Оцініть матеріал

Що таке антоніми?

Розповідаємо, що таке антоніми, наводимо приклади антонімів, з'ясовуємо, як пояснити дитині це лексичне поняття

що таке антоніми, антоніми правило

Антоніми – це слова, протилежні за значенням. Наприклад, гаряче – холодне, веселий – сумний, день – ніч.

Антоніми з’явилися в нашій мові дуже давно. Люди вчилися фіксувати протилежне: явища, характеристики, події тощо. Антоніми допомагають нам:

  • висловлювати протилежні думки;
  • описувати протилежні поняття;
  • порівнювати та характеризувати відмінності;
  • протиставляти значення.

Окрім того, у мовленні антоніми незамінні тоді, коли треба посилити думку. Чи пам’ятаєте відоме висловлювання астронавта Ніла Армстронга: «Це маленький крок для людини, але великий стрибок для людства»? Ця фраза завдяки антонімам набула надзвичайної яскравості й справляє сильне враження, а ми разом з Армстронгом якнайповніше відчуваємо вагу й відповідальність миті, коли людина вперше ступила ногою на іншу планету.

Як зрозуміти, що таке антоніми?

Для того, щоб зрозуміти, що таке антоніми, варто уявити умовну шкалу-градієнт, у якій на крайніх точках розміщено протилежні значення. Наприклад, на шкалі зі словами солодкий, солодкуватий, кисло-солодкий, кислий, кислуватий є полярні контрастні значення кислий і солодкий. Вони й утворюють пару анонімів. Решта розміщених між ними слів відображає проміжні ступені цих двох характеристик. 

Антонімами можуть бути повнозначні частини мови: 

  • іменники (день ніч);
  • прикметники (теплий холодний);
  • дієслова (говорити мовчати);
  • займенники (усі ніхто);
  • прислівники (високо низько).

Важливо звернути увагу дитини на те, що антоніми, як і синоніми, мають належати до однієї частини мови. Слово сум не може бути антонімом до слова радісний, оскільки ці слова належать до різних частин мови. 

Антоніми пов’язані між собою за змістом і належать до одного тематичного поля. Тому до слова свіжий можна дібрати різні антоніми залежно від контексту. Борщ може бути свіжим або зіпсованим. А от вітер не може бути зіпсованим, він буває гарячим чи розпеченим. А якщо говоримо про свіже повітря, то антонімами є густе чи задушливе. 

Які слова не є антонімами?

Вивчаючи антоніми з учнями 34 класу, наголосіть, що не всі пари протилежних за значенням слів є антонімами. Зокрема, антонімами не є слова, що позначають різну стать (курка – півень, хлопець – дівчина, мама – тато тощо). 

Також варто бути уважними зі словами, що мають префікси, завдяки яким утворюється заперечна форма слів (не-, без-). Переважно такі пари слів не є антонімами, оскільки, як правило, такі слова не утворюють протилежного лексичного значення (чесно – нечесно, логічно – нелогічно), а просто заперечують його. 

Однак пари слів щастя – нещастя, воля – неволя є антонімами, оскільки префікс не допомагає сформувати нове лексичне значення. Неволя і нещастя є повноцінними словами з глибоким змістом і завершеним смислом, на відміну від слова нечесно, значення якого залежить від слова чесно.

Окрім того, слід запам’ятати, що не до всіх слів можна дібрати антоніми. Є слова зі сталим чітким повноцінним значенням, яке не має і не потребує протилежного. Зазвичай це іменники. Наприклад, вікно, диван, дитина, картина тощо. Запропонуйте дитині роззирнутися навколо і знайти речі, які називаються словами, що не мають антонімів. 

Найчастіше антонімами є прикметники, прислівники, дієслова, тобто слова, які виражають ознаку, якість, кількість, дію. Розкажіть про це дитині й спробуйте разом поміркувати про протилежні ознаки цих предметів (диван твердий – м’який), про їхню кількість (книг мало – багато) та дії (машина їде – стоїть, вікно відчинене – зачинене).

Як пояснити дитині, що таке антоніми?

Ознайомлення з антонімами допоможе дитині отримати новий мовний досвід, збагатить словниковий запас і розширить можливості усного й письмового мовлення, а також позитивно вплине на розвиток логічного мислення. 

З протилежностями діти стикаються вперше в ранньому віці. У дошкільний період варто працювати з основними антонімічними парами слів: вузький – широкий, довгий – короткий, холодний – гарячий тощо. Для цього чудово підійдуть завдання з картинками. Наприклад, використайте такий комплект завдань, у яких дитина має розсортувати зображення за антонімічними групами. 

Із власне поняттям «антонім» та його найпростішими характеристиками дитину варто ознайомити вже в 1 класі. Скористайтеся завданнями для першого ознайомлення з антонімами. У них треба розглянути зображення і з’єднати протилежні поняття. 

Далі запропонуйте дитині пограти в гру-руханку навпаки. Ви даєте команди, які треба виконувати навпаки: підняти праву ногу, стрибнути вперед, нахилитися вліво, доторкнутися правою рукою до лівого вуха, заплакати, закричати тощо. Уявіть, скільки сміху буде, якщо грати в таку гру з компанією дітей. Це завдання не тільки ознайомить дитину з антонімами, а й сприятиме загальному розвитку дитини.

Пограйте в бінго з прикметниками-антонімами. Для цього треба завантажити завдання з полем для гри. 

Дитині, яка вміє читати, пропонуйте різноманітні готові завдання:

Прислів'я з антонімами

Усвідомити важливість антонімів дитині допоможуть фразеологізми. Ось приказки та прислів'я з антонімами, які варто використати для завдань із дитиною молодшого шкільного віку:

  • Не варто з другом сваритися, бо доведеться миритися.
  • Багато диму – мало тепла.
  • Маленька праця краща за велике неробство.
  • На чорній землі білий хліб родить.
  • Не плач, як загубиш; не радій, як знайдеш.
  • Праця чоловіка годує, а лінь марнує.

Синоніми й антоніми: як їх відрізнити

Антоніми тісно пов’язані із синонімами, хоч синоніми – зовсім інша лексична група слів. Синоніми – це слова, які пишуться і звучать по-різному, але мають схоже лексичне значення. Детальніше про те, що таке синоніми і як розповісти про них учням початкових класів, читайте тут.

Дитині важливо, по-перше, навчитися не плутати синоніми й антоніми. А по-друге – зрозуміти, що антоніми можуть бути синонімами, адже іноді до того самого слова можна дібрати не один, а декілька антонімів, які між собою будуть синонімами. Для цього використайте завдання-шаблон. У центрі варто написати слово, до якого дитина шукатиме антоніми. Наприклад, до слова веселий добираємо антоніми сумний, засмучений, зажурений.

Навчайте дитину добирати антоніми до слів, а в складніших випадках використовувати словник антонімів. У дорозі чи під час очікування пограйте в невибагливу, але цікаву гру «Назви мені протилежне до…» й називайте слова, до яких вам із дитиною по черзі треба дібрати антонім.

Авторка: Наталка Бачко, фахівчиня з домашнього навчання

Гість
Оцініть матеріал