Як знайти невідомий множник
Розповідаємо, як визначити невідомий множник та як пояснити це правило школяреві початкових класів
Розуміння правил розв'язування рівнянь на знаходження невідомого компонента арифметичної дії є необхідним кожному школяреві. Пропонуємо прості поради, які допоможуть вам пояснити дитині правила розв'язування завдань на знаходження невідомого множника.
Правило знаходження невідомого множника
Якщо у прикладі на множення відомий добуток, але немає одного з множників, то такий приклад можна назвати рівнянням на знаходження невідомого множника.
Х · 2 = 6
Щоб знайти невідомий множник, треба добуток (результат множення) розділити на відомий множник.
Х = 6 : 2
Х = 3
Як пояснити дитині правило знаходження невідомого множника
Переконайтеся, що дитина добре знає всі компоненти множення та розуміє принцип множення. При вивченні математики вкрай важливо розуміти попередні теми.
Отож, повторіть із дитиною:
- як називаються всі числа – компоненти множення
перший множник · другий множник = добуток;
- як із прикладу на множення скласти два приклади на ділення
3 · 2 = 6;
6 : 3 = 2;
6 : 2 = 3.
Важливо звернути увагу учня чи учениці на те, що всі компоненти множення пов’язані між собою. І якщо невідомий один із цих компонентів, то можна легко його знайти, знаючи решту.
А тепер розгляньте з дитиною приклад, де перший множник невідомий. Позначимо його Х.
Х · 2 = 6
Х = ?
Спершу поміркуйте з дитиною, які компоненти цієї рівності відомі. Потрім розгляньте, який компонент невідомий. Відомий добуток (результат множення) і другий множник. Визначати будемо перший множник.
Знаючи, як виконати обернену дію до прикладу на множення, дитина швидко зрозуміє, що результат множення (6) треба розділити на відомий множник (2).
Х = 6 : 2
Х = 3.
Щоб дитина закріпила розуміння цього алгоритму, попросіть її на початках коментувати вголос усі її міркування. Порадьте їй вимовляти, які компоненти рівняння відомі, а який слід визначити.
Пропонуйте дитині кілька однотипних виразів, у яких треба знайти перший множник. Так дитина добре усвідомить залежність між множниками та добутком. Тоді нехай розв’яже кілька нескладних прикладів, де невідомим є другий множник. Наголосіть, що правило однаково діє для обох множників, щоразу треба добуток ділити на відомий множник.
Розв'яжіть з дитиною практичну задачу
Обов’язково знайдіть час розв'язати разом із дитиною практичну задачу, яка експериментально доведе правильність алгоритму. Наприклад, спільно придумайте задачу до рівняння 3 · Х = 12.
Можна уявити, що ви маєте три тарілки

і на них розкладено 12 яблук.

Скільки яблук на кожній тарілці, невідомо, це Х.
Щоб знайти Х, треба 12 яблук розділити на 3 групи (щоб яблука помістилися на 3 тарілки).

За допомогою числового виразу це можна записати так: 12 : 3 = 4.
Х = 4 яблука на кожній тарілці.
Пропонуйте дитині цікаві та нестандартні задачі на знаходження невідомого множника:
- завдання, де замість змінних у прикладах – бегемотик, крокодил та гусінь;
- головоломки різного рівня складності, які допоможуть потренувати вміння шукати невідомі множники;
- яскраві веселі рівняння зі звірятами;
- кольорові рівняння, які потренують логіку;
- завдання, де дитина сама має придумати рівняння.
Пам’ятайте, що учням молодшого шкільного віку математику слід викладати у формі цікавих завдань, які захоплюють дитячу увагу і допомагають потренувати те чи інше вміння невимушено й легко.
Авторка: Наталка Бачко, фахівчиня з домашнього навчання