Що таке графічний диктант?
З’ясовуємо, що таке графічний диктант та чим він корисний для підготовки дитини до школи й навчання учнів і учениць початкових класів

Що таке графічні диктанти?
Графічний диктант – це завдання, виконуючи яке, дитина має під диктовку або чітко за інструкцією намалювати малюнок (візерунок тощо) по клітинках. Завдання надзвичайно цікаве й важливе для дітей дошкільного та молодшого шкільного віку й навіть старших дітей і дорослих. Графічний диктант було створено психологом і педагогом Д. Ельконіним як діагностичне завдання-пробу з метою виявлення рівня розвитку дошкільнят перед вступом у школу. Згодом учені-педагоги та психологи почали широко використовувати цю методику не тільки для діагностичних, а й для навчальних і розвиткових цілей. Отож, з’ясуймо особливості цих корсних для дітей диктантів.
Графічний диктант для підготовки до школи
Більшість дітей дошкільного віку любить малювати. Розмальовки, різні лабіринти та перші прописи, у яких треба продовжити чи відтворити лінії за взірцем, – усе це вкрай важливе для зміцнення руки та зв’язку між очима та рукою. Графічний диктант серед цих завдань посідає окреме місце, адже для його виконання дитині треба задіяти більше вмінь і вольових процесів.
Окрім того, дошкільнята не завжди люблять класичні прописи, у яких необхідно механічно багато разів повторювати той самий елемент. А графічний диктант – це ніби і не письмо, тому дитина сприймає його як цікаве малювання. Малюєш дивні рисочки, а виходить, скажімо, динозавр, якого можна ще й розмалювати. Але графічний диктант потрібен не лише для формування вміння писати. Він приховує більші «скарби».
Які цілі батьки ставлять перед собою, готуючи дитину до школи? Підготувати дитину до школи – значить дати їй змогу засвоїти певні базові для шкільного навчання знання та навички. І, як не дивно, мова не лише про знання букв та цифр чи вміння читати й писати. Важливіше (на це звертають увагу педагоги, психологи, нейропсихологи), щоб у дитини були гарно розвинені:
- слухове сприйняття;
- зорове сприйняття;
- просторове орієнтування;
- саморегуляція;
- вміння зосереджуватися;
- навичка виконувати вказівки та дотримуватися інструкції;
- графомоторні навички.
Усім цим треба займатися до школи, адже інакше дитині буде вкрай складно навчатися.
Так от, саме завдання з графічними диктантами ідеальні для розвитку всіх перерахованих умінь. Окрім того, графічний диктант, як і інші завдання на малювання по клітинках, відносять до розвитково-корекційних завдань, тобто таких, що здатні виправити певні помилки та прогалини в розвитку. Тому сміливо давайте дитині виконувати графічні диктанти й інші завдання на малювання по клітинках. Їх забагато не буває.
Що розвивають графічні диктанти?
Виконання графічних диктантів дає багато користі, адже це заняття допомагає дитині:
- учитися орієнтуватися на аркуші паперу, що необхідно для письма;
- розвивати слухове та зорове сприйняття, адже в школі треба вміти уважно слухати вказівки вчителя й обробляти почуту інформацію;
- розвивати координацію руки та графомоторні навички, бо провести рівненьку лінію певного розміру не зовсім просто;
- формувати просторове сприйняття: уміння орієнтуватися вправо, вліво, по діагоналі, угору, униз;
- учитися працювати за інструкцією, зразком, дотримуватися правил.
- учится рахувати, адже клітинки необхідно підраховувати.
Робота з графічними диктантами сприяє розвитку саморегуляції, довільної уваги, вміння зосереджуватися, які є свідомо регульованою діяльністю, пов’язаною з вольовими зусиллями. Погодьтеся, для учнів та учениць саме такі вміння є фундаментальними. Тому на їхньому розвитку треба зосередитися і при підготовці дитини до школи, і під час її навчання в початкових класах. А вміння гарно писати, читати, розвинена логіка та уява розвиватимуться паралельно як наслідок.
Для школярів графічні диктанти стануть у нагоді при непосидючості, орфографічній неуважності та невмінні зосередитися.
