Як зробити портфоліо учня початкової школи
Розповідаємо про важливість та особливості оформлення портфоліо учня початкової школи

Навіщо потрібне портфоліо учня початкової школи
Школа покликана навчати дітей знань, формувати у них навички та цінності, які допомагатимуть їм у житті. І дорослим, і дітям потрібно вміти аналізувати власні здобутки, робити висновки про виконану роботу й на основі цього ставити нові цілі. Діти молодшого шкільного віку лишень вчаться рефлексувати та шукати власний шлях у світі.
Мета створення портфоліо учня чи учениці початкової школи – представити індивідуальну траєкторію розвитку дитини, систематизувати її досягнення, окреслити прогрес. Важливим при укладанні портфоліо є те, що цю роботу з узагальнення власних здобутків здійснюють самі учні. Таким чином, портфоліо має допомогти школяреві усвідомити відповідальність за власний розвиток: дитина вчиться розуміти себе, бачити своє місце у світі, досліджуючи його і надаючи відповіді на такі питання: «Хто я? Яка моя родина? Де я живу? Де навчаюся? Що я уже вмію? Чого планую навчитися? Як люблю відпочивати?». Така активна робота над самоаналізом зміцнює особистість учня та збільшує його мотивацію до нових здобутків.
Що таке портфоліо учня
Портфоліо учня – новий тип оцінювання, який наголошує на успіхах дитини.
Портфоліо учня – чудовий інструмент у роботі з дітьми. Педагогові воно дає змогу системно простежити динаміку розвитку учня чи учениці, оцінити сильні сторони дитини та визначити прогалини, над якими ще треба спільно працювати. Портфоліо – це своєрідний портфель досягнень дитини впродовж певного періоду, що уможливлює оцінити прогрес дитини у позитивний спосіб. Адже тут робиться наголос на успішних моментах, які дитині хочеться примножувати. Для дітей молодшого шкільного віку такий тип оцінювання є вкрай важливим. При класичному оцінюванні дитина, здобуваючи той чи інший бал, завжди перебуває в ситуації, що можна було б зробити ту чи іншу роботу краще. А портфоліо допомагає дитині зосередитися на успішних моментах своєї роботи. До того ж, учні вчаться сприймати себе як активних суб’єктів власних здобутків, а це додає їм упевненості, умотивованості, відповідальності.
Що повинне містити портфоліо учня початкових класів
Немає жодного обов'язкового шаблону. Портфоліо учня – документ достатньо творчий та індивідуальний. Добре було б, якби він базувався на досвіді вчителя та враховував особливості кожного учня чи учениці. І якщо зосереджуватися на важливості портфоліо для конкретної дитини, її особистісного становлення, то учитель, найочевидніше, зрозуміє, що саме слід рекомендувати дитині вмістити в портфоліо, прогрес у якій діяльності дитини відобразити і які досягнення зафіксувати.
Важливий момент: портфоліо має стати каналом зв’язку між школою та родиною. Робота над ним повинна бути тристоронньою, у ній мають брати участь школа, батьки та сам учень. Усі батьки зацікавлено ставляться до досягнень своєї дитини і радо долучаться до створення її портфоліо. Попросіть батьків принести грамоти дитини з позашкільних змагань або її важливі доробки, виконані на заняттях творчих гуртків. Після завершення початкової школи, коли учні отримають свої портфоліо з усіма цими надбаннями, ті сприйматимуться як справжній скарб.
