Оцініть матеріал

Як знайти невідомий множник

Розповідаємо, як визначити невідомий множник та як пояснити це правило школяреві початкових класів

Як знайти невідомий множник

Розуміння правил розв'язування рівнянь на знаходження невідомого компонента арифметичної дії є необхідним кожному школяреві. Пропонуємо прості поради, які допоможуть вам пояснити дитині правила розв'язування завдань на знаходження невідомого множника. 

Правило знаходження невідомого множника

Якщо у прикладі на множення відомий добуток, але немає одного з множників, то такий приклад можна назвати рівнянням на знаходження невідомого множника.

Х · 2 = 6

Щоб знайти невідомий множник, треба добуток (результат множення) розділити на відомий множник.

Х = 6 : 2

Х = 3

Як пояснити дитині правило знаходження невідомого множника

Переконайтеся, що дитина добре знає всі компоненти множення та розуміє принцип множення. При вивченні математики вкрай важливо розуміти попередні теми.

Отож, повторіть із дитиною:

  • як називаються всі числа – компоненти множення

перший множник · другий множник = добуток;

  • як із прикладу на множення скласти два приклади на ділення

3 · 2 = 6;

6 : 3 = 2;

6 : 2 = 3.

Важливо звернути увагу учня чи учениці на те, що всі компоненти множення пов’язані між собою. І якщо невідомий один із цих компонентів, то можна легко його знайти, знаючи решту.

А тепер розгляньте з дитиною приклад, де перший множник невідомий. Позначимо його Х.

Х · 2 = 6

Х = ?

Спершу поміркуйте з дитиною, які компоненти цієї рівності відомі. Потрім розгляньте, який компонент невідомий. Відомий добуток (результат множення) і другий множник. Визначати будемо перший множник.

Знаючи, як виконати обернену дію до прикладу на множення, дитина швидко зрозуміє, що результат множення (6) треба розділити на відомий множник (2).

Х = 6 : 2

Х = 3.

Щоб дитина закріпила розуміння цього алгоритму, попросіть її на  початках коментувати вголос усі її міркування. Порадьте їй вимовляти, які компоненти рівняння відомі, а який слід визначити. 

Пропонуйте дитині кілька однотипних виразів, у яких треба знайти перший множник. Так дитина добре усвідомить залежність між множниками та добутком. Тоді нехай розв’яже кілька нескладних прикладів, де невідомим є другий множник. Наголосіть, що правило однаково діє для обох множників, щоразу треба добуток ділити на відомий множник.

Розв'яжіть з дитиною практичну задачу

Обов’язково знайдіть час розв'язати разом із дитиною практичну задачу, яка експериментально доведе правильність алгоритму. Наприклад, спільно придумайте задачу до рівняння 3 · Х = 12.

Можна уявити, що ви маєте три тарілки 

і на них розкладено 12 яблук.

Скільки яблук на кожній тарілці, невідомо, це Х. 

Щоб знайти Х, треба 12 яблук розділити на 3 групи (щоб яблука помістилися на 3 тарілки).

За допомогою числового виразу це можна записати так: 12 : 3 = 4.

Х = 4 яблука на кожній тарілці.

Пропонуйте дитині цікаві та нестандартні задачі на знаходження невідомого множника:

Пам’ятайте, що учням молодшого шкільного віку математику слід викладати у формі цікавих завдань, які захоплюють дитячу увагу і допомагають потренувати  те чи інше вміння невимушено й легко. 

Авторка: Наталка Бачко, фахівчиня з домашнього навчання

Гість
Оцініть матеріал