Оцініть матеріал

Як навчити дитину читати?

Розповідаємо як навчити дитину читати вдома, даємо поради як допомогти дитині навчитися читати по складах та цілими словами

Як навчити дитину читати?

«Як навчити дитину читати?» – запитала я своїх семирічних дітей, активних читачів та відвідувачів місцевих книжкових крамниць і бібліотек.

«Спершу треба навчитися читати велетенські букви, потім трішки менші. Тоді спробувати читати тоненькі книжки, а тоді вже переходити до товстіших книг із меншими буквами та, нарешті, можна братися до «Гаррі Поттера», – сказала одна донька.

«Варто спершу навчитися читати букви, потім склади, далі слова, потім речення, а тоді вже можна читати «Гаррі Поттера», – додала друга.

Дівчата загалом непогано пояснили логіку процесу навчання читання – від простішого до складнішого. І на цьому можна було б зупинитися – план у вас вже є ☺. Але я трохи його деталізую.

Як допомогти дитині навчатися читати

Є декілька неочевидних, на перший погляд, чинників.

Те, наскільки швидко і якісно читатиме ваша семирічна дитина, залежить від того, як минули її попередні 7 років: наскільки часто маля мало змогу досліджувати навколишній світ – залазити на пеньочки, шукати камінці й каштани, лазити драбиною, висіти на турніку, гратися з м’ячем, стрибати на скакалці та їздити на велосипеді. У дошкільному віці моторний розвиток має важливе значення. При читанні задіяні різні процеси головного мозку, і від того, наскільки вони дозріли та здатні інтегруватися один з одним, залежить, як швидко дитина навчиться читати.

Якщо другокласник читає дуже повільно, придбайте йому скакалку, навчіть грати у класики, розвивайте моторну спритність і паралельно правильно практикуйте читання. Повірте, швидкість читання дитини зростатиме. 

З чого почати вчити дитину читати

По-перше, нехай навколо дитини в межах її досяжності якомога раніше буде багато різних книг. Для найменшої дитини вибирайте книги приємної фактури з красивими малюнками, цікавими, лаконічними й дібраними відповідно до віку текстами. Нехай гортає, роздивляється, взаємодіє з книгою. Якщо з перших років життя, дитину оточуватиме цей особливий захопливий світ книг, рано чи пізно їй захочеться у нього зануритися. 

По-друге, читайте дитині щодня – захопливо, емоційно, виразно. Треба читати так, щоб дитина бачила ваше обличчя, могла стежити за вашими мімікою та емоціями. Завдяки такому читанню вона «ловитиме» зв'язок між емоцією та почутим словом, а це сприятиме розвитку мовлення. Рівень розвитку мовлення впливає на те, як добре дитина читатиме надалі. Знайомі слова вона навчиться читати швидше.

Також можна читати, коли дитина бачить текст перед собою. Вказуйте пальцем те місце в тексті, яке ви читаєте. Згодом дитина сама стежитиме за словами. Посадіть дитину на руки: додатковий емоційний зв’язок між приємно проведеним часом та процесом читання, зроблять свою важливу справу.

Розвивайте фонематичний слух  здатність розрізняти, чути та аналізувати звуки мовлення, що є основою для правильної вимови, читання та письма. Простішими словами, треба вчити дитину «чути», з яких звуків складається слово. Гуляючи з дитиною, називайте предмети, які бачите, промовляючи дещо протяжно: д-е-р-е-в-о. Просіть дитину теж так повторити. Це сприятиме усвідомленню звукових сегментів слова. 

Як правильно навчити дитину читати вдома

Отож, щоб правильно навчити дитину читати важливо не прогавити ці складові:

  • дбаємо про моторний та ігровий розвиток дитини;
  • розвиваємо фонематичний слух; 
  • вчимо звуки, а не букви;
  • вчимо утворювати перші склади із закритих складів, а не відкритих.

Тепер про все це трошки детальніше. Моторика впливає на цілісний розвиток малечі, в тому числі й на просторову уяву, зорове сприйняття, без яких навчання читання не можливе. Але найголовніше, що і дрібна, і велика моторика (володіння власним тілом) пов’язані з розвитком мозкових центрів, які відповідають за вищі психічні функції і безпосередньо впливають на швидкість освоєння нових навичок. 

