Розвиток дитини Статті Виховання дитини Як говорити з дитиною про інвалідність
Як говорити з дитиною про інвалідність
Рейтинг
20

Важливо пояснити дитині, що таке інвалідність, щоб вона навчилася сприймати відмінності між людьми

Як говорити з дитиною про інвалідність

Діти, які не зіштовхуються з людьми з інвалідністю в сім'ї або найближчому оточенні, з цікавістю ставляться до людей, які в чомусь відрізняються від них. Діти 2-3 років можуть не помічати ознак захворювань, поки на них хтось не вкаже або якщо ці ознаки не надто очевидні (наприклад, людина пересувається на милицях чи інвалідному візку, носить темні окуляри й білу паличку).

У чотирирічному віці діти помічають, коли люди їдять, розмовляють або поводяться не так, як інші. Їх реакція може бути різною: вони можуть пильно дивитися на таку людину, ставити їй запитання або навіть непокоїтися про те, чи не стануть вони самі такими.

Від реакції батьків на поведінку дитини в таких випадках залежить те, як вона поводитиметься у ставленні до людей з інвалідністю в майбутньому. Батьки можуть відчувати роздратування або збентеження, коли дитина вказує на людину в інвалідному візку й запитує:

  • «Чому він сидить у кріслі на колесах?»;
  • «Чому він так дивно розмовляє?»;
  • «Чому він так виглядає?»;
  • «Чому ці жінки так рухають руками?»;
  • «Чому він так ходить?»;
  • «Що сталося з цією людиною?»

Як батькам поводитися в таких ситуаціях? Пропонуємо кілька порад.

Розмовляйте з дитиною на цю тему. Якщо дитина побачила людину з інвалідністю, це може стати слушною нагодою для того, щоб поговорити про відмінності між людьми. Використовуйте в розмові прості слова та фрази. Наприклад, скажіть, що жінка розмовляє мовою жестів, бо вона не чує, або чоловік використовує білу паличку чи собаку-поводиря, тому що він сліпий.

Дозвольте дитині проявляти цікавість. Дитина повинна мати можливість вільно ділитися з вами своїми думками. Не шкодуйте часу, щоб обговорити дану тему. Маленькі діти особливо люблять ставити батькам безліч запитань. Батьки повинні заохочувати цікавість дитини і в той же час навчити її тактовності.

Якщо дитина хоче знати більше, запропонуйте їй прочитати книги, у яких пояснюються відмінності між людьми. Книги повинні відповідати віку дитини.

У багатьох дитячих телевізійних шоу також показані персонажі з інвалідністю. При можливості можна дозволити дитині посидіти в інвалідному кріслі - це задовольнить її цікавість.

Пояснюйте просто й відповідно до віку дитини. Постарайтеся подивитись на ситуацію з точки зору дитини. Діти не можуть довго концентрувати увагу, і тому не сприймають довгі та складні відповіді. Пояснюйте чесно, але не вдавайтесь до зайвих деталей. Пояснюйте речі просто, щоб дитина могла вас зрозуміти. Маленькій дитині зрозумілим буде пояснення: «Напевно, її ноги не працюють так добре, як твої». Молодшому школяреві можна сказати: «Він може пересуватися в інвалідному візку з різних причин. Можливо, він таким народився або потрапив у аварію ». Якщо ви не знаєте відповіді на питання, так і скажіть.

Говоріть по суті. Уникайте зайвих емоцій. Це допоможе дитині приймати інвалідність як частину життя. Виділяйте спільне, що є між дитиною й людьми з інвалідністю. Уникайте некоректних слів, таких як «людина з обмеженими можливостями», «недорозвинений», «каліка» й т. ін.

Будьте уважні до того, що говорить дитина. Звертайте увагу на всі тривоги та страхи, про які вона говорить. Дітей часто лякає невідоме.

Будьте позитивні в спілкуванні. Інвалідність часто асоціюється з негативними емоціями, такими як смуток або жалість. Привчіть дитину бачити в людині з інвалідністю позитивні сторони (наприклад, людину у веселій футболці або людину з гарним почуттям гумору). Розповідайте дитині про інвалідність у позитивному ключі, наприклад, поясніть, як інвалідне крісло допомагає справлятися з повсякденними справами.

Прищеплюйте дитині повагу до людей з інвалідністю. Якщо дитина вважає таких людей неповноцінними або говорить, що вони смішно розмовляють чи ходять, виправляйте її. Поясніть, що такі слова можуть образити людину.

Переконайтеся, що дитина розуміє, що при фізичній інвалідності людина нічим не відрізняється від інших у психічному плані.

Показуйте позитивний приклад. Діти добре помічають дискомфорт, розгубленість і негативне ставлення до інших людей. На маленьких дітей також негативно впливає те, що вони читають у книгах або бачать по телевізору. Заохочуйте дитину ділитися своїми враженнями, обговорюйте з ними прочитане й побачене. Використовуйте фрази типу «Що ти думаєш про ...?» Розвивайте чутливість дитини, пояснюйте їй відмінності між людьми.

Іноді діти хочуть поспілкуватися з людьми з інвалідністю безпосередньо. У такому випадку ви можете звернутися до людини: «Мій син цікавиться, чому ви пересуваєтеся в інвалідному візку. Чи не могли б ви пояснити йому?» Зрозуміло, деякі люди не захочуть розмовляти на цю тему, але деякі охоче йдуть на контакт.

Люди з інвалідністю більше не бажають, щоб до них ставилися з жалістю, й хочуть, щоб їх вважали рівноправними членами суспільства. Вони цінують те, що батьки вчать дітей приймати відмінності між людьми й пояснюють їм, що таке інвалідність.

Оцініть публікацію
Рейтинг статті: 5 з 5 на основі 4 оцінок.

Розвиток дитини
11.01.2018

Генератори практичних завдань
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів


Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Розвиток дитини»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Розвиток дитини

Дякую,
не показуйте мені це!

Вітаємо, Ви підписані! Отримайте листа та активуйте розсилку