Оцініть матеріал

Картки Домана: як користуватися методикою

Розповідаємо, що таке картки Домана, як ними користуватися, чому корисно займатися з дитиною за системою Глена Домана та в чому суть методики Домана

Методика Домана, методика Домана відгуки, що таке методика Глена Домана, карти Домана як користуватися

Чи не в кожної дитини в колекції перших навчальних матеріалів є картки із зображеннями. Більшість батьків знають або хоча б чули про картки Домана. Основна перевага таких карток у тому, що навіть не знаючи нюансів методики, за якою з ними слід працювати, батьки просто пропонуючи їх дитині, уже активно сприяють її розвитку. Отож, з’ясуймо, що таке картки Домана, чому дитині корисно з ними займатися, як саме це можна робити і з якого віку.

Що таке картки Домана?

Картки Домана – це навчальний матеріал для дітей раннього віку у вигляді колекцій флеш-карток із зображеннями на певну тему. Як правило, такі картки, окрім чіткого реалістичного малюнка чи фото, мають подані червоними або чорними буквами підписи до зображень. Також картки на звороті можуть містити додаткову інформацію про зображення.

Картки з малюнками – це опорний навчальний елемент у системі Глена Домана. Методика Домана - це комплексна методика розвитку дітей раннього віку. Але, слід знати, що схожі картки використовують у різних навчальних методиках, призначених і для дошкільнят, і для старших учнів.

Зокрема, в системі Монтессорі під час роботи з малими дітьми активно використовуються класифікаційні картки на теми довкілля (тварини, квіти, дерева тощо). Працюючи з ними, діти мають змогу ознайомлюватися з новими словами, об’єднаними в ту чи іншу категорію, та й загалом вчитися систематизувати – відносити ту чи іншу назву й поняття до певної групи. 

З ініціативи С. Лейтнера у 70-х роках минулого століття флеш-картки почали використовувати для вивчення різних предметів не лише дітей, а й дорослих, найчастіше іноземних мов. Вони вкрай корисні для запам’ятовування нових слів, дат, формул та й загалом із метою тренування пам’яті. 

Перевага флеш-карток у тому, що інформація подається маленькими дозами. Наш мозок легше сприймає таку позбавлену зайвого «шуму» мікроінформацію, тому й запам’ятовує її швидше. 

У системі Домана це запам’ятовування є базою для розвитку інтелекту та пізнавальних функцій людської психіки: мислення, уваги, пам’яті, логіки, аналізу, мовлення, а також читання й основних математичних знань. 

У методиці Домана використовують три типи карток:

  • для розвитку навички читання – із червоними словами, словосполученнями та реченнями;
  • для розвитку математичних здібностей – із червоними точками, числами, виразами, що містять арифметичні дії;
  • для розвитку енциклопедичних знань – із зображеннями на різні теми.

В Україні найбільш популярним є третій тип карток, оскільки вони універсальні й завдяки цьому можуть використовувтися з різною навчальною метою і в різних авторських методиках. Але що ж радять робити з картками сам Глен Доман та його послідовники?

У чому полягає суть методики Глена Домана? Міфи про систему Домана

Методика Домана базується на системі інтервальних повторень при демонструванні карток, тобто повторів із певною періодичністю і в певній послідовності.

Ось основні елементи методики Глена Домана: 

До кожної картки через певний період додаються факти, які теж мають дедалі більше заглиблювати дитину в певну тему. Саме факти допомагають дитині об’єднати розрізнені слова та поняття у пов’язані контексти. 

Тобто основна мета демонстрування карток дитині – показати їй зв’язки між різними поняттями, предметами тощо. Без цього годі сформувати в малечі зв’язне мовлення, контекстне мислення (здатність виділяти головне в потоці інформації), пам’ять, логіку, уміння аналізувати. Також розширити кругозір та поглибити ерудицію.

