Методика навчання читання дітей дошкільного віку
З’ясовуємо, які є основні методики навчання читання дітей дошкільного віку та як навчити дитину читати по складах за допомогою технік розчитування
Як навчити дитину читати і з чого почати?
Як навчити дитину читати? Це одне з найчастіших питань, які цікавлять батьків дітей дошкільного віку. І це не дивно. Читання – складна операційна навичка, що потребує узгодження великої кількості розумових процесів. Щоб навчитися читати, різні частини головного мозку дитини мають бути сформовані та працювати злагоджено. Зокрема, велика роль у вмінні читати належить міжпівкульній взаємодії та здатність перетинати серединну лінію тіла. Інакше виникають труднощі у навчанні читання, коли дитина знає букви, але ніяк не може скласти з двох звуків склад, або ж коли уже розуміє як читати складами, але їй не вдається навчитися читати цілими словами.
Тому з’ясуймо, на що звернути увагу батькам дошкільнят, які хочуть навчити дитину читати.
а) Розвиток моторики має прямий зв'язок із вдосконаленням мозку дитини і впливає на якість читання. Щоб мозок дошкільняти був правильно сформований, дитина повинна мати достатній для свого віку рівень розвитку великої та дрібної моторики. Це не лише про здоров’я та енергію (хоча енергія має значення для роботи мозку маляти й насичення його киснем), а й про швидкість читання.
б) Приділіть увагу навчанню читання по складах. Навчання читання по складах – це базова навичка й основний етап в опануванні вміння читати. Якщо дитину правильно навчити читати по складах, то вона читатиме склад автоматично, одним лише поглядом, не замислюючись, як поєднати звуки.
Отож, щоб навчити дитину читати українською мовою швидко й легко, треба приділити максимум зусиль навчанню читання по складах. Як цього досягти, довідайтеся далі.
Які основні етапи навчання читання по складах?
Перш ніж ви впевнено зможете сказати: «Моя дитина читає по складах», вона має опанувати такі етапи:
- навчитися розрізняти звуки в слові на слух;
- співвідносити звук і графічне буквене зображення звука (літеру);
- зрозуміти принцип поєднання звуків у різних типах складів (відкритих, закритих, прикритих, неприкритих);
- автоматизувати процес читання по складах.
Для дитини дошкільного віку достатньо навчитися читати по складах.
Методики навчання читання українською мовою
Є декілька основних методів навчання читання в українській мові. Розгляньмо їх детальніше. Однак звернімо увагу ось на що.
Кожен дорослий, який підходить до процесу навчання своєї дитини усвідомлено, уже робить величезний внесок у її розвиток. Але іноді поняття «методика» лякає, особливо якщо батьки не мають жодного стосунку до педагогіки. Слід розуміти, що «методика» і не означає суворого дотримання алгоритмів навчання. Тим паче, що більшість методик має схожі принципи. Тому підходьте до навчання дошкільняти вільніше. Читання повинне давати задоволення і вам, і дитині.
Так от, на які методики варто звернути увагу? Створено десятки авторських методик навчання читання, але ми розглянемо основні, спробуємо їх згрупувати і пояснити простими словами.
Навчання читання (а цей процес включає і навчання письма одночасно) є досить складним, адже базується і на аналітичних (коли ми розкладаємо мовний потік на частини, наприклад, склади чи звуки), і синтетичних чинниках (коли ми синтезуємо з окремих частин складнішу структуру, наприклад, складаючи склади зі звуків чи слова зі складів).
Отож, найважливішим є традиційний аналітико-синтетичний метод. Нетрадиційні методи об'єднуються навколо навчання:
- читання цілими словами (як-от методика Г. Домана);
- читання на основі складів (наприклад, ребус-метод);
- читання на основі письма (метод М. Монтессорі).
Традиційна методика навчання грамоти: аналітико-синтетичний метод
Цей метод був упроваджений відомим українським педагогом К. Ушинським більше ніж 100 років тому. У його основі лежить уміння складати слово із частин, мати розуміння структури слова й на базі цього вміти розкласти слово на частини (склади чи звуки).
Згідно із цим методом, спершу вчать декілька основних звуків, тоді складають перші склади і на їхній основі слова. Паралельно додаються нові звуки.
Але починається таке навчання з аналізу мовного потоку. Спершу дитина вчиться прислухатися до речень і слів. Ми вчимо ділити слова на склади, вслухатися й виокремлювати перший звук й останній звук у слові на слух. Велика роль у цьому способі належить:
- розвитку фонематичного слуху, коли дитина може виокремлювати звуки, аналізуючи структуру слова;
- поступовому засвоєнню звуків;
- розчитуванню по складах.
Методика ефективна, оскільки на її основі побудовано всю класичну систему навчання читання: букварі, читайлики, різні способи розчитування, розвиток перших навичок мовного аналізу тощо. Починати навчання варто ще з дошкільнятами та зовсім малими дітьми, адже фонематичний слух формується чи не від народження. Це не значить, що треба вчити букви у 2 роки. Але слухати музику, співати при дитині, тренувати її слух за допомогою різних ігор із шумовим матеріалом треба обов’язково. На етапі формування мовлення багато розмовляйте з дитиною, читайте, стимулюйте звуконаслідування, і це стане гарним підґрунтям для аналізу слова на складнішому рівні.
Методика навчання читання М. Монтессорі
Ця методика цікава тим, що діти спершу вчаться писати букви. І зрештою починають читати слова без допомоги тренажерів для розчитування. У цій методиці велика роль приділяється тому, щоб запам’ятати на рівні сенсорики, як пишеться буква. І оскільки писати простіше плавними лініями, монтессорі-діти спершу знайомляться з письмовими буквами, оскільки це вважається легшим і природнішим. Основою у системі Монтессорі є навчання письма і рухомий алфавіт, із якого діти вчаться складати слова.
Методика навчання читання для дошкільнят Г. Домана
Про Домана зараз говорять усі, хоча методика не нова. Суть методу в тому, що дітям із раннього віку показують картки з підписами за певною системою і дитина запам’ятовує, як звучить той чи інший напис. У традиційній методиці Домана велика роль приділяється розширенню словникового запасу, кругозору та логічних навиків шляхом опанування навичок категоризації й класифікації понять. Такі діти дуже ерудовані змалечку, адже ще до школи вони знайомляться з величезним розмаїттям нових слів за різними темами. Природно, коли дитина зустрічає написане слово, яке вона уже бачила десятки, а то й сотні разів, її мозок зчитує його набагато швидше і класифікує як знайоме.
Розчитування для дітей дошкільного віку та учнів 1 класу
Повертаємося до традиційного методу навчання читання. Слід зазначити, що на його основі сформувалися інші методики, які його вдосконалили. Одна з найцікавіших теорій, яка широко використовується зараз у новітній педагогіці, базується на виокремленні складу як основного елемента в навчанні читання.
Основна мета складового навчання – автоматизувати читання усіх складів, які є в українській мові. Для цього створено різноманітні техніки розчитування та читання по складах.
При розчитуванні складів виділяють два важливі етапи:
- спершу треба дати дитині змогу з’єднувати звуки в склад максимально повільно;
- далі той самий набір складів треба вчитися читати, пришвидшуючи темп. Для цього можна використовувати ті самі завдання.
Таким чином треба відпрацювати максимально можливу кількість складів і довести їх читання до стадії автоматичного зчитування двох звуків як цілісного фрагмента. І лише тоді переходити до читання слів. Такий спосіб навчання допомагає дітям уникати багатьох типових помилок на письмі. Наприклад, вони не пропускають букву и. Для цього дуже корисними є таблиці для розчитування.
Що таке таблиці для розчитування?
Таблиці для розчитування – це завдання-тренажери, за допомогою яких дитина може відпрацювати навичку читання різних типів складів. В ідеалі таких таблиць має бути багато, щоб вони охоплювали всі можливі склади, які є в українській мові.
У завданнях на розчитування наголошується на зоровому сприйнятті і формуванні звукового образу складу як поєднання букв. Дитина завдяки цьому запам’ятовує склад як певну цілісність. Така робота є дуже ефективною. Діти на завданнях із розчитування складів вчаться читати дуже швидко. Особливо якщо в них сформовано гарну базу у вигляді розвиненого фонематичного слуху. Ось декілька завдань на розчитування:
- у завданні «Павучок» дитина може потренувати навичку читати склади з літерою п (па, по, пу, пи, пі, пе);

