Метафоричні карти для дітей - важливий інструмент у роботі з малечею
Розповідаємо про користь та важливість метафоричних карток у роботі з дітьми

Що таке метафоричні карти?
Метафоричні карти (також метафоричні асоціативні карти) – це картки з малюнками, які скомпоновані таким чином, щоб стимулювати творче асоціативне мислення, інтерпретації та емоційні відгуки в особи, яка їх розглядає.
На таких картах можуть бути зображені люди, тварини, різні типові чи незвичні ситуації, предмети або ж навіть абстрактні форми. Це цікаві, барвисті малюнки, що охоплюють різну тематику.
Ось метелик сів на квіточку чи не сів ще? А тут їжачок. Цікаво, про що він думає? Осьде картинка поділена на пазлики. Як це дивно, правда ж? Чи ні?
Але слід розуміти, що метафоричні картки – це не просто набір випадкових малюнків і не колекція зображень із тієї чи іншої теми.
Зображення на метафоричних картках мають символічну глибину, саме це і допомагає їх інтерпретувати. Однак, описуючи зображене на картці, ми занурюємося у власні сенси, несвідомо проговорюємо власні глибинні потреби нашої психіки, актуалізуємо свою творчу енергію. Наша психіка при цьому не створює жодних бар’єрів, адже сприймає побачене так, ніби ми говоримо про щось стороннє нам, те, що нас не стосується. Тож працюючи з картками, можна знайти відповіді на певні життєві питання, відкрити нові шляхи розвитку, нові тлумачення, віднайти рішення тощо.
Саме тому метафоричні картки є таким важливим інструментом для педагогів і насамперед психологів у роботі з дорослими, підлітками, та особливо дітьми.
Як долучати дітей до роботи з метафоричними картками?
Упродовж діяльності з дітьми метафоричні картки є особливо цінним інструментом. Ось декілька аргументів на користь цього:
1. Унікальність метафоричних карток полягає в здатності створити безпечний і довірливий простір. Діти сприймають роботу з картками як гру, адже всім цікаво розглядати барвисті незвичні малюнки. І враженнями про них ділитися дуже легко.
2. Описуючи зображене на картці, дитина в такий спосіб несвідомо висловлює власні почуття, переживання, думки без потреби вдаватися до складних пояснень. Дітям буває складно усвідомити і висловити власні переживання. А через метафоричні образи дитина може сказати про те, що її турбує. Наприклад, замість того, щоб прямо сказати, що їй сумно, дитина вибирає картку із зображенням дощу. Завдання дорослого – уважно інтерпретувати сказане малечею.
3. Метафоричні картки – цінний матеріал, який допоможе розпочати будь-яку розмову з дитиною. Ними можна скористатися під час знайомства і коли треба розглянути ту чи іншу проблему, щоб м’яко і безпечно увійти в розмову.
4. Розвиток творчої уяви і фантазії – це ще один сильний аргумент на користь важливості метафоричних карток для дітей. Шляхом обговорення зображеного на картках дитина створює цілий світ із образів, ідей, асоціацій. Важливо: немає правильної і єдиної відповіді. Дитина має повну свободу описувати та інтерпретувати малюнок. Образи на картках символічні й часто досить незвичні, що провокує емоційний відгук, а в поєднанні із відчуттям повної свободи при вираженні думки дитина може увійти в цікавий творчий потік.
5. Картки сприяють розвитку зв’язного мовлення та комунікативних навичок. Регулярна робота з картками допоможе дитині навчитися висловлювати власну думку, аргументувати її, описувати зображене. А якщо з картками працює одразу група дітей, то така робота вчитиме їх слухати співрозмовника, ставити питання, дискутувати. Також діти вчитимуться емпатії та здобуватимуть навички підтримки співрозмовника.
6. Картки можна використовувати для роботи з однією дитиною, що важливо для індивідуальних консультацій психолога, бесід з учителем і посилення довірливих зв'язків між дитиною та батьками. Але також багато користі метафоричні картки мають і для групової роботи. Вони сприяють створенню дружньої довірливої атмосфери. Тому їх можна використовувати для покращення емоційного середовища в колективі, вирішення конфліктних ситуацій, творчої роботи у групах, формування згуртованості колективу та командного духу.
Метафоричні картки в роботі вчителя
Окрім уже зазначених переваг, у діяльності вчителя є ще декілька вкрай цінних інструментів з використання метафоричних карток.
Ранкове коло
Учитель може долучати метафоричні картки для формування конструктивного зв’язку та створення довірливого позитивного настрою перед уроками, наприклад, під час ранкового кола.