Зазначене ущент руйнує поширений міф про те, що методика Домана – це муштрування дитини, спрямоване на вивчення нових слів. 

Дійсно, окремі слова (навіть, якщо їх багато в словнику дитини) не творять зв’язного мовлення і не формують контекстного мислення. Але сам Глен Доман і його послідовники – його діти, внуки, учні, вдячні батьки – ніколи б не погодилися з такою інтерпретацією.

Доман ніколи не казав, що треба показувати окремі картки зі словами, не розповідаючи про те, який предмет зображений на картці і яке його призначення. Інше питання, що робити він це пропонує за певною системою, яку він та його послідовники формували впродовж десятиліть і якої не всі дотримуються, адже не розуміють найважливішого: кожна картка – це цілий світ зв’язків та контекстів. При цьому для кожного віку завжди можна знайти відповідний рівень таких зв'язків і фактів.

На останньому етапі роботи з картками Глен Доман пропонує створити колекцію карток або саморобну книгу на їхній основі, яка б розповідала дитині про зображення на одній з карток, заглиблюючись у факти про неї. Наприклад, можна створити книгу про літак, де розказати про те, які бувають види літаків, як виглядав перший літак, чому літак летить, яким є найбільший у світі літак, які є літаки за призначенням тощо. 

Оформлюючи книгу, варто врахувати таке:

  • ця книга має представляти факти цікаво й емоційно (можна долучити до розповіді контекст, пов'язаний із життям дитини, або знайомі предмети з її оточення);
  • зображення та речення-факт мають бути великого формату; що менша дитина, тим більший розмір аркушів слід використовувати;
  • розповідь має бути достатньо лаконічною й відповідати знанням і навичкам дитини. 

Навіть 18-місячного малюка Глен Доман вважає таким, який у змозі зрозуміти багато важливих фактів про навколишній світ. За це систему Домана часто критикують, мовляв, вона передбачає для дитини забагато інформації, яку та не здатна осягнути.

Але і відносно цього заперечення-міфу є контраргументи:

1. 18-місячному малюку не варто розповідати про квантову механіку чи андронний колайдер. Натомість є теми, з якими дитину можна й треба ознайомити. Ось, скажімо, автобус. Для дорослого це просто різновид транспорту, а для малюка – цілий магічний світ форм, кольорів, значень. Таких слів, понять, явищ в оточенні дитини багато (тварини, транспорт, фігури, кольори, частини тіла, фрукти, овочі, ягоди, кухонне начиння, їжа тощо). І так для кожного віку. 

2. Батьки малюків знають, наскільки спраглими до пізнання є малі діти, скільки захвату й емоцій викликають у них зустрічі із новим та розповіді про звичайні, на думку дорослих, речі. 

Ще один міф, пов'язаний із методикою Домана, стосується того, що дитина нібито змушена знерухомлено дивитися на картки, не виявляючи активності, що шкіжливо. Але:

1. Демонстрація карток за методикою Домана впродовж дня займає небагато часу. Автор радить у жодному разі не переобтяжувати дитину заняттям і закінчувати його ще до того, як їй стане нудно. Кожен сеанс – це кілька хвилин.

2. Рух, активні фізичні вправи, розвиток балансу, дихальні вправи, мануальні навички (розвиток руки) в системі Домана займають чи не важливіше місце, ніж робота з картками. Доман наголошує, що мозок розвивається через тіло. 

До слова, саме Доман у результаті багаторічних досліджень звернув увагу на важливість повзання та проходження усіх стадій рухової активності немовлят, розвиток руки та його вплив на інтелект. Натепер усі нейропсихологи говорять про важливість балансу. Саме Доман показав, наскільки важливим є розвиток балансу для дітей. 

Метод Домана – це комплексна методика розвитку дитини. Вона не працює, якщо переходити через край в роботі з картками, не давати дитині розвиватися в інших сферах. 