- вправа на розчитування «Намистинки» допоможе відпрацювати склади з літерою н (на, но, ну, не, ни, ні, но);

- завдання «На хвилі» ознайомить із відкритими і закритими складами з приголосними [н] і [м];

- для любителів собак ідеальним буде тренажер «Такса»;

- завдання-гра «Класики» допоможе запам'ятати склади шляхом залучення дій, що виконуються пальчиками. Дитина має «пострибати» в класики на аркуші паперу, промовляючи при цьому склади. Ідеальний тренажер для розчитування.

Загалом ця підбірка тренажерів для розчитування дуже барвиста, усі завдання креативні, цікаві. Діти від них у захваті. Окрім того, такі завдання підходять для роботи з дітками з особливими потребами і сприяють покращенню мовлення у дітей із проблемами мовлення.
Читання слова по складах – це наступний етап після автоматизації складів
На цьому етапі надзвичайно корисними є завдання-пазли, у яких треба утворити слова зі складів, склавши картинку з окремих частин чи з’єднавши мушлі. Або ж завдання, у якому склад треба доповнити іншим складом, таким чином вийде слово. Така робота закріпить розуміння, що слово – це своєрідний пазл, який можна зібрати з окремих частинок.
Також важливо виконувати вправи, у яких пропонується доповнювати слова, якщо відомо перший склад (тобто завдання на кшталт ребус-методу).
І насамкінець вкрай важлива порада: учитися читати треба паралельно з навчанням письма. Повірте, так дитина зможе уникнути більшості проблем щодо помилок під час письма, вона їх просто не припускатиметься.
Читання – це базова навичка для здобуття знань, спілкування, розвитку інтелектуальних здібностей і підтримання адекватного рівня життєдіяльності. Без гарного рівня читацької компетентності дитині буде непросто навчатися в школі. Тому подбайте, щоб книга стала улюбленим супутником дитини уже в дошкільному віці, тоді в школі не потрібно буде змушувати дитину читати й вона не матиме проблем із навчанням.
Авторка: Наталка Бачко, фахівчиня з домашнього навчання