Розвиток просторового орієнтування
З-поміж усіх навичок, що їх розвиває графічний диктант, найважливішим є формування просторового сприйняття. Не варто думати, що це другорядна навичка, не надто важлива для дитини. Розвинене просторове сприйняття – це основа, без якої годі досягти успіху в навчанні, наприклад, навчитися гарно й швидко писати. Письмо – це вміння дотримуватися алгоритму в конкретних рамках (середина робочого рядка, верхня лінія робочого рядка, рух угору, донизу тощо). Це складна система дій, яку треба запам’ятати й автоматизувати.
Для розвитку читання просторове орієнтування також важливе. По-перше, читання пов’язане з письмом. А, по-друге, недостатня сформованість навички просторового сприйняття матиме негативний вплив на швидкість та якість читання, а також кількість допущених при цьому помилок. Про корисність розвиненого просторового орієнтування при опануванні математики, геометрії годі й говорити.
Прикметно, що просторове орієнтування – це також життєво важлива навичка. Є багато дорослих людей, які плутають праве й ліве, бо не мають сформованого автоматизованого орієнтування в просторі.
Як навчити дитину писати графічні диктанти?
Для графічного диктанту потрібні аркуш у клітинку й інструкція з алгоритмом кроків. Кожна клітинка – це крок, який має зробити олівець. Зазвичай малювати треба по ребрі клітинки. Хоча бувають диктанти в стилі Pixel Art, коли кожен крок потребує замальовування всієї клітинки. Графічний диктант для дітей можна виконувати двома способами: 1. Дорослий диктує, а дитина виконує вказівки. 2. Дитина сама читає інструкцію і дотримується її. У першому випадку розвивається слухове сприйняття, у другому – зорове.
Додайте загадковості заняттю: не говоріть дитині, що саме вона малюватиме.
На аркуші початок має бути позначений крапочкою.
Чітко називайте дитині кожен крок з інструкції, рухаючись відповідно до темпу дитини.
І в результаті насолодіться прекрасним малюнком, який, якщо є бажання, можна розмалювати.
Чим менша дитина, тим більша клітинка і простіший малюнок має бути. Не використовуйте на початках диктанти з кроками «по діагоналі», тільки «вгору, униз, управо, вліво».
Згодом, коли дитина легко даватиме собі раду з простими графічними диктантами, пропонуйте їй складніші, що містять дві точки і дві інструкції, щоб зробити складніші малюнки. Для цього зручно використовувати готові завдання з графічними диктантами, які треба завантажити й роздрукувати. У комплекті для друку є малюнки:
- вітрильника;
- вишеньки;
- парасолі;
- вантажівки;
- вертольота;
- квітки;
- сови;
- їжака;
- метелика;
- півня;
- автомобіля;
- ялинкової прикраси.
Діти люблять малювання по клітинках. Клітинки мають межі, а це сприймається дитячою психікою як певна стабільність. Тим більше, що в результаті, здавалося б, хаотичної діяльності виходить завершений малюнок. Заняття справді цікаве, і його сміливо можна пропонувати дітям від 4 років і аж до завершення початкової школи.
Щоб ускладнити завдання, запропонуйте дитині продиктувати диктант вам. Вищий пілотаж: складати власні графічні диктанти. Для цього треба намалювати малюнок по клітинках. А тоді скласти до нього інструкцію, тобто прорахувати і прописати алгоритм виконання всіх кроків. Це справді складне заняття, але ж як добре воно вплине на розвиток уяви, образного мислення, відчуття симетрії, просторового аналізу, допоможе неабияк потренувати вольові зусилля та уважність.
Графічні диктанти – справді чудовий інструмент у навчанні дошкільнят та учнів початкових класів. І головне, що діти люблять їх виконувати. Вони сприймають цю роботу як веселу й захопливу гру, здобуваючи в результаті багато користі. Особливо якщо дорослі пропонують дитині такі диктанти регулярно, поступово ускладнюючи їх. Окрім графічних диктантів, дитині варто виконувати завдання на симетрію, малювання по клітинках, копіювання фігур та зображень, малювання по точках. Завдяки цьому дошкільнята в школі не матимуть жодних проблем з увагою, умінням зосереджуватися, а ще письмом і математичним мисленням.
Авторка: Наталка Бачко, фахівчиня з домашнього навчання