ) підказує нам, що слід додавати. Слід допомагати дитині різною наочністю, яку можна виготовити власнопуч: зробіть математичне колесо, вправу на додавання зі скріпками, завдання на уважність із числовими стаканчиками та прапорцями.
Давайте дитині задачі, засновані на життєвих прикладах. Як-от: «Я маю 2 цукерки, а ти – 3 цукерки. Скільки цукерок у нас разом?». При цьому кладіть усі цукерки поряд і пишіть на аркуші чи дошці вираз. Згодом попросіть дитину написати вираз самостійно. Тоді спробуйте пояснити малечі, що таке знак рівності і як слід написати значення числового виразу.
Віднімання передбачає схожий спосіб пояснення. Єдине, потрібно враховувати, що дитині може бути складніше зрозуміти власне принцип запису числового виразу, та й дію віднімання дітям зазвичай опанувати складніше. Поясніть дитині, що при відніманні ми вилучаємо певну кількість, а в результат записуємо те, що залишилося. Якщо дитині складно впоратися з відніманням, продемонструйте їй на конкретних прикладах, що це значить. Забирайте цукерки, кубики тощо. Можна скористатися прийомом із закресленими клітинками. Слід замалювати стільки клітинок, щоб їхня кількість відповідала зменшуваному, а потім закреслити ту кількість, яка відповідає від’ємнику. Пропонуйте дитині замальовувати клітинки в зошиті, коли вона виконує вирази на додавання та відрізає клітинки з паперових смужок чи закреслює їх при відніманні. Для наочності можна виготовити матеріал з хмаринками та крапельками дощу. Після декількох повторів дитина впорається і запам’ятає, як віднімати й правильно записувати цю дію.
Надалі скористайтеся завданнями, які проілюструють, як від кількості перейти до числового виразу та його значення. Таке завдання є і в онлайн-версії у формі гри, що точно сподобається юним дослідникам.
Робіть із дитиною багато вправ на додавання та віднімання, де замість чисел є малюнки. Згодом дедалі більше завдань пропонуйте дитині записувати за допомогою числового виразу. Навчайте дитину додавати та віднімати, використовуючи числовий промінь чи лінійку. Поясніть, що треба «стрибати» від числа до числа.
Пропонуйте дитині завдання, у яких слід додавати та віднімати в різний спосіб: за допомогою виконання числових ланцюжків, завдань на логіку та уважність та цікавих творчих завдань. Скористайтеся добірками яскравих вправ, які допоможуть дитині ознайомитися з принципом додавання та віднімання в цікавій ігровій формі:
3. Ознайомте дитину з компонентами додавання та віднімання, базовими правилами й законами цих арифметичних дій
Учневі чи учениці першого класу слід мовою математики пояснити, що таке додавання та віднімання.
Отож, додавання та віднімання – це арифметичні дії. Компонентами додавання є: перший доданок, другий доданок та сума.
Компонентами віднімання є: зменшуване, від’ємник та різниця.
Розкажіть дитині, що таке числовий вираз (послідовний запис цифр та символів арифметичних дій). Повідомте, що значить знайти значення числового виразу (обчислити числовий вираз).
4. Практикуйте з дитиною вивчення складу числа
Щоб розуміння дитиною додавання та віднімання було більш гнучким та ґрунтовним, їй украй важливо знати й розуміти склад чисел. Саме тому уже на етапі навчання рахунку слід розкладати дрібні предмети для рахування не хаотично, а у вигляді рівних структурованих рядків. Корисно також складати вежі з кубиків Lego двох кольорів. Просіть дитину описати такі вежі за допомогою числового виразу. До прикладу, якщо вежа складається з 8 кубиків (3 жовтих та 5 синіх), нехай дитина напише вираз «3 + 5 = 8». Таким способом опрацюйте всі числа до 10. Можна діяти й у зворотному напрямку. Пропонуйте дитині вирази, які позначають склад числа, і дайте їй завдання скласти на їхній основі вежі з кубиків. Так дитина, залучаючи сенсорні відчуття, буде ґрунтовно запам’ятовувати склад числа.
Не треба боятися рахування, додавання та віднімання на пальцях. Це корисно щонайменше для розвитку дитячої дрібної моторики та логіки. Не варто думати, що правильно скласти пальці, щоб показати 3 чи 2, – це просто. А якщо пограти в гру, у якій треба скласти числа 5, 6, 7 із пальців двома способами, то це загалом перетвориться на складне завдання, за виконання якого б вас із дитиною точно похвалили б нейропедагоги. Навчайте дитину складати з пальців усі числа від 2 до 9, бажано в різний спосіб. Це допоможе дитині краще зрозуміти те, що кожне число можна розкласти на частини, які згодом можна з’єднати.
Добирайте яскраві завдання для вивчення складу числа, адже вони зацікавлять дитину. Наприклад:
Одним із найпоширеніших способів вивчення складу числа є використання числових будиночків. Надзвичайно корисним є «Генератор складу числа», що допомагає дорослим дуже легко та швидко сформувати багато індивідуальних завдань для дитини.
Розкажіть синові чи доньці про переставний закон додавання та взаємозв’язок між діями додавання та віднімання. Поясніть дитині, що іноді простіше переставити більше число на місце першого доданка, і значення виразу не зміниться. А щоб перевірити правильність виконання, доцільно зробити обернену дію. Дуже корисними є завдання на знаходження пропущених доданків, зменшуваного чи від’ємника. Вони допоможуть дитині закріпити розуміння зв'язків між числами у виразах.
Математика для дошкільнят та першокласників цікава тим, що у її вивчення можна інтегрувати різні підручні матеріали, іграшки, тобто все, що любить дитина. Вигадуйте завдання, які наповнюють її радістю та по-справжньому захоплюють. Тоді вивчення математики буде легким, приємним та ґрунтовним.
Авторка: Наталка Бачко, фахівчиня з домашнього навчання