Портфоліо учня як спосіб рефлексії та самоаналізу
Здатність людини до самоаналізу та вміння адекватно оцінювати себе і власний прогрес є надзвичайно важливими життєвими навичками. Якщо включити у портфоліо розділ, за допомогою якого діти з певною періодичністю (наприклад, раз на рік) складатимуть коротенький звіт про те, як вони самі бачать свій прогрес, то це точно сприятиме в дитини розвитку навичок самоаналізу і покращить її якість цілепокладання – діти краще розумітимуть, чого вони прагнуть досягти і яких зусиль для цього треба докласти. Для цього можна скористатися коротенькою анкетою. Пам’ятаєте, як усі в дитинстві любили анкети друзів? У дітей на зламі 7 років зростає потреба самоаналізу, і вони хотіли б практикувати цю навичку. Тому в них з’являються такі анкети. Діти ще не вміють рефлексувати на рівні особистого щоденника: ця навичка з’явиться уже в підлітковий період, але потреба вчитися розуміти себе в дітей є. Допоможіть їм у цьому, дайте дітям змогу вчитися виокремлювати найважливіше з виконаного ними. Така практика вчитиме їх аналізувати, критично мислити, виділяти головне, категоризувати. Аркуш саморефлексії допоможе школяреві навчитися відчувати свої внутрішні потреби та розуміти, що подобається робити, яка діяльність приносить задоволення, що надихає, про що мріє. Це сприятиме усвідомленню своїх сильних сторін. А сторінка з аналізом проробленої роботи може містити такі розділи:
- чого я навчився/навчилася з математики;
- мій прогрес у письмі;
- як покращилася моя навичка читати;
- які я маю спортивні досягнення;
- які свої творчі роботи у цьому навчальному році я вважаю найкращими;
- у якому спільному проєкті мого класу я найкраще себе виявив/виявила;
- найкращий спогад за цей навчальний рік;
- як я допомагав/допомагала іншим людям упродовж цього року;
- що я вважаю своїм найбільшим успіхом.
Додайте у портфоліо сторінки, які вчитимуть школярів планувати та ставити цілію. Вміння планувати – суттєва навичка зростання. Особливо важливо вміти ставити довгострокові цілі, як от у межах навчального року. Допоможіть дитині на початку року продумати, які секції та гуртки вона планує відвідувати, яку мрію втілити, які таланти розвивати. А перед канікулами допоможіть спланувати відпочинок. Переходячи в середню школу, дитина матиме змогу переглянути заповнені впродовж декількох років початкової школи аркуші й оцінити, наскільки змінилися її плани та мета і що з цього вдалося втілити.
Як оформити портфоліо учня 1 класу
Отож, як оформити портфоліо учня 1 класу? Підготуйте велику теку. Якщо ви плануєте загальне портфоліо дитини на всю початкову школу, то краще взяти справді велику теку. Врахуйте, що у 1 класі діти ще не дуже впевнено пишуть, тому краще використовувати шаблони, де треба більше малювати, відмічати в готових чек-листах тощо. Або ж скористатися універсальним шаблоном, який підійде для усієї початкової школи. Ось орієнтовний перелік розділів, які може містити портфоліо учнів 1, 2, 3, 4 класів:
- Інформація про учня (містить фотокартку, прізвище та ім’я).
- Де я живу (заповнюють учні на початку навчального року).
- Усе про мене (заповнюється на початку року дитиною за допомогою батьків удома чи з учителем у школі).
- Я в родинному колі (заповнюють учні впродовж навчального року).
- Мій розпорядок дня.
- Мої цілі та плани на навчальний рік.
- Мої найкращі творчі роботи за рік (оформляються разом учнями та вчителем).
- Мої здобутки, грамоти, сертифікати та нагороди (додаються поступово впродовж року).
- Діагностувальні роботи (оформляються вчителем упродовж року).
- Мої досягнення за рік (заповнюють учні наприкінці навчального року).
- Мої плани на літо (заповнюють учні наприкінці навчального року).
Для першокласників сторінки, які мають заповнити учні самостійно, доцільно підготувати в теці, але давати дітям поступово, коли вона розвине кращі навички письма. Важлива порада: не намагайтеся зробити ідеальне портфоліо. Навіть краще, якщо воно буде недосконале, адже цінність портфоліо учня полягає в тому, що воно спільно виконане вашими та дитячими руками. Нехай діти розмальовують аркуші чи прикрашають їх за бажанням. Нехай у портфоліо відчувається життя. Діти радітимуть, коли буде нагода докласти у портфоліо результати свого нового досягнення. Рекомендуємо працювати над портфоліо впродовж навчального року і завершити цю роботу напередодні перших літніх канікул, здійснивши оцінювання виконаного впродовж року та сформувавши плани на літо.
Важливо розуміти, що це орієнтовний список розділів. Які будуть розділи портфоліо учнів вашого класу – вирішувати вам. Головне – починайте цю роботу зі щирим бажанням допомогти кожній дитині зробити портфоліо таким, щоб воно було корисним саме для неї. Адже учитель великий своїм серцем, сповненим любові до дітей та прагненням їм допомогти.