Як розповісти дитині, що таке екологія?
З’ясовуємо, як розповісти дітям про екологію та її основні проблеми

Що таке екологія?
Екологія – це наука, що вивчає взаємодію організмів між собою та довкіллям, досліджує зміни, які відбуваються на планеті, оцінює їхні наслідки, визначає шляхи розв'язання проблем, що виникли внаслідок цих змін.
Вплив людини (найактивнішого виду організмів на Землі) на довкілля та стан живої природи викликає занепокоєння. Наука екологія покликана дослідити зміни, здатні мати негативні наслідки, ‘й привернути до цього увагу людства.
Тема збереження довкілля є гострою і життєво необхідною, адже нашим дітям жити на цій планеті. А те, як невпинно світ рухається до екологічних катастроф, змушує не лише замислюватися про потребу виховання екологічно відповідальних дітей, а діяти вже й негайно.
Отож, екологічне виховання дитини ставить перед дорослими чотири завдання:
1. Розповісти дитині про те, що між усіма живими організмами є стійкий взаємозв’язок і зміни в життєвому циклі одних організмів впливають на інших.
2. Показати дитині, що найбільший вплив на зміни у світі має людина. І не завжди її вплив позитивний.
3. Розвивати в дитини відчуття відповідальності перед планетою. Переконати дитину, що від маленьких вчинків залежить багато.
4. Не налякати дитину. Розмови про екологічні проблеми можуть звучати загрозливо, й це може травмувати дитячу психіку. Тому завдання дорослих – дібрати доцільну, відповідну віку форму представлення відомостей про екологію.
Що вивчає екологія?
Говорячи з дитиною про екологію, зверніть увагу на таке:
- Вихідна настанова екологічних досліджень: на Землі все пов’язане з усім. Наша планета – наче великий організм, на життєдіяльність якого впливає кожне втручання. Навіть найменші зміни в житті одного виду можуть чинити значний вплив на інших. Тому екологи займаються вивченням розподілу та чисельності різних груп організмів та причин їхніх змін, досліджують причини змін клімату, оскільки останні мають прямий вплив на життя організмів.
- Більшість змін на планеті пов’язані із життєдіяльністю людей. Саме люди внаслідок своєї діяльності найбільше втручаються в екосистему планети, хоча є і природні фактори, на які людина впливати не в змозі.
- Оскільки люди часто є причиною негативного впливу, то саме вони й здатні зменшити цей негативний вплив завдяки змінам в організації своєї діяльності. Кожен наш маленький вчинок має значення, і від нього залежить, якою буде планета в майбутньому.
- Також дітям треба розповісти про джерела енергії та природні ресурси, важливість економії енергії та ресурсів, їхнього раціонального використання та особливості зеленої (відновлювальної) енергетики.
Природно, розглядаючи з дітьми проблеми довкілля, потрібно враховувати їхній вік, відповідно до цього й представляючи інформацію.
Як говорити про екологію з дошкільнятами та дітьми молодшого шкільного віку
Разом із малятами робіть невеликі важливі вчинки. Наприклад, учіть дитину правильно викидати сміття. Школярів долучайте до активніших ініціатив. Нехай вони поміркують, що таке сміття, звідки воно береться, яким буває, чому і куди його треба викидати.
Розкажіть про сміттєпереробні заводи, про те, які є способи утилізації сміття, яким чином переробка залежить від типу сміття. Наголосіть, що сортування сміття дає змогу значно зменшити забруднення довкілля і часто-густо використати ще раз те, що здавалося непотребом. Наприклад, папір, пластикову й скляну тару тощо.
Отож, наголос робимо на позитивній діяльності: що нам до снаги реально зробити і як допомогти планеті. Сортування сміття – не така вже й проста наука. Вивчайте й досліджуйте її разом.
Уникайте розмов, які можуть травмувати. Не треба розповідати дошкільнятам чи дітям молодшого шкільного віку про те, що внаслідок засилля людського сміття гинуть тварини, вимирають види, настає парниковий ефект, насувається глобальне потепління тощо.
Натомість говоріть із дітьми про заощадження ресурсів та джерел енергії. Дитина вмикає світло чи воду, не замислюючись, звідки вони беруться. Надайте дитині прості інструкції, як їй чинити, щоб берегти світло та воду, і, повірте, вона буде намагатися це робити, ще й вам нагадає. Діти насправді дуже відповідальні, якщо вони розуміють чому і навіщо.
Намалюйте разом правила сортування сміття для всіх членів сім’ї, розвісьте нагадування, як діяти, щоб економити воду.
Привчайте дитину бути уважною до природи: до рослин, тварин, водойм, лісів тощо. Розповідайте про мешканців різних екосистем, їхню важливість. Розгляньте разом із малечею зображення на цій картинці-замальовці. Вона показує, якими важливими є наші прості вчинки для інших живих істот та рослин.
Зі школярами виконайте такі завдання:
- Влаштуйте акцію чистоти й з’ясуйте нюанси сортування сміття.
- Поміркуйте над тим, яке сміття і як саме можна переробити, що у який контейнер викидати, що таке компостер і яким буває пластик.
- Дитині буде цікаво дізнатися про способи утилізації сміття – про це може «розказати» маркування на пакованнях. Поговоріть про джерела питної води і важливість ощадливого ставлення до природних ресурсів.
- Виконайте завдання із цього комплекту завдань «Природа протестує» і поміркуйте, чим саме діяльність людей може зашкодити тваринам і рослинам.
- Ведіть розмови про те, що значить «екологічний стиль життя» і чи легко його дотримуватися.
- Розгляньте малюнок і спробуйте разом дійти висновку щодо того, що значить бути відповідальною родиною.
- Учитися усвідомлено ставитися до навколишнього світу дитині допоможе виконання завдань комплекту «Вчимося турбуватися про довкілля».
Загалом екологічне виховання має свою мету: дітям важливо показати, що кожен із нас залишає свій слід на планеті. Усе, що ми робимо, впливає на довкілля. Ніщо не зникає безслідно, тому варто замислитися, чи відповідально ми купуємо речі й продукти харчування. Адже берегти ресурси – це не значить лише заощаджувати воду, електроенергію та газ. На виготовлення кожної викинутої речі були витраченні дорогоцінні ресурси.
Для Землі усе має значення. І наші, здавалося б, прості розмови з дитиною теж є важливими для формування її екологічної свідомості. Але треба розуміти, що виховання дитини (це стосується усіх сфер її життя) не матиме жодного сенсу, якщо розмови залишаться словами без учинків. Тому дорослим варто поглиблювати свою екологічну освіченість і самим ставати більш екологічно відповідальними. А зволікати не можна, бо від ставлення людей до збереження довкілля залежить багато – майбутнє дітей на цій планеті.
Авторка: Наталка Бачко, фахівчиня з домашнього навчання