Розвиток дитини Статті Розвиток дитини Стратегії допомоги нетовариській дитині
Стратегії допомоги нетовариській дитині
Рейтинг
26

П'ять ефективних стратегій, які допоможуть знайти спільну мову з однолітками й розвинути соціальні навички

Стратегії допомоги нетовариській дитині

У багатьох із нас у класі був учень, якому було складно знайти спільну мову з однокласниками. Багато дітей часто виявляються на межі конфлікту з однолітками або друзями. Діти з недостатньо розвиненими соціальними навичками більше від інших схильні до ризику самотності, соціальної ізоляції та булінгу. Як батьки можуть допомогти дитині встановити здорові, дружні стосунки з однолітками? Розглянемо кілька простих стратегій, які будуть особливо актуальні на початку навчального року.

Стратегія № 1. Переборюйте дефіцит спілкування

Для багатьох школярів здатність заводити друзів так само природна, як дихання. Але є діти, у яких спілкування з однолітками викликає збентеження, фрустрацію та стрес. Помічаючи це, батьки роблять висновок, що в дитини є проблеми в соціальному житті. Дефіцит спілкування може стати для дитини руйнівною моделлю поведінки та ще більше вплинути на її соціальне життя.

Не ставтеся до такої поведінки дитини, як до негативної риси її характеру. Краще допоможіть їй розвинути відсутні соціальні навички. Як і у випадках, коли дитині потрібно заповнити прогалини в навчанні, для розвитку навичок спілкування потрібен час. Використовуйте рольові ігри, дискусії та приклади з книг і відео, щоб навчити дитину спілкуватися, включатися в діалог, шукати спільні інтереси зі співрозмовником і припиняти нездорове спілкування. Дітям, які відчувають труднощі в спілкуванні з однолітками, потрібна допомога дорослих, щоб навчитися встановлювати дружні стосунки.

Стратегія № 2. Робіть акцент на сильних сторонах

Якщо ваша дитина відчуває труднощі в спілкуванні з однолітками, складіть список її сильних сторін. Можливо, вона добре розбирається в мистецтві, науці чи техніці. Можливо, вона добре грає у футбол, захоплюється плаванням або грає в театрі.

Коли ми акцентуємо свою увагу на недоліках дитини в спілкуванні, нам важко знайти точку опору, щоб розвинути відсутні навички. Замість цього варто сфокусуватися на тому, що в неї вже виходить добре, й використовувати це як відправну точку для подальшого розвитку.

Розглянемо приклад. Дмитро був студентом першого курсу університету. Він не міг знайти спільну мову з однокурсниками, які захоплювалися спортом. Діму ж не цікавило нічого, крім музики: він грав на багатьох музичних інструментах та мав чудові вокальні дані. Одного разу викладач запропонував йому скласти гімн для університетської футбольної команди. Так Діма отримав визнання своїх однокурсників і познайомився з гравцями футбольної команди, які допомагали йому влитися в соціальне життя університету й завоювати авторитет серед свого оточення.

Стратегія № 3. Встановіть пріоритети

З'ясуйте, що в спілкуванні з однолітками дається вашій дитині найважче. Можливо, вона замкнута й мало розмовляє. Можливо, їй важко приймати чужу точку зору. А може, їй найважче ділитися чимось з іншими людьми. Зазвичай труднощі з якоюсь однією навичкою заважають дитині нормально спілкуватися з тими, хто її оточує. Допоможіть дитині розвинути її. Їй буде важко відразу навчитися знаходити спільну мову з однолітками, але вона зможе розвивати навички, необхідні для цього, одну за однією, починаючи з найбільш важливих.

Стратегія № 4. Дозвольте дитині встановити широке коло спілкування

Іноді ігнорування або жорстокість у ставленні до дитини ніяк не залежать від її соціальних навичок або характеру. Психологи стверджують, що подібні ситуації багато в чому залежать від динаміки в групі. Є багато прикладів того, як над дитиною постійно насміхаються в класі, й водночас вона перебуває в дружніх стосунках зі своїми товаришами з футбольної команди. У школі між дітьми рідко виникає міцна дружба, оскільки тут діти постійно змагаються між собою й вибудовують соціальну ієрархію. Найкраще, що батьки можуть зробити для дитини, яка не може знайти собі друзів у школі, – знайти їй коло спілкування в інших місцях. Заохочуйте спілкування дитини з дітьми у дворі, в спортивній секції та інших місцях.

Стратегія № 5. Поясніть дитині, що таке дружба

Крім того, щоб навчити дитину спілкуватися з однолітками, розкажіть їй про те, як виглядає справжня дружба. У молодшому віці діти інтуїтивно знаходять собі друзів серед тих, хто любить такі ж ігри, як і вони, і хто добрий до них. У старшому віці соціальна динаміка стає складнішою, критерії дружби змінюються. У старшокласників дружба іноді орієнтована тільки на соціальний статус.

На жаль, дорослішаючи, діти втрачають свою дитячу здатність інстинктивно знаходити собі друзів. Багатьом потрібен тривалий час, щоб навчитися вибирати друзів за особистими якостями, а не за соціальним статусом. Батьки можуть допомогти дитині навчитися вибирати друзів і уникати нездорової дружби.

На початку навчального року вчителі можуть виконати з дітьми в класі таку просту вправу (ви також можете виконати її вдома разом зі своєю дитиною):

  • Скажіть дітям, що ви хочете поговорити з ними про дружбу.
  • Нехай кожен з них протягом 2-х хвилин запише якнайбільше якостей, які б вони хотіли бачити у своїх друзях.
  • Після цього діти повинні по черзі зачитати свої списки.
  • Обговоріть, чому кожен пункт важливий. Можна також попросити дітей виділити 5 головних пунктів зі списку.
  • Визначте, які пункти збіглися у всіх або кількох дітей. З'ясуйте, чому вони такі важливі для кожного.
  • Запропонуйте дітям подумати про те, які риси вони не хотіли б бачити у свого друга. Наприклад, чи припустимо для них, щоб товариш обговорював їх за спиною? Чому?
  • Коли обидва списки складені, запропонуйте дітям прочитати їх уголос. Саме читання вголос й виконання вправи в письмовій формі принесе дитині найбільшу користь.
  • Порівняйте якості, які діти вказали у двох списках. Поясніть, що діти мають право шукати друзів за тими ознаками, які вони вказали в першому списку, й уникати тих, хто має ті якості з другого списку.
  • Акцентуйте увагу дітей на тому, що не можна ні з ким поводитися зухвало, але дружити треба з приємними й позитивними людьми.
  • Після цього запропонуйте дітям подумати про те, чому деякі люди заводять «неправильну» дружбу.
  • Обговоріть з дітьми такі явища, як тиск однолітків, пристосування й залякування.

Дітям дуже важливо знати, що їхні однолітки так само, як і вони, відчувають хвилювання й тривогу з приводу стосунків з тими, хто їх оточує. Хоча дружба має важливе значення в житті дітей, вони рідко замислюються над тим, як правильно вибирати друзів. Дана вправа допоможе дитині розібратися з тим, що вона хоче й чого не хоче бачити у своїх друзях.

Оцініть публікацію
Рейтинг статті: 4.3 з 5 на основі 6 оцінок.

Розвиток дитини
19.09.2017

Генератори практичних завдань
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів


Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Розвиток дитини»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Розвиток дитини

Дякую,
не показуйте мені це!

Вітаємо, Ви підписані! Отримайте листа та активуйте розсилку