Розвиток дитини Статті Розвиток дитини 1 рік: основні показники розвитку дитини
1 рік: основні показники розвитку дитини
Рейтинг
8

Основні показники фізичного та емоційно-когнітивного розвитку, яких дитина досягає до року

1 рік: основні показники розвитку дитини

У 12 місяців дитина досягає багатьох важливих показників розвитку. Вона розуміє прості вказівки батьків, може ходити на прогулянку, упізнає знайомих людей. Однорічний вік знаменує собою перехід від немовляти до дитини. У цьому віці дитина засвоює багато нових навичок, а для батьків цей період сповнений несподіванок. Розгляньмо докладніше, яких показників розвитку дитина досягає до віку 1 року.

Показники розвитку в 1 рік

Досягнуті показники розвитку

Показники розвитку, які з'являються

Дитина намагається вставати на ноги.

Дитина встає без сторонньої допомоги.

Дитина може зробити декілька кроків.

Дитина може пройти невелику дистанцію без сторонньої допомоги.

Дитина вимовляє прості окремі слова.

Дитина може вимовляти прості фрази.

Дитина повторює дії та жести тих, хто навколо неї.

Дитина запам'ятовує жести й самостійно їх відтворює.

Дитина виконує прості прохання батьків.

Дитина розуміє складні прохання та вказівки.

Дитина імітує звуки.

Дитина запам'ятовує звуки та їх джерела.

Дитина запам'ятовує місце розташування предметів.

Дитина може покласти предмет на місце, де він має лежати.

Бере руками предмети.

Дитина може брати й піднімати предмети

Показує пальцями на предмети.

Демонструє більшу, ніж раніше, спритність пальців.

У дитини добре розвинена зорово-рухова координація.

У дитини добре розвинена зорово-рухова та просторова координація.


Розвиток дитини відбувається в трьох основних сферах: когнітивній, фізичній та емоційній. Показники розвитку дитини виявляються в кожній із цих сфер.

Когнітивні показники розвитку

Ці показники пов'язані з розвитком пізнавальних функцій, мозку дитини і навичок мислення:

  • дитина легко знаходить заховані предмети. Її більше не бентежать ситуації, коли ви ховаєте який-небудь предмет під ковдру. Вона знає, що може дістати предмет, якщо підніме ковдру;
  • дитина шукає предмети в місцях, де вони зазвичай лежать. Якщо ви завжди кладете іграшку на одне й те ж місце, дитина буде шукати її там. Це означає, що в неї розвивається зорова пам'ять;
  • у дитини розвивається здатність асоціювати предмети з їх назвами. Якщо ви покладете перед дитиною тарілку з фруктами і скажете назву одного з них, вона візьме з тарілки потрібний фрукт. Діти в цьому віці легко запам'ятовують назви декількох предметів;
  • дитина правильно використовує предмети. Щоб зачесати волосся, вона бере гребінець, а телефонну слухавку прикладає до вуха правильною стороною. Це відбувається тому, що досі дитина довгий час спостерігала за тим, як батьки використовують різні предмети;
  • дитина повторює дії й жести тих, хто навколо неї. Покажіть їй рух рукою – і вона його повторить. Дитина може повторювати безліч дій. Це свідчить про значний розвиток її мозку;
  • дитина намагається повторювати звуки. Однорічна дитина повторює не тільки дії, а і звуки (наприклад, сигнал машини або звуки, які ви видаєте, коли граєтеся з нею). Вона ще не може правильно відтворювати всі звуки, але запам'ятовує їх.

Показники фізичного розвитку

Ці показники пов'язані з ростом дитини й розвитком її м'язів:

  • дитина може сідати. Дитина сідає без сторонньої допомоги, не спираючись на предмети;
  • дитина стає на ноги зі сторонньою допомогою. Вона спирається на сторонні предмети або використовує допомогу батьків. М'язи й суглоби її ніг уже досить сильні, щоб підтримувати вагу тіла;
  • дитина намагається ходити, використовуючи підтримку. Вона ходить, спираючись на різні предмети умеблювання;
  • дитина здатна пройти декілька кроків без підтримки. Однорічна дитина відмовляється від підтримки, може пройти декілька кроків. Це означає перехід від періоду немовляти до етапу дитини;
  • дитина розвиває свою здатність хапати предмети. В однорічному віці їй під силу брати предмети великим і вказівним пальцями або всіма пальцями. Завдяки цьому вона може діставати предмети з коробок, посудин тощо;
  • дитина вказує на предмети, які її цікавлять. Вона використовує для цього вказівний палець;
  • до однорічного віку в дитини прорізаються три пари зубів: нижні центральні, верхні центральні й нижні бічні різці;
  • у дитини поліпшується зір. У неї розвивається зорово-рухова координація, тепер вона краще може визначати відстань. Дитина виявляє точність у іграх, наприклад, коли їй потрібно потрапити м'ячем у ціль.