Вивчення літер слід починати, називаючи звук. Більше того, алфавіт на початках вчити не те що не треба, а навіть шкідливо. Дитина має запам’ятати, який звук позначає та чи інша буква. Допомагайте дитині шукати цей звук у словах. Спершу на слух. Наприклад у слові КІТ вимовляйте звук К декілька разів. А тоді покажіть позначення літери. Можна пограти в завдання-гру на пошук звуків у слові

Після вивчення декількох голосних та приголосних беріться до злиття фонем у склади. Насправді, це чи не найскладніший етап у навчанні читання. Вам допоможе завдання з Розчитайком. Його легко створити власноруч, достатньо завантажити, роздрукувати та вирізати літери. Розчитайко навчить дитину читати закриті склади (ті склади, які починаються на голосний звук і закінчутьсуться приголосним). Є традиція вчити дитину утворювати склади на прикладі відкритих складів (ма, на). Але набагато легше прочитати склад, який починається на голосну. Для цього достатньо просто вимовити ці два звуки і склад прочитається сам собою. Тренажер розчитування з Розчитайком допоможе дитині відпрацювати цю навичку.

Як навчити дитину читати по складах

Розчитайко летить повільно, а тоді все швидше і швидше. Так само і склад вимовляється все більш злито. За тим самим принципом, вчіть читати склади, які починаються на приголосний звук.          

1. Напишіть на папері літери, що позначають приголосний та голосний, далеко одна від одної і запропонуйте дитині з’єднати їх лінією – доріжкою, яка поєднує обидві букви: М----------------------А.

Прочитайте це дуже повільно: ММААААААА.

2. Тепер напишіть літери ближче одна до одної: М------А.

Нехай дитина з’єднає їх знову, а тоді прочитайте разом дещо швидше.

3. Напишіть літери поряд і запропонуйте дитині відгадати, що ж вийшло, коли літери з’єдналися.

Досвідчені вчителі зазначають, що читання складу є найважчим з етапів. Але якщо в дитини добре розвинений фонематичний слух, вона швидко опанує читання складів. Важливо опрацювати читання складів дуже ретельно. Робіть це за допомогою різних ігор та  цікавих завдань. 

Як навчити дитину читати цілими словами

Починайте читати короткі слова на три літери. Далі слова на два – три склади. Важливо, щоб на цьому етапі слово, яке дитина читає, було написано дуже великими літерами. Бажано, щоб воно було одне на дошці чи картці. 

Також треба закріпити розуміння дитиною звукового складу слова. Із цією метою доцільно використовувати всі можливі способи – складати слова з магнітних літер, писати на дошці, піску, манці. Підійдуть різні рухомі алфавіти (букви, яз яких можна складати слова), набори літер та ігри із завданнями, де треба такі слова складати.

Діти дошкільного віку – це емпірики. Буває, що їм важко дається читання з огляду на фізіологічні процеси розвитку мозку, а тому дещо складно перейти до такого абстрактного процесу. Тому дайте дитині слово в руку. Буквально виріжте з картону прямокутну смужку, напишіть на ній слово і дайте дитині до рук. Те, що в руках, сприймається дитячим мозком уже не так абстрактно. Якщо на цьому етапі писати такі слова і ховати їх у спеціальну скриньку, яку дитина захоче відкрити, то справа навчання читання швидко зрушить із місця.

Читайте із дитиною вивіски та вказівники на прогулянці, шукайте знайомі слова в книгах або ж пограйте з першими кросвордами та філвордами – завданнями, де потрібно шукати слова. Ви можете роздрукувати філворди на різну тематику, але найцікавіше – створити власний філфорд із тих слів, які зараз актуальні для дитини, за допомогою генератора. І ви, і дитина будете у захваті.   

Як навчити дитину швидко читати

Не всі діти можуть читати дуже швидко навіть із хорошим читацьким рівнем. Це може бути пов’язано з особливостями характеру та темпераменту чи, навіть, можливостями артикуляціного апарату. Не завжди треба зосереджуватися на такому показнику, як швидкість читання, особливо на початках. Дайте дитині час увійти в цей процес, полюбити його. Більш важливо, чи дитина розуміє прочитане, чи не витрачається вся її енергія на власне хід читання. Насправді, усвідомленість при читанні — важлива складова цього процесу. Для чого ми взагалі читаємо? Щоб зрозуміти щось, дізнатися, відкрити для себе інформацію чи нові сенси. Саме тому, з того моменту, коли дитина прочитала своє перше слово, варто приділяти особливу увагу розумінню прочитаного. Допоможуть прості ігри на вигадуванн речень з прочитаним словом чи завдання, де треба з’єднати слово та малюнок.

І остання порада: якщо дитина вже може читати самостійно, але потребує вашої допомоги для цього, то допомагайте, підтримуйте, заохочуйте, не примушуючи. Нехай це буде час, проведений із насолодою. І знайдіть ту саму книгу, яку дитина дуже захоче прочитати самотужки.

Автор: Наталка Бачко, фахівець із домашнього навчання.

Гість
Оцініть матеріал