Оцініть матеріал

Як навчити дитину рахувати

Розповідаємо, як просто навчити дитину рахувати до 20 

Як навчити дитину рахувати

Якщо ви думаєте, що вміння рахувати з’являється в дітей 5–6 років, які готуються до школи, то це не зовсім точно. Навіть маленьке дитя оцінює, скільки людей перед ним – мама одна чи є ще хтось поряд. А коли дитина бачить іграшки, до яких треба доповзти, то теж міркує, скільки їх – одна чи багато. Фактично, навчання рахунку починається в  дуже ранньому віці з розуміння: «один – багато», «менше – більше». І навіть якщо ніхто спеціально не розповідав та не пояснював  дитині про особливості рахунку, вона сама рано чи пізно зробить про це висновки. 

Перша математика в житті людини тісно пов’язана із сенсорним досвідом і відчуттям власного тіла, оскільки найперший підрахунок – це усвідомлення дитиною того, що в неї дві руки, дві ноги,  два ока, а от носик один. Щоб математика в житті 5-річної дитини не з’явилася зненацька на етапі підготовки до школи, малюк повинен на сенсорному рівні (маніпулюючи предметами, розставляючи іграшки в ряд, хлопаючи в такт, ритмічно стукаючи ложкою по столі, стрибаючи тощо) ознайомитися з рахунком. Не із цифрами (про них дитина довідається не раніше від 4–5 років), а з рахунком. 

Усі знають, як радісно трирічні діти показують на пальчиках,  скільки їм років. Вік до 3 років справді надзвичайно важливий для розвитку дитини, зокрема, для формування її математичних навичок, тому необхідно, щоб вона мала у цей період максимум сенсорного досвіду. Це не значить, що після трьох років треба відразу вчити дитину цифр. Вік 3–6 років є періодом, під час якого повинно сформуватися міцне практичне підґрунтя абстрактного мислення, яке почне активно розвиватися після шести років.

Учимося рахувати до 10

Рахунок – це ритм та гармонія. Саме на цьому засновку має вибудовуватися концепція навчання лічби. Якщо рахуєте з дитиною, робіть це ритмічно. І не забувайте про необхідність діяльнісного праксису (певної дії) для дітей до 6 років. Дитина їсть ложкою – рахуйте кількість ложок. Дитина ступає по сходинках – рахуйте разом кожен крок. Під рахунок можна кидати м’яч, стукати ложкою по столі, плескати в долоні, крокувати, викладати вежі з кубиків тощо. У трирічному віці дитина добре знає, як рахувати до 3. Справді важливо в цьому віці (і для розвитку дрібної моторики також) вчити дитину  показувати її вік на пальцях. Надалі часто просіть дитину порівнювати, де менше, а де більше предметів. Використовуйте для цього готові завдання. Поступово можна збільшувати кількість предметів, які дитина рахує. Саме у період від 3 до 6 років діти активно рахують. Їм подобається це заняття. Важливо не втратити момент: якщо ви помітили інтерес дитини до лічби, заохочуйте її до цього, пропонуйте нові матеріали для підрахунку. Ось як можна рахувати з дитиною, яка ще не знає цифр:

  • Показуйте дитині, як розставляти предмети, які ви рахуєте разом (кубики, каштани тощо) різними способами. Наприклад, у рядочки по два. У такий спосіб дитина ознайомлюватиметься з парними і непарними числами. Вона наочно побачить, що два предмети стоять поряд, а третій окремо. Додавши четвертий, отримаємо нову пару. Також можна розставляти предмети в рядочки по 3, 5 штук. Діти люблять упорядкованість, вони зосереджено й охоче розставлятимуть предмети у вигляді гармонійних ритмічних рядів. 
  • Згодом можна ускладнити це заняття та попросити дитину розкласти у два рядочки 6 кубиків, а згодом 7. Обов’язково коментуйте та говоріть, що 6 кубиків розділилися на 3 і 3. Пропонуйте розділити  між вами й дитиною печиво. Спершу парну кількість – 4. Тоді непарну – 3 чи 5. Або ж попросіть дитину додати певну кількість кубиків до тих, які уже викладені на столі, щоб вийшла інша кількість. Наприклад, на столі лежать 3 кубики, а ви просите дитину доставити кубики, щоб вийшло 5. Таких ігор можна придумати безліч. І вони вкрай важливі, оскільки розкривають для дитини навички розуміння складу числа, половини, парного й непарного і вчать рахувати усвідомлено.
  • Щоб дитина розуміла, що таке лінійність числового ряду, треба викладати предмети від 1 до 10 в один рядок. Через певний час наголосіть, що це десяток.
  • Пропонуйте дитині викладати  ритмічні ряди з різних предметів. Це й логіку розвиватиме, і в навчанні рахунку допоможе.
  • Регулярно просіть дитину подати вам щось. Наприклад, 4 кубики чи 5 ложок.
  • Просіть малюка покласти таку кількість кубиків, скільки стоїть машинок (лежить цукерок, намальовано зайчиків тощо). Дитина може малювати відповідну кількість паличок, у старшому віці  – замальовувати клітинки.

