Звукова модель слова: як її правильно зробити?
Розповідаємо, що таке звукова модель слова та як її правильно зробити. Подаємо покроковий алгоритм створення звукової схеми слова.

Що таке звукова модель (схема) слова?
Звукова модель слова – це відтворення звукового складу слова за допомогою спеціальних умовних позначень. Звукова схема слова – це те ж саме, що звукова модель слова.
Звукову схему слова можна написати або ж викласти зі спеціального дидактичного матеріалу – звукових фішок чи карток.
Звукова схема (модель) слова є складовою комплексного розбору слова – звуко-буквеного аналізу.
Що таке звуко-буквений аналіз слова?
Слова складаються зі звуків. Саме завдяки поєднанню звуків ми вимовляємо і чуємо слова. На письмі звуки записуються буквами. Написання слова за допомогою букв називається орфографічним записом слова. А от звучання слова залежить від його фонетичного складу. Під час вивчення іноземних мов нас подеколи дивує, наскільки складною буває передача звуків за допомогою букв на письмі. В українській мові теж є свої правила відтворення звуків на письмі. І більшість із них дитині варто засвоїти ще у період навчання грамоти, коли вона вчиться читати. Це зробить читання більш усвідомленим, а письмо грамотним.
Звуко-буквений аналіз слова містить аналіз того, скільки у слові букв, скільки звуків загалом та скільки з них голосних і приголосних.
Отож, для того, щоб виконати звуко-буквений аналіз слова та зробити звукову модель слова, дитині необхідно:
- розуміти відмінності між різними типами звуків (голосні, приголосні тверді, приголосні м’які);
- знати й розуміти основні правила утворення твердих і м’яких звуків;
- розуміти особливості утворення звуків, які складаються з двох букв (дж, дз);
- знати правила позначення звуків за допомогою йотованих букв (я, ю, є, Ї);
- уміти поділити слово на склади;
- уміти правильно поставити наголос;
Основні правила звуко-буквеного аналізу слова
1. Звуки та звуковий склад слова записують у квадратних дужках.
2. 6 голосних звуків [а] [о] [у] [е] [и] [і] на письмі позначаються 10 буквами а, о, у, е, и, і, я, ю, є, ї.
Звук |
[а] |
[о] |
[у] |
[е] |
[и] |
[і] |
[йа] |
['а] |
[йу] |
['у] |
[йе] |
['е] |
[йі] |
Буква |
а |
о |
у |
е |
и |
і |
я |
я |
ю |
ю |
є |
є |
ї |
3. В українській мові є 32 приголосні звуки: 22 тверді та 10 м'яких.
Тверді звуки |
[б] |
[п] |
[в] |
[м] |
[ф] |
[д] |
[т] |
[з] |
[дз] |
[с] |
[ц] |
[л] |
[н] |
[р] |
[г] |
[ґ] |
[к] |
[х] |
[ж] |
[дж] |
[ч] |
[ш] |
М’які звуки |
[д΄] |
[т΄] |
[з΄] |
[дз΄] |
[с΄] |
[ц΄] |
[л΄] |
[н΄] |
[р΄] |
[й] |
4. Тверді приголосні, що не мають парних м'яких, можуть бути пом'якшеними. М’якість приголосних на письмі позначається за допомогою букв я, ю, є, і, ь. Пом'якшеними звуки стають перед я, ю, є, і. Зверніть увагу, що перед м'яким знаком (ь) вони ніколи не стоять.
Зверніть увагу учнів та учениць 1–2 класу на те, що:
- м’який знак (ь) і апостроф ( ' ) не є звуками, вони позначають м’якість або твердість приголосних на письмі: сіль [᐀ ○ ᐀], м' яч [–᐀ ó –];
- буква й завжди позначає м’який звук: йод [᐀ ó –];
- буква ї завжди позначає два звуки [йі], на відміну від інших йотованих букв: їжак [᐀ ○ – ó –];
- букви я, ю, є можуть позначати один голосний звук (['а], ['у], ['е]), пом’якшуючи попередній приголосний: свято [– ᐀ ○ – ○]. Або ж два звуки: м’який приголосний (й) і голосний, якщо стоять на початку слова, після голосного, після апострофа, після м'якого знака: ялинка [᐀ ○ – ó – – ○], поява [– ○ ᐀ ó – ○], ательє [○ – ○ ᐀ ᐀ ó];
- буква щ завжди позначає два звуки [шч]: щастя [– – ó – ᐀ ○];
- сполучення букв дж, дз зазвичай позначають один звук: дзвіночок [– ᐀ ○ – ó – ○ –], джміль [– ᐀ ó ᐀].
Отож, навчаючи дитину записувати звукову схему слова, поступово додавайте нові правила і завдання зі словами, які ці правила ілюструють.
Як зробити звукову схему (модель) слова покроково?
Дитина має запам’ятати простий алгоритм складання звукової моделі слова.
1. Визначити у слові голосні звуки і позначити їх на схемі.
2. Поділити слово на склади.
3. Поставити наголос.
4. Визначити приголосні й позначити їх на схемі.
На письмі звукові моделі слів слід писати у квадратних дужках.
Також звукову схему слова зручно робити за допомогою карток. Їх можна виготовити власноруч або ж скористатися готовим варіантом. Щоб виготовити такі картки, треба нарізати цупкий папір на квадрати чи прямокутники зручного розміру (орієнтовно 3 на 4 см) і написати на них умовні позначення звуків (○, ○’, =, –, : ). Виготовіть декілька карток із кожним символом. І нехай дитина викладає схеми слів. Таке завдання можна виконувати у формі гри. Наприклад, запропонувати дитині відгадати зашифроване слово з-поміж декількох написаних вами слів.
Добре потренують уміння дитини робити звукову схему слів завдання, у яких і треба не лише дібрати, а придумати слова, що відповідають поданій звуковій моделі. Діти люблять відгадувати таємні шифри. Тому пропонуйте малечі не просто скласти звукову модель слова, а розгадати таємницю.
Ось цікаві завдання для дитини, які закріплять навичку складати звукові схеми:
- Завдання із простими словами (назвами овочів), яке допоможе навчитися розрізняти голосні і приголосні звуки й робити нескладні звукові моделі слів.
- Барвисте завдання «Вінегрет», у якому треба з’єднати слова і схеми слів та самостійно скласти звукові моделі слів (назв фруктів).
- «Зимове бінго» – ідеальне святкове завдання. Дитині пропонується дібрати слова до звукових схем, щоб скласти список справ, які треба виконати до Різдва. Як і в кожному бінго, виконані завдання можна обвести чи позначити пташкою.
- «Звукова» піраміда допоможе навчитися складати звукові схеми зі словами, які містять буквосполучення дж, дз і позначають один звук.
- Особливе вміння – складати звукові схеми зі словами з апострофом.
Виконання завдань на складання звукових схем слів допоможе дитині усвідомити й запам’ятати особливості взаємозв’язку букв і звуків в українській мові, сприятиме глибшому розумінню правопису й орфографічних правил. Наприклад, щоб зрозуміти, як правильно вживати апостроф, дитині треба знати властивості звуків і вміти виконувати звуковий аналіз слова.
Авторка: Наталка Бачко, фахівчиня з домашнього навчання