Оцініть матеріал

Як вивчити з дитиною пори року та місяці?

З’ясовуємо, як вивчити з дитиною пори року, назви й порядок місяців, які активності, ігри та завдання для цього використовувати.

Як вивчити з дитиною пори року та місяці?

Знання пір та місяців року належить до фундаментальних життєвих компетентностей. По-перше, треба вміти орієнтуватися в часі в межах року, щоб знати дату свого народження, дні народження близьких, місяці важливих свят та подій. По-друге, знання місяців і усвідомлення циклічності року – це один із перших кроків до глибшого розуміння дитиною плину часу. А це важливо для становлення особистості дитини, оскільки впливає на усвідомлення нею власного дорослішання, зростання, розвитку. Тому навчати дошкільнят знань про місяці, пори року, розповідати їм про зміни сезонів вкрай важливо. Це поглиблюватиме їхню ерудицію, уміння аналізувати світ навколо і додасть нових знань про себе.

У якому віці почати навчати дітей особливостей пір року та місяців?

Розмовляти з дитиною про місяці варто впродовж дошкільного періоду. Про пори року та зміну сезонів розповідайте ще раніше. Дослідники вважають, що діти віком до 6 років не можуть повністю осягнути поняття часу та деталізовані тонкощі його плину. Але базові знання про час, пори року та місяці мають до початку школи бути сформовані. Це справа не одного дня. 12 місяців охоплюють рік. А рік – це тривалий час для малої дитини. І щоб сформувати хоча б загальне уявлення про місяці, вам доведеться впродовж року перілдично розповідати малюкові про особливості кожного місяця та сезонів. 

Отож, вивчаючи пори року та місяці, дитина має у підсумку:

  • називати й розрізняти 4 пори року і знати їхні особливості;
  • знати, що в році є 12 місяців і як вони називаються;
  • уміти розташувати місяці за порядком і об'єднати за порами року;
  • знати особливі дати в році (день народження, релігійні свята тощо) та розуміти, на який місяць та пору року вони припадають.

Як вивчити з дитиною пори року?

Із зовсім маленькими дітьми почніть із того, що намагайтеся розмірковувати про погоду за вікном та пори року. Супроводжуйте такими розмовами щоденні збори на прогулянку, розмовляйте гуляючи. Досліджуйте дерева в парку, температуру води в найближчому озері, міркуйте про опади, розмовляйте про одяг, який пасуватиме сезону тощо. Такі бесіди не потребуватимуть від вас особливої підготовки, але для малих діток саме вони і є важливим джерелом пізнання навколишнього світу. 

Додайте у ваші прогулянки дослідницької активності. Заведіть спеціальну торбинку для досліджень і пошуку природних скарбів. Восени збирайте туди жолуді, каштани, листя. Улітку чи навесні – камінці, квіточки, листочки (їх можна засушити для зимових аплікацій). Узимку не забувайте досліджувати сніг, не бійтеся, щоб дитина торкалася його голими руками. Пам’ятайте, що малята активно розвиваються через сенсорний досвід. 

Для заняття вдома (особливо, коли негода за вікном) запропонуйте дитині:

Як учити з дитиною назви 12 місяців?

Вивчення назв і послідовності місяців потребує багато повторень упродовж тривалого часу. 

Почніть із розповіді дитині про декілька важливих дат у її житті та про поточний місяць. Нехай дитина добре запам’ятає, у якому місяці вона народилася і яка це пора року. Для школярів додайте ігри та складніші активності. 

Дотримуйтеся звички: 1-го числа щомісяця вивішувати на помітному місці кімнати картку з назвою місяця. Для цього є ідеальним аркуш із комплекту розмальовок «12 місяців»: дитина розмалює картинку.

А доки вона це робитиме, поміркуйте разом над тим, якою буває погода у цей місяць, як поводяться тварини та рослини, як люди змушені реагувати на зміни у природі. Якщо дитина тільки вчиться читати, буде гарна нагода спробувати прочитати назву місяця. Для учнів можна замість розмальовки вивішувати картку з календаря, над створенням якої також треба попрацювати власноруч.

На такому саморобному календарі можна відзначати особливі дати в житті дитини і відстежувати кількість днів до потрібного дня.

Загалом дуже важливо, щоб удома було місце, де можна було б розмістити наочність (плакати, таблиці, малюнки), які вивчає дитина. Туди треба повісити коло місяців. І найкраще буде, якщо дитина сама його розмалює і прикрасить. 

Таке коло уможливлює виконання багатьох активностей: 

1. По-перше, воно символічно показує циклічність змін, які відбуваються у природі: з року в рік місяці переходять від одного до іншого по колу.

2. По-друге, на ньому гарна візуалізація пір року і видно, що до кожної пори належать 3 місяці.

3. По-третє, використовуючи таке коло, можна грати в ігри. Наприклад, кидати 2 кубики і шукати місяць, який відповідає кількості крапок на кубиках (восьмий місяць, четвертий місяць). Додайте до цього завдання 12 карток із назвами місяців та різнокольорові фішки – і тоді кількість ігор майже необмежена. Дитина може витягувати картку з назвою місяця і називати сусідні місяці. Для двох гра може мати такі правила. Тягніть по черзі картки з назвами місяців, кидайте кубик. Якщо випало парне число, то ставте фішки на два сусідні місяці, а якщо непарне, то тільки на попередній місяці. Виграє той, у кого на колі більше фішок. 

Назви і послідовність місяців можна повторювати, виконуючи різні завдання:

Не надто важливо, щоб дитина механічно запам’ятала послідовність місяців, бо це їй зробити якраз достатньо легко. Важливіше, щоб вона розуміла, яка пора року відповідає тому чи іншому місяцю, що відбувається в цей час із природою, тваринами, рослинами і як ці зміни впливають на людину. Такі знання можна здобути тільки в результаті спостережень над навколишнім світом. Але, на щастя, дітям подобається буди дослідниками. До прикладу, вони люблять виконувати завдання, у яких треба фіксувати сезонні зміни рослин. Розгляньте разом, як поводяться тварини в різні пори року та різні місяці, зокрема птахи (перелітні птахи та осілі).

Також дитині важливо усвідомлювати, що для людини окремі дні місяців мають особливе значення (дні народжень, дати важливих подій, свята). Відзначайте в календарі особливі дні, вивчайте важливі дати й досліджуйте тематичні свята. Для цього можна в календарі ставити особливі відмітки. Діти з ентузіазмом робитимуть позначки, чекаючи важливого дня. А кожна така взаємодія з календарем збільшуватиме досвід і поліпшуватиме знання про пори року та місяці. 

Авторка: Наталка Бачко, фахівчиня з домашнього навчання

Гість
Оцініть матеріал