Що таке антоніми?
Розповідаємо, що таке антоніми, наводимо приклади антонімів, з'ясовуємо, як пояснити дитині це лексичне поняття

Антоніми – це слова, протилежні за значенням. Наприклад, гаряче – холодне, веселий – сумний, день – ніч.
Антоніми з’явилися в нашій мові дуже давно. Люди вчилися фіксувати протилежне: явища, характеристики, події тощо. Антоніми допомагають нам:
- висловлювати протилежні думки;
- описувати протилежні поняття;
- порівнювати та характеризувати відмінності;
- протиставляти значення.
Окрім того, у мовленні антоніми незамінні тоді, коли треба посилити думку. Чи пам’ятаєте відоме висловлювання астронавта Ніла Армстронга: «Це маленький крок для людини, але великий стрибок для людства»? Ця фраза завдяки антонімам набула надзвичайної яскравості й справляє сильне враження, а ми разом з Армстронгом якнайповніше відчуваємо вагу й відповідальність миті, коли людина вперше ступила ногою на іншу планету.
Як зрозуміти, що таке антоніми?
Для того, щоб зрозуміти, що таке антоніми, варто уявити умовну шкалу-градієнт, у якій на крайніх точках розміщено протилежні значення. Наприклад, на шкалі зі словами солодкий, солодкуватий, кисло-солодкий, кислий, кислуватий є полярні контрастні значення кислий і солодкий. Вони й утворюють пару анонімів. Решта розміщених між ними слів відображає проміжні ступені цих двох характеристик.
Антонімами можуть бути повнозначні частини мови:
- іменники (день – ніч);
- прикметники (теплий – холодний);
- дієслова (говорити – мовчати);
- займенники (усі – ніхто);
- прислівники (високо – низько).
Важливо звернути увагу дитини на те, що антоніми, як і синоніми, мають належати до однієї частини мови. Слово сум не може бути антонімом до слова радісний, оскільки ці слова належать до різних частин мови.
Антоніми пов’язані між собою за змістом і належать до одного тематичного поля. Тому до слова свіжий можна дібрати різні антоніми залежно від контексту. Борщ може бути свіжим або зіпсованим. А от вітер не може бути зіпсованим, він буває гарячим чи розпеченим. А якщо говоримо про свіже повітря, то антонімами є густе чи задушливе.
Які слова не є антонімами?
Вивчаючи антоніми з учнями 3–4 класу, наголосіть, що не всі пари протилежних за значенням слів є антонімами. Зокрема, антонімами не є слова, що позначають різну стать (курка – півень, хлопець – дівчина, мама – тато тощо).
Також варто бути уважними зі словами, що мають префікси, завдяки яким утворюється заперечна форма слів (не-, без-). Переважно такі пари слів не є антонімами, оскільки, як правило, такі слова не утворюють протилежного лексичного значення (чесно – нечесно, логічно – нелогічно), а просто заперечують його.
Однак пари слів щастя – нещастя, воля – неволя є антонімами, оскільки префікс не допомагає сформувати нове лексичне значення. Неволя і нещастя є повноцінними словами з глибоким змістом і завершеним смислом, на відміну від слова нечесно, значення якого залежить від слова чесно.
Окрім того, слід запам’ятати, що не до всіх слів можна дібрати антоніми. Є слова зі сталим чітким повноцінним значенням, яке не має і не потребує протилежного. Зазвичай це іменники. Наприклад, вікно, диван, дитина, картина тощо. Запропонуйте дитині роззирнутися навколо і знайти речі, які називаються словами, що не мають антонімів.
Найчастіше антонімами є прикметники, прислівники, дієслова, тобто слова, які виражають ознаку, якість, кількість, дію. Розкажіть про це дитині й спробуйте разом поміркувати про протилежні ознаки цих предметів (диван твердий – м’який), про їхню кількість (книг мало – багато) та дії (машина їде – стоїть, вікно відчинене – зачинене).