Показники соціального та емоційного розвитку

Ці показники пов'язані з розвитком соціальних навичок, моделей поведінки, здатності ефективно виражати емоції:

  • дитина реагує на прості вказівки. Коли її просять передати предмет – вона робить це. Коли її просять сісти – сідає. Дитина не тільки розуміє прості вказівки, а й відповідає на них;
  • дитина намагається «говорити». Тепер це не просто дитячий лепет. Коли ви розмовляєте з дитиною, вона пробує відповідати вам. Її мовлення може здаватися невиразним, але ви відзначаєте, що це не лепет, а спроба говорити з вами;
  • дитина висловлює страх. Якщо в поле зору дитини потрапляє те, що викликає в неї страх, вона хапається за руку когось із батьків. Якщо в кімнаті темно й дитина не бачить батьків, то вона кричить;
  • дитина соромиться або хвилюється, коли поруч знаходяться незнайомі люди. Поруч із незнайомими людьми дитина починає панікувати й нервувати, стає сором'язливою й нерішучою;
  • дитина стежить за реакціями батьків. Однорічна дитина спостерігає, як батьки реагують на її дії, наприклад, коли вона кидає предмети на підлогу або відмовляється від їжі;
  • дитина виявляє бажання проводити час з одним із батьків. Це вказує на те, що в неї розвиваються соціальні зв'язки.

Кожна дитина індивідуальна. Деяким дітям потрібно більше часу, ніж іншим, щоб досягти тих чи інших показників розвитку. Однак слід звертати увагу на певні симптоми, які свідчать про затримку розвитку.

Приводи для занепокоєння

Педіатри виділяють такі симптоми, які можуть свідчити про затримку в розвитку однорічної дитини:

  • вона не стає на ноги навіть із підтримкою;
  • вона не може самостійно сісти;
  • вона не може сидіти без підтримки;
  • вона не може знайти предмети, заховані в межах її поля зору;
  • вона не може повторити навіть найпростіші жести (такі як помах або хитання руки);
  • вона не говорить навіть найпростіших слів, таких як «тато», «мама» тощо;
  • не вказує пальцями на людей і предмети.

Якщо в дитини є які-небудь із названих симптомів, покажіть її педіатру, щоб він зміг поставити точний діагноз. Експерти рекомендують регулярно проводити медогляд дитини. Певні заняття та ігри можуть стимулювати здорове дорослішання дитини.

Заняття для розвитку однорічної дитини

Ігри та заняття – це цікавий спосіб сформувати в малюка нові навички. Розгляньмо 5 занять, що сприяють правильному розвитку однорічної дитини.

1. Дотягнися до зірки

Які навички розвиваються: ставати на ноги, хапати предмети.

Що знадобиться: картонна фігура зірки.

Як виконувати: повісьте картонну зірку на мотузку вище зросту дитини. Поставте поруч стілець, щоб дитина могла на нього обіпертися й стати на ноги. Поставте дитину під зіркою і посмикайте за мотузку, щоб привернути увагу дитини. Дитина потягнеться і стане на ноги, використовуючи опору, щоб схопити зірку.

2. Телефонний дзвінок

Які навички розвиваються: асоціація між предметом і функцією, правильне використання предметів.

Що знадобиться: іграшковий телефон.

Як виконувати: сядьте поруч із дитиною, покладіть іграшковий телефон перед нею. Скажіть їй, що цей предмет називається телефоном. Підніміть слухавку й поясніть дитині, як правильно нею користуватися. Дитина повторюватиме ваші дії. Повторюйте це заняття щодня й дивіться, як дитина використовує телефон. Можна залучати й інші предмети (наприклад, гребінець), щоб навчити дитину ними користуватися.

3. Переміщення кубиків

Які навички розвиваються: спритність рук і пальців.

Що знадобиться: два маленькі пластикові відра, декілька кубиків.

Як виконувати: покладіть кубики в одне відро, а друге залиште порожнім. Перекладіть кілька кубиків у порожнє відро й попросіть дитину зробити те ж саме. Дитина буде використовувати свої навички хапання, щоб перекласти їх у порожнє відро. Повторіть цю дію кілька разів.

4. Маленький барабанщик

Які навички розвиваються: розуміння причин і наслідків, вивчення звуків.

Вам знадобиться: іграшковий барабан.

Як виконувати: сядьте поруч із дитиною, покладіть барабан їй на коліна. Дайте дитині барабанні палички, тримайте її за руки, відбивайте ритм. Потім повільно приберіть свої руки, дайте їй змогу самостійно грати на барабані. Однорічні діти люблять пробувати нові речі, тому дитина відбиватиме різні ритми, щоб чути окремі ноти.

5. Апельсини й лимони

Які навички розвиваються: здатність асоціювати предмети з їх назвами.

Вам знадобляться: апельсини й лимони (або два будь-які інші види фруктів), велика миска.

Як виконувати: візьміть апельсин, скажіть: «Це апельсин» і покладіть його в миску. Візьміть лимон, скажіть: «Це лимон» і теж покладіть його в миску. Перемішайте фрукти й попросіть дитину вказати на лимон. Дитина легко це зробить. Повторіть те ж саме з апельсинами. У цю гру можна гратися з різними предметами.

Заняття та ігри допомагають однорічній дитині розвиватися в правильному ритмі. Однак не будьте настирливими. Дайте дитині достатньо часу, щоб осмислити навколишній світ. Якщо ви підозрюєте в дитини затримку розвитку, негайно зверніться до лікаря. Своєчасне виявлення проблем допоможе їх вирішити. Ваші любов, турбота й підтримка допоможуть дитині розвиватися в правильному темпі.

Оцініть публікацію
Рейтинг статті: 4 з 5 на основі 2 оцінок.

Розвиток дитини
03.09.2018

Генератори практичних завдань
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів


Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Розвиток дитини»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Розвиток дитини

Дякую,
не показуйте мені це!

Вітаємо, Ви підписані! Отримайте листа та активуйте розсилку