Ранкове коло – це коротка організована активність на початку шкільного дня в початковій школі, яка допомагає створити позитивний настрій, налаштувати дітей на навчання та покращити стосунки в колективі. Учителі, які практикують процедуру таких ранкових зустрічей, точно знають про їхню важливість: діти налаштовуються на робочий день у позитивній атмосфері.
Ось варіанти використання метафоричних карток під час ранкового кола:
1. Пропонуйте дітям вибрати картку, яка відображає її настрій сьогодні вранці, і розказати, чому вибрано саме її.
2. Також можна запропонувати вибрати картку, яка найбільше нагадує дитині про щось цікаве, що сталося з нею попереднього дня.
3. Один із найцікавіших варіантів для ранкового кола: поділитися передчуттями про день, точніше про те, яким, на думку дитини, буде її сьогоднішній день, чого вона очікує від нього, яким бачить настрій колективу на початок дня.
Рефлексія на завершальному етапі уроку
Наприкінці уроку робота з картками допоможе дітям конструктивно відрефлексувати свої враження від уроку.
Приклади завдань із картками наприкінці уроку:
- «Виберіть картку, яка відображає ваші почуття після сьогоднішнього уроку, і поясніть, чому саме ви її вибрали»;
- «Яка картка відповідає твоєму настрою після цього уроку?»;
- «Виберіть картку, яка показує, як ви оцінюєте свої зусилля сьогодні. Чи вдалося вам досягти мети?»;
- «Яка картка нагадує вам тему сьогоднішнього уроку? Чому?»;
- «Вибери картку, яка символізує твій успіх на уроці, і поділися чому саме таку картку вибрано»;
- «Яка картка нагадує про щось, що було для тебе складним, але ти впорався/впоралася?».
Аналіз прочитаних текстів
Метафоричні картки допоможуть учителеві організувати цікаву бесіду на основі прочитаного оповідання чи навіть цілої книги. Запропонуйте вибрати ту картку, яка найбільш влучно характеризує того чи іншого героя твору, заохотьте за допомогою карток поділитися враженнями від твору загалом. Також за допомогою карток дитина може розповісти, наскільки легко чи важко їй було читати твір, як вона оцінює свої зусилля щодо читання, чи мала вона задоволення від читання.
Отож, в умілих руках педагога метафоричні картки стануть ціннним інструментом для різних видів рефлексії.
Чи потрібні метафоричні картки батькам?
Початково метафоричні асоціативні карти – це інструмент роботи психолога. Як бачимо, багато користі можна взяти від них і педагогу. А батьки? Чи можуть вони самостійно використовувати метафоричні картки для бесід та ігор із дитиною вдома?
Без сумніву, так. Але важливо вибрати таку колекцію карток, яка відповідає віку дитини. Наприклад, для учнів початкової школи підійде такий набір метафоричних карток для рефлексії, який можна швидко завантажити, роздрукувати й розрізати на окремі картки.
Метафоричні картки можуть бути чудовим способом подолати бар'єри в спілкуванні між батьками та дітьми. А надто коли дитині важко висловити свої емоції. Перетворіть роботу з картками на гру: діліться своїми враженнями про малюнки на картках і просіть зробити це дитину.
Важливо, щоб враженнями та рефлексією ділилася не лише дитина, а і дорослий. Можна встановити гарну традицію для сімейних обговорень, де діляться своїми думками усі члени сім’ї по черзі.
Отож, за допомогою карток дитина може висловити те, що її турбує; можна дізнатися, як вона розуміє безпеку, який у неї настрій та чи є страхи, як вона бачить себе в колі сім’ї, як вона відчуває стосунки в сім’ї, чи є у неї труднощі в спілкуванні з однолітками.
Ось приклади запитань, які батькам рекомендуємо ставити упродовж бесіди з дитиною:
- Кожен обирає картку, яка, на його думку, найбільше пасує його сьогоднішньому настрою.
- Кожен обирає картку, яка передає враження від сьогоднішнього дня в школі / на роботі. Треба поділитися з усіма, чому вибрано саме цю картку.
- Розкажи, на якій картці ти бачиш себе і чому.
- Як ти вважаєш, яка картка найбільше пасує для нашої сім’ї і чому.
- Вибери картку, яка передасть найскладніший момент, який трапився впродовж сьогоднішнього дня / протягом минулого тижня тощо.
- Вибери картку, яка передає враження про найцікавіший момент, що трапився минулого тижня / цими вихідними/ цього літа тощо.
Отож, метафоричні картки в роботі з дітьми є важливим, а головне, універсальним і гнучким інструментом, здатним відкрити нові горизонти в роботі і професійним психологам, і педагогам, і навіть батькам. Скористайтеся цим інструментом, і ви дізнаєтеся багато нового про те, що думає та відчуває дитина.
Авторка: Наталка Бачко, фахівчиня з домашнього навчання