Як пояснити дитині, що таке антоніми?
Ознайомлення з антонімами допоможе дитині отримати новий мовний досвід, збагатить словниковий запас і розширить можливості усного й письмового мовлення, а також позитивно вплине на розвиток логічного мислення.
З протилежностями діти стикаються вперше в ранньому віці. У дошкільний період варто працювати з основними антонімічними парами слів: вузький – широкий, довгий – короткий, холодний – гарячий тощо. Для цього чудово підійдуть завдання з картинками. Наприклад, використайте такий комплект завдань, у яких дитина має розсортувати зображення за антонімічними групами.
Із власне поняттям «антонім» та його найпростішими характеристиками дитину варто ознайомити вже в 1 класі. Скористайтеся завданнями для першого ознайомлення з антонімами. У них треба розглянути зображення і з’єднати протилежні поняття.
Далі запропонуйте дитині пограти в гру-руханку навпаки. Ви даєте команди, які треба виконувати навпаки: підняти праву ногу, стрибнути вперед, нахилитися вліво, доторкнутися правою рукою до лівого вуха, заплакати, закричати тощо. Уявіть, скільки сміху буде, якщо грати в таку гру з компанією дітей. Це завдання не тільки ознайомить дитину з антонімами, а й сприятиме загальному розвитку дитини.
Пограйте в бінго з прикметниками-антонімами. Для цього треба завантажити завдання з полем для гри.
Дитині, яка вміє читати, пропонуйте різноманітні готові завдання:
- у цьому комплекті дитині треба попарно розмалювати зображення з антонімами (кульки, цукерки, сонечка тощо);
- розв’яжіть разом кросворд з антонімами: у комірки необхідно написати слова-антоніми до запропонованих;
- діти люблять шукати протилежні значення, а тому їм подобається завдання «Усе навпаки». Завдання можна завантажити або ж виконати онлайн;
- завдяки цьому завданню дитина зможе потренуватися шукати дієслова-антоніми;
- виконуючи завдання з прикметниками, дитина вчитиметься добирати антоніми серед слів, що належать до цієї частини мови;
- завдяки барвистому завданню «Бабусині антоніми» учень чи учениця спробують складати речення з антонімами.
Прислів'я з антонімами
Усвідомити важливість антонімів дитині допоможуть фразеологізми. Ось приказки та прислів'я з антонімами, які варто використати для завдань із дитиною молодшого шкільного віку:
- Не варто з другом сваритися, бо доведеться миритися.
- Багато диму – мало тепла.
- Маленька праця краща за велике неробство.
- На чорній землі білий хліб родить.
- Не плач, як загубиш; не радій, як знайдеш.
- Праця чоловіка годує, а лінь марнує.
Синоніми й антоніми: як їх відрізнити
Антоніми тісно пов’язані із синонімами, хоч синоніми – зовсім інша лексична група слів. Синоніми – це слова, які пишуться і звучать по-різному, але мають схоже лексичне значення. Детальніше про те, що таке синоніми і як розповісти про них учням початкових класів, читайте тут.
Дитині важливо, по-перше, навчитися не плутати синоніми й антоніми. А по-друге – зрозуміти, що антоніми можуть бути синонімами, адже іноді до того самого слова можна дібрати не один, а декілька антонімів, які між собою будуть синонімами. Для цього використайте завдання-шаблон. У центрі варто написати слово, до якого дитина шукатиме антоніми. Наприклад, до слова веселий добираємо антоніми сумний, засмучений, зажурений.
Навчайте дитину добирати антоніми до слів, а в складніших випадках використовувати словник антонімів. У дорозі чи під час очікування пограйте в невибагливу, але цікаву гру «Назви мені протилежне до…» й називайте слова, до яких вам із дитиною по черзі треба дібрати антонім.
Авторка: Наталка Бачко, фахівчиня з домашнього навчання