Якщо помітили, що дитина має добре розуміння того, як рахувати, ознайомте її із цифрами. Вкрай важливо, щоб цифри були лаконічного дизайну. Нехай це буде одна цифра, написана на папері. Це можуть бути готові або зроблені самотужки картки із цифрами. Тепер важливо, щоб дитина навчилася співвідносити знак цифри і кількість предметів. Для цього:

  • Можна сортувати предмети за кількістю. Наприклад, нехай дитина покладе необхідну кількість дрібних іграшок на аркуш паперу, де написано цифру. Згодом пропонуйте одночасно декілька таких аркушів із різними цифрами, нехай дитина розсортує предмети. Урахуйте, що предмети мають бути однотипні. І якщо вони будуть дрібні, як-от ґудзики чи рахувальні палички, то таке сортування ще й сприятиме розвитку дрібної моторики.
  • Нехай дитина будує вежі з кубиків чи конструктора lego. До прикладу, запропонуйте дитині побудувати місто, у якому були б будинки різної висоти. На аркуші паперу намалюйте квадрати відповідно до розміру наявних у вас кубиків. На квадратах напишіть цифру, що означатиме кількість поверхів (кубиків). І нехай юний будівельник береться до роботи. 
  • Треба кидати м’яч, стрибати, стукати паличкою по барабану, плескати тощо. Залучайте дитину до гри, де пов’язані цифра, кількість і діяльність. Важливо, щоб дитина не просто рахувала, а й виконувала певну дію. Навіть під час звичайного рахунку нехай торкається пальчиком до предметів, які перераховує. Як-от у завданні, де треба порахувати та розмалювати чи порахувати й домалювати.

Якщо дитина гарно рахує до 10, навчіть її рахувати у зворотному напрямку та вчіть визначати сусідів числа. Для цього пишіть чи називайте цифру, а дитині запропонуйте  сказати її сусідів.

Як навчити дитину рахувати до 20

  • Дитині треба пояснити, що таке десяток і одиниця. Найкращий і найпростіший спосіб такого пояснення придумала Марія Монтессорі. Вона нанизала на міцний дріт 10 намистин. Така паличка з намистин чудово демонструє, що таке десяток, оскільки дитина наочно бачить 10 намистин. Дайте дитині в руки 1 намистину і поясніть, що це одиниця, а також запропонуйте  паличку з 10 намистин, пояснивши, що це десяток.
  • Поясніть, як утворюються числа від 10 до 20. Розкажіть про те, що числа після 10 складаються із двох цифр: перша цифра позначає десятки (покажіть ще раз паличку з намистин), а друга цифра позначає одиниці. Наприклад, якщо ми покладемо на підносик 1 десяток і 1 одиницю, у нас вийде 11. Таким способом поступово складіть із дитиною всі числа другого десятка.
  • Розкажіть, що 20 – це два десятки. Зробіть другу паличку з 10 намистин. Нехай дитина маніпулює цими десятками та одиницями сама, а ви лише допомагайте.
  • Грайте в схожі ігри з іншими предметами, наприклад, рахувальними паличками. Десятки зв’язуйте в пучки.
  • Поступово вчіть дитину визначати сусідів чисел другого десятка та давайте прості приклади на додавання й віднімання.

Щоб дитина не плутала цифри та тренувала навички обчислення, пропонуйте їй різні завдання:

Коли навчаєте дитину чогось нового, намагайтеся «йти» слідом за  інтересами дитини. Усі діти у віці 4–6 років люблять рахувати. Важливо помітити  момент, коли дитина зацікавилася рахунком, щоб допомогти їй опанувати це вміння. Однак, не перевантажуйте дитину зайвим. Якщо вона хоче просто рахувати і не виявляє інтересу до цифр, нехай рахує, так вона вдосконалюватиме своє вміння. Настане час, коли малюк зацікавиться й цифрами. Діти переважно захоплюються цифрами, коли  починають розуміти, що таке перший десяток. 

Рахунок – це один із найважливіших фундаментів математики, тому вкрай важливо  ґрунтовно засвоїти це вміння. Якщо лишити прогалини в розумінні дитиною чисел від 0 до 20, то в розумінні сотні їх буде ще більше. Не поспішайте й відкривайте із сином чи донькою прекрасний світ математики  відповідно до навчального темпу дитини. І завжди пам’ятайте: не буває дітей, які не люблять математику, бувають діти, яким вчасно не показали усю її красу.

Авторка: Наталка Бачко, фахівчиня з домашнього навчання

Гість
Оцініть матеріал