Як уникнути конфлікту в школі
Розповідаємо про те, як учити дітей запобігати конфліктам та пропонуємо правила, які допоможуть дітям уникнути конфлікту

Причини конфліктів серед молодших школярів
Конфлікти невіддільні від людського існування. Конфлікти були, є і будуть серед людей. І найкраще, що ми можемо зробити, – це з'ясувати механізм виникнення конфлікту, навчитися вчасно його виявляти, щоб мінімізувати негативний вплив на наше життя. Саме такий меседж треба донести дітям. Малеча має усвідомлювати, що конфлікти – це звичайне явище людського життя і нормальна частина зростання особистості. Є певні правила поведінки під час конфлікту, однак ще краще – уникнути його.
Дорослим теж не завадить ознайомитися з причинами дитячих конфліктів. Що відбувається, коли дитина дорослішає? Вона шукає себе, намагається віднайти свої межі, а для цього досліджує межі інших. Дитина несвідомо випробовує свою індивідуальність, вчиться заявляти про себе. Тому конфліктів у дитячих колективах завжди багато, особливо коли діти ще дуже маленькі. Пригадайте ясельну групу дитсадка. Там постійно хтось щось не може поділити; просто не вміє цього робити, оскільки тільки вчиться розуміти себе та інших. Завдання дорослих – показати дітям, як правильно діяти. Щаслива дитина – це не та, яка уникає конфліктів, а та, яка вміє їх вчасно попередити й зупинити, а це значить – вміти виявляти їх. Цього мають вчити і сім’я, і школа. Отож, правило перше: навчайте дітей, що конфлікти – це нормальне явище співіснування людей, лишень треба навчитися мінімізувати їхній негативний вплив.
Чому важливо розвивати емоційний інтелект?
Згідно з усіма навчально-виховними стратегіями, здорова особистість має не лише академічні знання, а й життєві компетенції та емоційний інтелект. Порада батькам: не зосереджуйтеся лише на знаннях дитини, а змалку вчіть сина чи доньку розуміти їхні внутрішній стан, потреби та переживання. Не бійтеся, що така дитина виросте егоїстом чи егоїсткою, вона навпаки швидше відчуватиме потреби інших людей і буде більш толерантною. Емоційний інтелект допомагає дітям розуміти власні емоції та емоції інших. Це сприяє їхній соціальній гнучкості та здатності будувати здорові взаємини. Діти з високим рівнем емоційного інтелекту зазвичай краще розуміють людські почуття, виявляють більшу емпатію та вміють ефективніше спілкуватися. Вони більш стресостійкі до конфліктів, оскільки можуть ефективніше керувати своїми емоціями й аналізувати ситуацію ширше, а тому краще знаходять конструктивні шляхи розв'язання проблем. При цьому вони мають більш стійкий особистісний стрижень, менше хвилюються при прийнятті рішень, здатні добре зосереджуватися на конкретній ситуації та мають чудові комунікативні здібності. Дитина з більш стійким емоційним інтелектом швидше дасть раду конфлікту. Отож, розвивайте емоційний інтелект малечі, пояснюйте дитині, як розпізнавати та виражати емоції. Навчіть її виявляти почуття та розуміти, як її дії впливають на почуття людей навколо. Для цього скористайтеся яскравими завданнями, виконання яких познайомить дитину з різноманітністю почуттів та навчить краще розуміти себе й інших. Запропонуйте дитині гру чи вправу яка:
- допоможе навчитися розрізняти емоції та почуття за виразом обличчя;
- навчить усвідомлювати й називати свої емоції;
- сприятиме пізнанню себе;
- змусить замислитися над тим, які наші бажання та потреби є дійсно важливими у житті;
- навчить аналізувати зміну свого емоційного стану впродовж тижня;
- допоможе краще зрозуміти особливості своєї індивідуальності;
- познайомить із правилами успішної людини;
- запропонує дитині конструктивний підхід до подолання хвилювання;
- навчить протидіяти булінгу.
Як уникнути конфлікту в школі: правила
Діти мають знати, що є правила, які допоможуть уникнути конфліктів. Важливо ці правила донести до них шляхом пояснення, обговорення, також за допомогою спеціальних психологічних ігор. Такі правила мають змінюватися разом із дітьми, відповідаючи тій чи іншій віковій категорії. Першокласнику важливо пояснити, що сперечатися – це нормально, усі іноді так роблять. А десятикласнику можна глибше пояснити, які причини конфліктів серед людей і які бувають види конфліктів. Пропонуємо кілька правил, які можна рекомендувати школярам молодших класів:
1. Поводься привітно. Пам’ятай про «ввічливі» слова.
2. Дослуха́йся до думок інших. Усі люди різні і можуть мати свої погляди на ту чи іншу ситуацію.
3. Доводь свою думку впевнено, але без принижень та образ. Поважай співрозмовника.
4. Поступатися важливо. Намагайся зрозуміти потреби інших. Ураховуй чужі інтереси.
5. Учися розрізняти свої емоції. Це корисно не лише при суперечках. Якщо ти навчишся розуміти, що відчуваєш, то тобі вдасться набагато швидше впоратися з гнівом.
6. Не зважай на словесні провокації. Коли бачиш, що співрозмовник навмисне хоче затягти тебе в суперечку, краще припини таку розмову.
7. Коли бачиш, що назріває суперечка, запропонуй пограти в гру, яка всім сподобається.
8. Учись просити вибачення, якщо відчуваєш, що справді завинив/завинила.
9. Поводься доброзичливо та дружелюбно.
10. Посміхнись, бо з усміхненою людиною сперечатися важче.
Як навчити дітей уникнути конфлікту
- Щоб діти могли уникати конфліктів з однолітками, важливо вчити їх конструктивної комунікації. Наприклад, не перебивати та слухати співрозмовника до кінця. Розкажіть про важливість дослухатися до думки інших людей, бути ввічливим і виражати свої думки без образливих слів та насмішок. Можна поміркувати разом про те, що значить бути уважним до людей навколо і як цього дотримуватися на практиці.
- Підкреслюйте необхідність толерантності. Поясніть дітям, що кожна людина має право на свою думку та дії, і слід поважати різноманітність та відмінності між людьми. Ще розкажіть про чуйність та емпатію. Скажіть малечі, що вміння поступатися не свідчить про слабкість, а навпаки є проявом доброзичливості та вихованості. Важливо показати дітям, що мати різні погляди на ту саму ситуацію – це нормально. Але доводити свою думку треба ввічливо і з повагою до співрозмовника.
- Психологи радять вчити дитину не реагувати на провокації, якщо вони лише словесні. Часто провокатор сам не дуже впевнений у собі, і якщо його ніхто не підтримує, то він припиняє провокувати. Але якщо ситуація виходить із-під контролю і дитина розуміє, що їй годі впоратися самотужки, треба звернутися по допомогу до дорослого. Таке правило є життєво необхідним. Діти мають добре його засвоїти.
Усім – дорослим, учителям, батькам – слід пам’ятати найважливіше правило: якщо ми намагаємося прищепити дітям ту чи іншу компетенцію, вони швидше запам’ятають те, як ми самі вчиняємо у подібних ситуаціях. Тому вчіться запобігати конфліктам самі, показуйте шляхи виходу із суперечливих ситуацій на власному прикладі, щиро дослухайтеся до думок дітей, яких ви навчаєте, будьте толерантні до їхніх поглядів та поважайте їхній вибір.
Авторка: Наталка Бачко, фахівчиня з домашнього навчання