Як обмежити час за комп’ютером і не травмувати психіку дитини
Намагайтеся знайти спільну мову, знаходьте компроміси, але не відбирайте силою гаджет

Сучасні діти не уявляють свого життя без гаджетів. Змалечку смартфони, планшети та компʼютери стають для них найкращими забавками. Це зручно – увімкнути дитині мультфільм і займатися власними справами.
Але у більшості випадків з часом ця ситуація загострюється: екран починає супроводжувати малюка під час прогулянок, відпочинку вдома, ба більше – за сніданком, обідом і вечерею.
Звісно, це негативно впливає як на його фізичне, так і на емоційне здоровʼя. І чим дорослішим він стає – тим сильнішою стає ця залежність. Тож як обмежити час за компʼютером, щоб не травмувати психіку дитини?
Багато хто вдається до насильницьких методів: змушування, заборони, крики і сварки… Цього робити не можна! Це шкодить не лише психічному стану дитини, а й вашим з нею стосункам.
Також не кращий варіант – спеціальні обмежувальні програми, на кшталт батьківського контролю. Вони фільтрують контент, який може переглядати малюк, а також визначають час використання гаджета. Це лише спонукатиме його шукати шляхи уникнення або видалення цих програм. Відтак до яких методів краще вдаватися?
Альтернативна заміна
Найкращий варіант, аби обмежити час дитини за екраном – це знайти якісну та альтернативну заміну компʼютерним розвагам. Зараз існує велике різноманіття іграшок для дітей на будь-який смак і вік:
- інтерактивні;
- музичні;
- рухливі;
- спортивні;
- логічні;
- креативні тощо.
Це можуть бути настільні ігри, конструктори, наприклад, LEGO Minecraft або LEGO Harry Potter, автомобілі на радіокеруванні, аерохокей чи аерофутбол тощо.
Багато дітей полюбляють пізнавати світ, тому для них чудовим варіантом може бути книга або навчальний ігровий набір, наприклад, про підводний світ чи еру динозаврів.
Для маленьких дослідників спробуйте підібрати набір юного хіміка, фізика чи біолога, де можна власноруч експериментувати із сумішами чи рідинами, створювати приклади різних фізичних явищ, вирощувати рослини тощо.
Ще як варіант розгляньте електронний Pop It, тетріс, тамагочі та інші пристрої. Поспостерігайте за дитиною, чим вона захоплюється і чому надає перевагу за компʼютером, а потім спробуйте знайти аналог у реальному житті. Можливо, ви знайдете навіть щось цікавіше!
Поступове і часткове обмеження за домовленістю
З дітьми можна спробувати домовитися. Спочатку визначте час, який малюку можна проводити за компʼютером щодня, домовтеся робити перерви кожні 15 хвилин і зорові вправи для концентрації і розслаблення. Складіть з дитиною графік, а також умовні штрафи за їхнє порушення (наприклад, один день без компʼютера). Це стимулюватиме її дотримуватися домовленостей.
Ось ще кілька правил, які допоможуть поступово і без стресу зменшити час проведення перед компʼютером:
- не дивитися мультфільми чи інші відео під час їжі;
- за годину до сну не користуватися компʼютером;
- виконувати домашні завдання без компʼютера (якщо завдання передбачає його використання, залишити його на потім).
Можете підлаштовувати правила під особисті умови, але робіть це з обережністю.
Спільне дозвілля або побут
Якщо дитина не хоче знаходити компроміс, відмовляється від іграшок і не реагує на ваші прохання, можна спробувати метод максимального зближення і спілкування одне з одним. Ходіть більше на прогулянки, комунікуйте, відвідуйте заклади, виставки чи цікаві події, потім обговорюйте їх, вигулюйте разом домашнього улюбленця чи ходіть у магазин. Таким чином ви не лише обмежите вільний час, який би вона провела перед екраном, але й зміцните звʼязок між вами і порозумієтесь.
Спільно проводити час можна також вдома: приготуйте разом вечерю або зробіть улюблене печиво, перегляньте старі фотографії і розкажіть малюку історію вашої родини, зробіть спільне прибирання вдома або почитайте разом книгу. Головне у цій справі – максимально зайняти дитину і спілкуватися з нею.
Заповнення вільного часу
Якщо жоден із методів і спроб не вдався, спробуйте максимально зменшити кількість вільного часу дитини. Запишіть її до спортивної секції чи на плавання, на танці чи малювання, у музичну школу чи гурток різьблення по дереву.
Таким чином вона буде шукати заняття, які їй до вподоби, розвиватиметься, а часу для марного сидіння перед екраном буде все менше. Проте завжди радьтеся з малюком, що він хотів би спробувати, підтримуйте, можете навіть скласти йому компанію, якщо це можливо.
Памʼятайте, будь-які обмеження не мають бути примусовими і насильницькими. Намагайтеся знайти спільну мову, домовляйтеся, знаходьте компроміси, але не відбирайте силою гаджет і не тисніть на дитину погрозами, ультиматумами і криками. Це лише зіпсує довірливі і дружні стосунки. Дбайте про психічне здоров’я малюка так само ретельно, як і про фізичне.