Другорядні члени речення

(18)

Завдання та вправи на другорядні члени речення

Уявімо себе у світі, де зникли другорядні члени речення. Таке життя було б нудним та сухим, з лише простими твердженнями про дії та об'єкти. Але завдяки другорядним членам, для школярів відкривається можливість додати барви та глибину своїм мовним висловлюванням. Вони дозволяють описати думки, почуття, стани та багато іншого. 

А для того, щоб якісно опанувати цю тему, наш сайт «Розвиток дитини» підготував багато тренувальних вправ та матеріалів до уроку для дітей. Всі картки створені згідно з «НУШ» та вже підготовлені до друку. 

Що таке другорядні члени речення

Це елементи, які не є підметом або присудком і не несуть основного смислового навантаження. Вони служать для вираження додаткової інформації, або ж для зв'язку різних частин. Найчастіше розташовуються після головного члена речення, але можуть зустрічатися й перед ним.

Оскільки вони можуть бути різними за своєю функцією та формою, у початковій школі вивчається, які є другорядні члени речення. 

Обставина — вказує на обставини часу, місця, способу, причини, мети тощо. Приклади: «Я зазвичай їм сніданок о 8 годині», «Він поїхав до магазину на машині», «Вона говорила так, наче знала про все наперед».

Підрядне слово — з'єднує дві частини речення та вказує на залежність між ними. Це може бути сполучник, частка або займенник. Приклади: «Я не можу знайти свої окуляри, тому що вони десь загубилися», «Він зробив все, що йому сказали», «Ти не можеш піти, поки не закінчиш своє завдання».

Додаток — надає додаткову інформацію до присудка. Приклади: «Вона знає всі мої секрети», «Мій брат вирішив стати лікарем», «Цей будинок має великий двір».

Порівняння — вказує на порівняння між двома об'єктами. Приклади: «Мій брат вищий за мене», «Цей сорт яблук солодший, ніж той», «Цей автомобіль швидший, ніж попередній».

Їх грамотне використання допомагає уточнити значення та зробити мовлення більш точним і зрозумілим. Наприклад, якщо ми порівняємо: «Вона їде на автобусі» та «Вона їде на автобусі, щоб зустрітися зі своїм другом», ми можемо побачити, як додаткова інформація в другому робить другий варіант повнішим та зрозумілим.

Їх вивчення вважається важливою частиною граматичного аналізу та розвитку мовленнєвих навичок у початкових класах. А для того, щоб гарно застосовувати знання на практиці, необхідно виконати низку додаткових завдань,  знати основні правила та практикуватися в написанні та говорінні.

На які питання відповідають другорядні члени речення

Нижче наведений невеличкий список, який стане у пригоді кожному учню:

  • Прикметникові звороти - який?
  • Дієприслівникові звороти - як?
  • Інфінітивні звороти - для чого?
  • Підрядні прислівні речення - коли? де? чому? як?
  • Вставні конструкції - як я вже сказав?

Як ми пропонуємо вивчати другорядні члени речення: таблиця тощо

На нашій онлайн-платформі викладено багато роздаткових карток українською мовою. які сподобаються дітлахам. Вам потрібно тільки скачати та друкувати їх. А ось декілька з наших додаткових завдань:

  • «Незавершені речення» — збагачує словниковий запас.
  • «Доповни речення» — розвиває пам'ять та увагу. 
  • «Встановлюємо зв'язок» — формує розуміння, як добирати закінчення та грамотно будувати речення.

Всі вони створені згідно з «Новою українською школою» та відповідають усім сучасним стандартам освіти, щоб малеча отримувала знання у зрозумілій та доступній для неї формі. Тож завантажте та роздрукуйте приклади прямо зараз, не гаючи часу. Бажаємо успіхів!