Цікаво те, що Гленом Доманом і його командою з Інституту досягнення потенціалу людини було виконано цілий масив досліджень на основі спостережень за десятками тисяч дітей. Багато з таких дітей лікарі, вчителі вважали не придатними до навчання і нормального життя внаслідок певних особливостей роботи мозку. Команда Інституту витягувала (і досі це робить) таких дітей до показників нормотипових, а в окремих випадках, і кращих. Саме роботі з картками у розвитку таких дітей належить важливе місце. А для дітей без порушень, заняття з картками – можливість розкрити необмежений потенціал власного інтелекту.

У чому користь роботи з картками Домана?

Корисність карток Домана для найменших дітей від 1 року пов'язана з таким:

  • Картки допомагають структурувати хаос речей і понять навколо дитини на основі знайомих слів і предметів. Це важливо для розвитку в дитини вміння узагальнювати, зіставляти, порівнювати. 
  • Картки ознайомлюють малечу із тим, чого немає в доступі дитини, але що може бути для неї цікавим і важливим. Наприклад, картки з планетами

Усе це разом має колосальний вплив на загальний розвиток інтелекту дитини, допомагає розвинути її зв’язне мовлення. Доман називає такі картки «Бітами інтелекту».

Для діток, старших за 3 роки, робота з картками також вкрай важлива, адже теми можуть розширюватися, факти поглиблюватися. Розкажіть дитині про плоскі геометричні фігури та об’ємні тіла, диких тварин України, динозаврів, перелітних птахів, тварин Арктики, Антарктики, їстівні гриби, породи кішок, собак тощо.

Але й для 5-річних ці теми приховують багато відкриттів. І батьки часто знаходять для себе багато цікавого, разом із дитиною працюючи з картками й досліджуючи ту чи іншу тему. 

Додатковий бонус під час роботи з картками із зображеннями – малята вчаться читати. Хоча для розвитку читання в системі Домана є спеціальні картки зі словами і реченнями без малюнків, картки із зображеннями з підписами теж будуть корисними. Чуючи слово і дивлячись на напис, дитина запам’ятовує цілісний образ написаного слова. І коли згодом, навчаючись читання, дитина знову бачитиме таке слово, воно  ужн не буде для неї чужим.

Ця теорія підтверджена дослідженнями останніх років. Її суть у нашаруванні інформації. Якщо дитина зустрінеться з тим, що уже чула/бачила, вона сприйме це набагато глибше. Зрештою, за таким принципом працює вся початкова освіта: дітей дозовано знайомлять із фактами з різних наук, які колись учні вивчали тільки в середній та старшій школі. 

Пропонуйте дитині картки із чіткими зображеннями та лаконічними підписами. Бажано, щоб ці картки мали біле тло. Ураховуйте інтереси дитини: якщо бачите її зацікавлення тією чи іншою темою, поглиблюйте такий інтерес.

Важливо розуміти, що Глен Доман – це вчений-нейрофізіолог, який усе життя присвятив дослідженню роботи людського мозку. Основний висновок, який він зробив у результаті багаторічних спостережень, – мозок розвивається лише тоді, коли працює. Найшвидше мозок розвивається у перші роки життя, тому в цей період втрата часу має колосальні наслідки. Що менша дитина, тим більше потенціалу для розвитку вона має.

А другий висновок такий: батьки є найкращими і найпершими вчителями для своєї дитини.

Глен Доман вважає: «Якщо ви дасте будь-якій дитині вибір між іграшкою і дорослим, вся увага якого звернена на дитину, більшість дітей обере дорослого. Особливо якщо це будуть мама чи тато». Тому він радить: починайте навчати дитину тільки тоді, коли ви самі щиро зацікавлені. Діти не терплять фальшування. Натомість, вони завжди відгукнуться, коли помітять у ваших очах запал й інтерес. Без цього не працює жодна методика, навіть найцікавіша.

Авторка: Наталка Бачко, фахівчиня з домашнього навчання

Гість
Оцініть матеріал