Практичні завдання

(2)

Як розвʼязувати задачі на пропорційне ділення

В четвертому класі, згідно з програмою НУШ, учні мають опанувати задачі на пропорційне ділення. Їх розв’язування засноване на навичці виконувати завдання на пошук четвертого пропорційного. Щоб знайти відповідь, потрібні відомості, до прикладу, чому дорівнює продуктивність праці, яка є однаковою величиною. Істотними ознаками задач на пропорційне ділення є:

  • Присутність 3 пов’язаних одна з одною величин.
  • Розглядання пари випадків, тотожність однієї з величин для кожного з них.
  • Дано 2 числа для кожного випадку.
  • Треба знайти числові значення іншої величини для обох випадків, а сума відома. 

Як розв’язувати задачі на пропорційне ділення? Засвоєння й поліпшення вміння в дітлахів повинне відбуватися в декілька етапів. Спочатку учні початкової школи працюють за схемами та пам’ятками — наочними моделями нової дії. Потім форма дії змінюється на усну, далі дія перетворюється на автоматичну. 

Не кожному школяреві буде легко засвоїти навичку, тож треба подбати про індивідуальний підхід: дібрати картки для різних груп учнів відповідно до їхньої успішності.

Види задач на пропорційне ділення

У початкових класах за цією темою діти виконують лише такі практичні завдання, що мають пряму пропорційну залежність величин. Підготовка до задач на пропорційне ділення має початися з легших прикладів, де умову зображено наочно, тобто є малюнки, за якими все швидше стає зрозуміло. Існують наступні види задач на пропорційне ділення:

1. Ціна є сталою. Кількість — від двох чисел. Відома сума значень, що відповідають кількості. Знайти потрібно доданки.

2. Ціна є постійною. Дано суму значень, відповідних вартості, щодо якої відомо 2 чи більше значень. Треба відшукати доданки.

3. Дано 2 або більше значень ціни. Кількість є сталою. Щодо вартості, дано суму значень, які відповідають ціні. Слід знайти доданки.

4. Дано суму значень, які відповідають вартості. Треба знайти доданки. Кількість є сталою. Щодо вартості, є 2 чи більша кількість значень. 

Методика роботи над задачами на пропорційне ділення для молодших класів передбачає розв’язання вправ лише способом знаходження сталої величини. При цьому під час ознайомлення з такою категорією практичних завдань ліпше не пропонувати їх в готовому вигляді, а скласти спільно з учнями. 

Підхідні вправи  містяться в цій категорії нашого онлайн-ресурсу. Радимо роздрукувати й застосовувати примірники як самостійні вправи та приклади задач на пропорційне ділення.

Найкращі ускладнені задачі на пропорційне ділення

«Розвиток дитини» пропонує велике розмаїття прикладів задач на пропорційне ділення. Для школярів вони є захопливими та корисними, адже розвивають логічне мислення, здатність рахувати усно та швидко, мислити категоріями. Педагоги надають перевагу дидактичним матеріалам саме нашого сайту з багатьох причин:

  • Можна здійснити порівняння задач на пропорційне ділення та завантажити собі потрібні. 
  • Матеріали до уроку подано українською мовою. 
  • Зміст карток відповідає вимогам реформи «Нова українська школа». 
  • Пропонується значний вибір файлів, серед яких є і прості, і ускладнені задачі на пропорційне ділення. 
  • Тренувальні вправи можна купити за прийнятною ціною. Деякі з них вдасться безкоштовно скачати. Для цього треба лише створити обліковий запис на нашому сайті. 
  • Картки створено у форматі pdf — для зручності відображення на індивідуальних учнівських планшетах, комп’ютерах та смартфонах. 
  • Файли готові до друку. 
  • Яскравий дизайн додаткових завдань спонукає малечу до навчання, тож друкувати краще на кольоровому принтері.
  • Вправи на пропорційне ділення — результат праці досвідчених вчителів, які чудово знаються на шкільному матеріалі та підході до вивчення цієї теми. 

Подані тут приклади мотивують школярів до вивчення та засвоєння нового матеріалу. Вони сприяють активній участі в опануванні теми всіх присутніх у класі, до того ж є чудовим інструментом урізноманітнення навчального процесу. Вчителі зізнаються: «Завдяки вашим матеріалам ми з учнями ознайомлюємось із задачами на пропорційне ділення із задоволенням».